شناسهٔ خبر: 155970 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بازار بورس باید از مالیات بر عایدی سرمایه مستثنا شود

حسن نژاد/1 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه بازار بورس باید از مالیات بر عایدی سرمایه مستثنا شود، گفت: این موضوع که از شرکت های بورسی که با تجدید ارزیابی، ارزش دارایی های آنها افزایش یافته مالیات بر عایدی سرمایه اخذ شود، منطقی نیست.

به گزارش «نماینده» محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهاراتی درباره اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از بازار سرمایه، گفت: بازار بورس با سکه و ارز تفاوت دارد، چراکه زمانی که سهام خرید و فروش می شود عملا سرمایه تبدیل به تولید، اشتغال و ارزش افزوده شده است، لذا بازار سرمایه با این موضوع که سکه خرید و فروش شود، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سرمایه و سود شرکت های بورسی پس از تجدیدارزیابی در شرکت باقی می ماند، افزود: پس از تجدید ارزیابی شرکت ها با سود کسب شده افزایش سرمایه می دهند تا بتوانند راحت تر به فعایت خود ادامه دهند.

علت افزایش ارزش دارایی شرکت ها تورم است

وی با تاکید بر اینکه علت افزایش ارزش دارایی شرکت ها تورم است، ادامه داد: زمانی که شرکت ها سرمایه خود را واقعی سازی می کنند تورم ایجاد شده در کشور زمین آنها را گران نشان می دهد، اما این شرکت ها حتی نمی توانند زمین خود را به فروش برسانند که از آن طریق سود خود را برداشت کنند.

حسن نژاد تاکید کرد: شرکت های بورسی تنها در مباحث حسابداری و محاسباتی افزایش قیمت داشته و این افزایش را به شرکت بازگردانده اند، لذا این سوال مطرح می شود که چرا باید از این افزایش سرمایه مالیات اخذ شود، در حالی که چیزی عاید شرکت نشده است.

وی با بیان اینکه بازار بورس باید از مالیات بر عایدی سرمایه مستثنا شود، افزود: زمانی که شرکتی در بورس سهامی فروخته و یا خریداری می کند باید از سودی که کسب کرده مالیات اخذ شود، اما اینکه از ارزش افزوده ای که با تجدید ارزیابی کسب شده، مالیات بر عایدی سرمایه اخذ شود امکانپذیر و منطقی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه شرکت ها از طریق دو مدل متفاوت می توانند سود کسب کنند، ادامه داد: نخستین مدل این است که شرکت سهمی را خریداری کرده و بفروشد و سود کسب کند و مدل دیگر اینکه شرکت سهم خود را نگه دارد که اگر در این مدل سود نقدی از شرکت اخذ شود یعنی دریافت مالیات مضاعف که براین اساس یک بار شرکت روی سود مالیات پرداخت کرده و یک بار نیز مالیات  جداگانه پرداخت کند که این مدل در دنیا مرسوم نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: گاهی فردی صبر نمی کند که مجمع شرکت برگزار شود و خارج از این بازه زمانی خرید و فروش سهام انجام می دهد که این فرد با توجه به اینکه از مابه التفاوت قیمتی سود کسب کرده باید مالیات آن را پرداخت کند.

برچسب‌ها:

نظر شما