شناسهٔ خبر: 156038 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

سردبیر و مجری برنامه «نسل امروز»:

برخی چون منفعتشان به خطرمی افتد، تخریب می کنند

رسولی رسولی گفت: اینکه عده ای به «نسل امروز» هجمه می آورند ناشی از این است که منافعشان به خطر می افتد و راهی جز حمله وتخریب به برنامه نمی بینند.

به گزارش «نماینده»، فعالیت در حوزه های فرهنگی و اجتماعی امری دشوار، اما در عین حال مهم به شمار می رود. برای فرهنگ سازی و انجام کارهای جدید هم این دشواری بیشتر نمایان می شود و بیان مسائل و مشکلات این حوزه آن هم با زبان رسانه امری دشوارتر است.در فضای رسانه ای امروز کشور که درگیر تهاجم فرهنگی دشمنان هستیم برنامه ریزی و تولیدات محصولات فرهنگی با دغدغه های بسیاری همراه است و رعایت خطوط قرمز و نیز اولویت بندی این موضوعات نیازمند صرف زمان و و قت زیادی است. برنامه تلویزیونی نسل امروز  از جمله برنامه هایی است که درک تمامی این دغدغه ها تلاش دارد تا نگاه نو و تازه ای را در حوزه فرهنگی به جامعه منتقل کند و در این مسیر موفقیت هایی را نیز به دنبال داشته است.برای آشنایی با فرم و قالب این برنامه گپ و گفتی را با امیرابراهیم رسولی سردبیر و مجری برنامه «نسل امروز» ترتیب داده که در ادامه بخش هایی از این گفت وگو را می خوانید.


آقای رسولی چطور شد به فکر ساخت برنامه «نسل امروز» افتادید؟

تردیدی در ضرورت توجه به مسائل و مشکلات امروز حوزه فرهنگ نیست. از طرف دیگر چون فرهنگ جزئی از فضای اجتماعی ماست ،نمی توانیم نسبت به رخدادها ومشکلات بی تفاوت باشیم لذا معتقدیم هر مقدار که بتوانیم در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بیشتر و شفاف تر صحبت کنیم حتما به حل معضلات کمک خواهد شد.

بر این اساس سعی کردیم در برنامه «نسل امروز» با برقراری گفت وگو میان افرادی که هم مسئول هستند و هم نسل امروزی به شمار می روند فضای گفت وگو در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی را میان نسل ها برقرار کنیم.

روزی یکی از تهیه کنندگان قدیمی سیما (سرکارخانم فیروزی) که از مخاطبان فرهیخته مجله فرهنگ امروز ماهستند پیشنهاد همکاری دادند که پس از چندین  جلسه گفت وگو ایشان را خانمی متدین ومتخصص دیدم که درکنارهمسرشان (اقای برومند) تیم فنی خوبی راپدیدآورده بودند ،برای ساخت این برنامه به توافق رسیدیم.


 تا امروز بیشتر به چه موضوعاتی پرداخته اید؟

برنامه را با فضای فرهنگی، اجتماعی پیش برده ایم و سعی کردیم درباره موضوعاتی بحث کنیم که اولا در جامعه امروز مورد ابتلا است؛ دوما  همان طوری که از نام برنامه مشخص است، تلاش می کنیم که نسل امروز کشورمان بتواند با آن ارتباط برقرار وشریک باشد.


موضوع برنامه ها را چطور انتخاب می کنید؟

یک تیم محتوایی ازدوستان صاحب نظر مرادراین مورد یاری می دهند تابه موضوع می رسیم . در این برنامه با دعوت از مهمان هایی که حتما یکی از آنها نسل امروزی است تلاش می کنیم بحث ها را خیلی شفاف، مستدل و منطقی تشریح کنیم. امیدواریم که بتوانیم در ادامه این مسیر بحث های کاربردی تر را انتخاب نماییم.


یکی از  قسمت های اخیر برنامه،واکنش هایی را برانگیخت. علت چه بود؟

اینکه عده ای به «نسل امروز» هجمه می آورند ناشی از این است که منافعشان به خطر می افتد و راهی جز حمله وتخریب به برنامه نمی بینند.

البته روش ما در برنامه مشخص است و هم منطق و هم ادب را رعایت می کنیم؛ اما با توجه به اینکه شفاف و بدون رودربایستی حرف می زنیم، طبیعی است آن هایی که منافعشان به خطر می افتد به ما حمله کنند و این در مسیر ما خللی وارد نمی کند. ما محکم تر از قبل این راه را ادامه می دهیم و امیدواریم بتوانیم آن چیزی که خواسته نسل امروز و حرف دلشان است را مطرح کنیم.

نکته مهم درمیان تخریب کنندگان این است که اساسا نمی توانندازمحتوا ایرادبگیرند بنابراین به حاشیه ها می پردازند چراکه مطالب مستندومنطقی ست لذا ره به جایی نمی برند.


 لابد شما در برنامه چیزی گفته اید که به فرد یا افرادی برخورده است!

نگاهی به تخریب ها نشان می دهد نتوانسته اند ازمحتوا ایرادی بگیرند بلکه به حواشی پرداخته اند  البته برخی محتوای ماحکایت آن است که مرجع ضمیر خود رامی یابدپس برآشفته می شوند درحالی که اسمی ازکسی نمی آوریم .هر کدام از ما ممکن است سابقه فعالیت در حوزه های مختلف راداشته باشیم یا اینکه ما را با عنوانی  بشناسند، این هیچ ربطی به برنامه ندارد. برنامه «نسل امروز» جدای از اسم ها و اشخاص کار خودش را انجام می دهد.من نه آقازاده ام نه داماد فلان آقاخانم فیروزی به عنوان تهیه کننده  مجرب برنامه، پیشنهادی را متناسب با فعالیت های رسانه ای قبلی با بنده مطرح کردند و بعد از فکر و بررسی، این کار را پذیرفتم. به نظرم در مورد ایشان با 22 سال سابقه کار در صداوسیما نیازی به توضیح بیشتر نباشد؛ ضمن اینکه این برنامه حاصل یک کار جمعی و تیمی است و قائم به فرد، شخص یا گروه خاصی هم نیست.درعین حال تاکید می کنم حاشیه هایی که ایجاد می شود حتما منافع عده ای را به خطر انداخته است؛ اما ما محکم تر از قبل، آنچه را که جزء اهداف برنامه بوده و آن چیزی را که فکر می کنیم حرف دل جامعه امروز - بخصوص نسل امروز - است را پیگیری خواهیم کرد.


و سخن پایانی...

ضمن تشکر از روزنامه وزین رسالت که دردوره جدید مدیریت ،شاهد تحولی محسوس  هستیم امیدوارم بتوانیم درکنارهمه رفقای رسانه ای به تکلیف خودنسبت به انقلاب وملت قدم برداریم.

نظر شما