شناسهٔ خبر: 156069 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نباید آبنبات اینستکس ما را به لاک خوش‌خیالی ببرد

سید‌محمدحسن میرمحمدی نماینده گلپایگان/2 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، گفت: منافع ایران از طریق "اینستکس" (سازو کار ویژه مالی بین ایران و اتحادیه اروپا) تامین نمی‌شود.

به گزارش «نماینده»، سید محمد حسین میرمحمدی عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منافع ایران از طریق "اینستکس" (سازو کار ویژه مالی بین ایران و اتحادیه اروپا) تامین نمی‌شود، گفت:نباید مسئولان به اینستکس دل خوش کنند و بر ظرفیت‌های داخلی کشور تکیه کنند.

وی افزود: مسئولان باید هوشمندانه به این موضوع ورود کنند و این‌گونه نباشد که باز با دادن یک آبنبات، ما دوباره قانع و به لاک خوش خیالی فرو برویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با طرح این سوال که آیا با این سازوکار مالی آزادی فروش نفت ما تحقق می‌یابد؟ و آیا مبادلات ارزی و اقتصادی ایران در همه زمینه‌ها با کشورهای اتحادیه اروپا آزادانه انجام می‌شود؟ گفت: اگر قرار نیست چنین فعالیت‌هایی به راحتی انجام شود نیازی وجود ندارد که ما وارد چنین سازوکاری شویم.

میرمحمدی تصریح کرد: مسئولان باید مراقب باشند که اروپایی‌ها ما را با گفت‌وگو و مذاکره سرگرم نکنند و در نهایت هم با دادن امتیازات جزئی ما را معطل و از اهدافمان دور کنند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها همواره در زمین آمریکا بازی می‌کنند و تکمیل کننده پازل آنها در فشار آوردن به ایران هستند، ادامه داد: اروپایی‌ها تحت سلطه‌ آمریکایی‌ها هستند و ممکن است هر لحظه تحت فشار آمریکا از اجرای تعهدات خود نسبت به ایران شانه خالی کنند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس نهم با بیان اینکه این ساروکار ویژه مالی تحت برجام شکل گرفته است لذا اروپایی‌ها باید به تمام تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند، گفت: مسئولان باید تضامین لازم را از اروپایی‌ها اخذ کنند تا باز هم شاهد اتفاقی در برجام افتاد نباشیم.

نظر شما