شناسهٔ خبر: 156025 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ابوترابی فرد:

حراست از هویت قوه قضائیه در گرو برخورد با عناصر نامطلوب است

ابوترابی خطیب جمعه تهران گفت: قوه قضائیه با حراست از قسط و عدالت، حقوق عامه، برخورد قاطع با مفسدین در درون نهاد قوه و بیرون، راه را برای تداوم راه شهدا هموار می کند.

به گزارش «نماینده»،  حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد خطیب نماز جمعه تهران در خطبه‌های امروز خود با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: مدرسه اهل بیت را با نام مبارک و الهام بخش این شخصیت بزرگوار می‌شناسند؛ در این مدرسه بیش از ۴ هزار شاگرد زانو زدند و علم آموختند. یکی از شاگردان ممتاز حضرت صادق(ع) می گوید در مسجد کوفه محضر ۹۰۰ استاد رسیدم که از امام صادق(ع) نقل حدیث و دانش و علم می‌کردند.

وی افزود: در مدرسه علمی امام صادق(ع) شخصیت های بسیار عالمی مانند جابر ابن حیان تربیت شدند که از او با نام پدر شیمی یاد می‌شود. ما مفتخریم که در مدرسه این شخصیت برجسته عالم یعنی امام صادق(ع) زانو زده‌ایم. رئیس مذهب مالکی از مذاهب برادران اهل سنت در خصوص امام صادق(ع) می‌گوید «مانند امام صادق(ع) را چشمی ندیده، گوشی نشنیده و بر قلب هیچ انسانی شخصیت و منزلت والای او خطور نکرده است.»

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: این بزرگ عالم اسلام در خصوص یکی از اصول محوری شریعت می فرمایند «اسلام بر ۵ اصل نماز، زکات، حج، روزه و ولایت رسول الله(ص)، علی ابن ابوطالب(ع) و پیشوایان معصوم استوار است.» وقتی از ایشان سوال می شود که از این ۵ اصل کدام یک مهم تر است، ایشان می فرمایند «ولایت از همه بالاتر است زیر اگر ولایت بود آن ۴ اصل دیگر وجود خواهد داشت».

خطیب جمعه تهران گفت: نقشه راه دوران غیبت را امام صادق(ع) با این گفتار خود ترسیم می کنند تا به سلاطین ظلم مراجعه نکنیم و در مقابل نظام کفر و ظاغوت و استکبار مانند آمریکا ایستادگی کنیم. در زمان غیبت ولایت و زعامت جامعه اسلامی در دست ولایت فقیه است.

وی تاکید کرد: انقلاب در گام نخست به دلیل مبانی حیات بخش اسلام،‌ امت سالم و رهبری مبتنی بر اسلام در قله اقتدار ایستاد و در گام دوم انقلاب نیز ادامه خواهد داشت. دستان قدرتمند برآمده از آستین اسلام در غزه و فلسطین و عراق و یمن و لبنان و سراسر عالم اسلام دستاورد زعامت و رهبری فقیه عادل، صالح، شجاع، مدیر و مدبر است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه توصیه به تقوا قبل از اینکه متوجه آحاد مردم باشد، متوجه مسئولین و امثال ما است، گفت: باید در این راه پیشرو و پیشگام باشیم چراکه این مسیر پیشرفت است. قوه قضائیه با حراست از قسط و عدالت، حقوق عامه، برخورد قاطع با مفسدین در درون نهاد قوه و بیرون، راه را برای تداوم راه شهدا هموار می کند.

وی تاکید کرد: حراست از شخصیت و هویت این نهاد، قضات شجاع و مومن در سایه برخورد با عناصر نامطلوب است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه دوم نمازجمعه تهران، گفت: در روزهایی که دولتمردان آمریکا قوانین، مقررات و معاهدات بین المللی را زیر پا گذاشته اند و در مقام بی اعتبار کردن ساز و کارهای شناخته شده بین المللی برای صلح و امنیت بر می‌دارند و تحریم‌های وقیحانه دولت آمریکا دستگاه حاکمه این کشور را رد وضعیت یک یاغی ماجراجوی بین المللی قرار داده است، دقیقا در این روزها، شاهد حلقه های به هم پیوسته از پیروزی‌های الهام بخش امت اسلام و جبهه مقاومت هستیم.

وی ادامه داد: اولین آن مواضع روشن، قاطع، حکیمانه و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در رابطه با پیام رئیس جمهور آمریکا بود. دومین موضوع، وحدت و انسجام تحسین برانگیز تمامی گروه ها و احزاب سیاسی فلسطینی و دولت ها و ملت های انقلابی جهان اسلام در برابر خیال پردازی رئیس جمهور آمریکا و توطئه محکوم به شکست نشست منامه بود. سومین موضوع رهگیری و انهدام پیشرفته ترین، پیچیده ترین و رادار گریزترین پرنده جاسوسی ارتش آمریکا توسط شبکه پدافند هوایی و آتش موشک هوافضای سبزپوشان متعهد، متخصص و شجاع بود.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: این رویدادها حکایت از شرایط ویژه ای دارد که حاکی از راهبرد قطعی جمهوری اسلامی ایران بر مقاومت و فروپاشی اراده متزلزل دشمن است. این اراده پولادین را امروز تمامی سیاستمداران و سیاست ورزان، نیروهای انقلابی وفادار به جبهه مقاومت و دست نشاندگان بی‌هویت آمریکا یافته اند و احساس کرده اند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر شکست سیاست‌های آمریکا و نفوذ منطقه ای جبهه مقاومت، تصریح کرد: استراتژی دفاعی قدرتمند و بازدارنده جمهوری اسلامی ایران روشن و همراه با اقتدار است. آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» حامل دو پیام الهام بخش بود که اولین پیام، خط ارتباطی مستحکم و پیوند دانشگاه و دانش آموختگان رشته‌های فنی مهندسی کشور با وزارت دفاع و نیروهای مسلح کشور بود. این اقتدار دستاورد پیوند نظام با دانشگاه و دانش آموختگان است که باید در همه حوزه های مدیریتی کشور تجلی پیدا کند.

وی خطاب به مدیران اقتصادی کشور، گفت: اقتصاد در سایه پیوند دانش و علم با مدیریت به اقتصاد بالنده و شکوفا تبدیل خواهد شد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: دومین پیام این اقدام شجاعانه، حکایت از این دارد که سرانگشت قدرتمند ایرانیان در انتظار هرگونه تعرضی به آسمان، زمین و دریا روی ماشه آماده شلیک است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم اصلاح ساختاری بودجه کشور و انتشار پیشنویس این اصلاحات از سوی سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: بودجه کشور آئینه چگونه اداره کردن کشور است؛ اگر می خواهیم بدانیم منابع، هزینه ها و کیفیت مدیریت کشور چگونه است باید به بودجه سالانه مراجعه کنیم لذا رهبر معظم انقلاب هم در پیام سال ۱۳۹۷ و هم در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و هم در بیانیه گام دوم انقلاب بر اهمیت اصلاح ساختاری بودجه تاکید کردند و اشاره داشتند که مهمترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن اقتصاد و بودجه بندی معیوب است.

وی افزود: اصلاحات ساختاری بودجه امروز مطالبه قطعی نظام و ملت ایران است و باید دولت، مجلس، دستگاه قضایی با اجماع قدم‌های اصولی برای یک تحول بنیادین در نظام بودجه ریزی کشور بردارند.

خطیب جمعه تهران عنوان کرد: عوامل کلیدی و موثر در رشد اقتصادی کشور برای اصلاح سیاست‌های کلان اقتصادی شامل درآمدهای نفتی، سیاست مالی، سیاست پولی، سیاست ارزی، نرخ سود بانکی، شاخص فضای کسب و کار و آزادی اقتصادی می شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه اگر می‌خواهیم شاهد تحول در اقتصاد باشیم باید در این حوزه‌ها دست به اقدامات اصولی بزنیم، خاطرنشان کرد: اصلاح شاخص درآمدهای نفتی، شاخص سیاست های پولی و ارزی در اصلاح سیاست های مالی خلاصه می شود. در اقتصاد امروز کشور سیاست های پولی و ارزی و درآمدهای نفتی به طور جدی متاثر از بودجه ریزی است.

وی با تاکید بر اینکه بودجه کشور با درآمدهای نفتی گره خورده و این پیوند موجب شده تا سیاست های مالی،‌ سیاست های پولی کشور را تعریف کند، گفت: در این حالت هنگامی که بازار نفت پر رونقی است و منابع ارزی حاصل از فروش به کشور بر می‌گردد، دولت برای تبدیل این درآمدها به ریال، بانک مرکزی را تحت فشار قرار می دهد و در نتیجه دارایی های خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کند که به معنای رشد نقدینگی و رشد پایه پولی است.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: این به معنای کاهش قدرت خرید و افزایش تورم است، البته این در حالی است که دولت به درآمدهای نفتی دسترسی دارد. آنجایی که دولت به درآمدهای نفتی دسترسی پیدا نمی‌کند، باز هم به بانک مرکزی فشار می‌آورد که نتیجه آن استقراض از بانک مرکزی می شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد،‌ادامه داد: تا زمانی که رابطه بین بودجه کشور با درآمدهای نفتی خصوصا هزینه های اداره کشور، قطع نشده است ما با مشکل تورم و چالش های اقتصادی روبرو هستیم. در این شرایط دشمن فرصتی را فراهم کرده تا درآمدهای نفتی را کنار بگذاریم، تحریم می تواند فرصتی استثنایی برای اقتصاد ایران باشد.

وی با بیان اینکه دولت مردان آمریکایی بدانند که به حول قوه الهی قوای سه‌گانه در مسیر قطع وابستگی به نفت قدم هایی را بر خواهند داشت، خاطرنشان کرد: امیدوارم قدم‌هایی که برداشته شده به ثمر بنشیند و به یاری خداوند متعال شاهد یک تحول در نظام بودجه ریزی کشور و حرکت به سمت قله هایی از قدرت و اقتدار اقتصادی باشیم.

خطیب جمعه تهران همچنین با اشاره به موفقیت های تیم ملی والیبال کشور گفت: هفته ها است که این جوانان عزیز برای ملت ایران شور و نشاط و امید آفریدند، توجه ویژه به ورزش همگانی و ورزش قهرمانی از توصیه های ویژه رهبر انقلاب و از گام های موثر برای خلق قدرت در نظام اسلامی است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در پایان تاکید کرد: پیروزی های اخیر ثمره نزدیک به دو دهه مدیریت عاقلانه و با ثبات در ورزش والیبال کشور بوده است. این مدیریت با ثبات راه را برای درخشش جوانان در عرصه جهانی هموار کرد و امیدواریم در همه حوزه ها مدیریت های عاقل، متعهد را شناسایی کرده و راه را برای شکوفایی هموار کنیم.

نظر شما