شناسهٔ خبر: 156073 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فشارهای آمریکا ناشی از شکست‌های این کشور در برابر ایران است/حذف دلار از ۳۵ درصد معاملات ایران و ترکیه در سال گذشته

ظریف/2 وزیر امور خارجه گفت: فشارهای آمریکا امروز ناشی از قدرت آمریکا نیست بلکه به دلیل شکست های مستمر ایالات متحده در حوزه منطقه‌ای و بین المللی در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد ظریف در مراسم روز صنعت و معدن گفت: استفاده افراطی از دلار در آینده به معنی کاهش نقش دلار در روابط بین المللی است.

وی تصریح کرد: فشارهای آمریکا امروز ناشی از قدرت آمریکا نیست بلکه به دلیل شکست های مستمر ایالات متحده در حوزه منطقه‌ای و بین المللی در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و همچنین منزوی شدن امریکا در عرصه بین المللی افزود: امریکا برای اینکه علیه ایران حامی پیدا کند به هر وسیله ای متوصل شده و ناموفق بوده است. سال گذشته ۴ مرتبه جلسه شورای امنیت را برای محکوم کردن ایران برگزار کردند ولی هربار ناموفق بوده اند که این شرایط امریکا را وادار کرده از تنها حربه یعنی حربه اقتصادی علیه ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به حذف دلار از ۳۵ درصد معاملات ایران و ترکیه در سال گذشته، گفت: روسیه و چین هم برای کاهش نقش دلار در معاملات خود تصمیم گرفته اند.

*اینستکس گرچه پاسخی به خواست ایران نیست اما ارزش استراتژیک دارد

وی در ادامه تصریح کرد: اینستکس گرچه پاسخی به تعهدات اروپایی ها و خواست ایران نیست اما یک ارزش استراتژیک دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در کوتاه مدت ناگزیریم از طریق اتکا به تولید داخل بر حربه امریکا غلبه کنیم، اظهار داشت: مردم ایران ۴۰ سال مقاومت کرده اند و باز هم مقاومت خواهند کرد اما این کافی نیست که بگوییم مردم ما مقاومت می کنند بلکه باید به فکر تأمین معیشت مردم باشیم.

ظریف با اشاره به شکست امریکا در عراق،سوریه،لبنان و یمن، افزود: امریکا از یک فرصت میان مدت با حاکمیت دلار بر صحنه اقتصاد جهانی استفاده کرد و توانست فشارهایی را به ایران وارد کند ولی برای خودش در درازمدت مشکل ایحاد می کند.

وی تاکید کرد: دنیا را مجبور خواهیم کرد که جز با زبان احترام با زبان دیگری با مردم ایران سخن نگوید و هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنند.

نظر شما