شناسهٔ خبر: 155964 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ذوالقدر: قطعنامه چندجانبه گرایی در برابر سیاست‌های آمریکا را دنبال می‌کنیم

فاطمه ذوالقدر رئیس گروه مجمع مجالس آسیایی با اشاره به برگزاری نشست کمیته سیاسی این مجمع در هفته جاری در اصفهان گفت: ایران در این نشست قطعنامه چند جانبه گرایی در برابر سیاست‌های اخیر آمریکا را دنبال خواهد کرد.

به گزارش «نماینده»  ، سیده فاطمه ذوالقدر رئیس گروه مجمع مجالس آسیایی ظهر امروز و در حاشیه جلسه علنی پارلمان در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست کمیته سیاسی مجمع بین‌المجالس آسیا در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری در اصفهان گفت: کمیته امور سیاسی مجمع بین‌المجالس آسیا یکی از مهمترین کمیته‌هایی است که همواره در آن قطعنامه‌های مختلف مربوط به مسائل آسیا، تقویت صلح در منطقه و شیوه‌های پارلمانی مؤثر از طریق همکاری بین پارلمان‌های کشورهای مختلف آسیایی بحث می‌شود.

وی در ادامه افزود: از آنجا که مساله فلسطین یکی از مسائل مهم آسیا به شمار می‌رود همواره یک قطعنامه را در نشست این کمیته به خود اختصاص می‌دهد و امسال نیز با توجه به سیاست‌های اخیر آمریکا در مورد فلسطین قطعاً قطعنامه ویژه‌ای در محکومیت این اقدامات صادر خواهد شد.

رئیس گروه مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه در این مجمع ۵۶ عضو وجود دارد که ۴۲ عضو دائم و ۱۴ عضو ناظر هستند، اظهار داشت:  قرار بر این شده تا کمیته سیاسی مجمع بین المجالس آسیا در ایران برگزار شود و از آنجا که آمریکا به دنبال منزوی کردن ایران است، برگزاری این کمیته در شهر زیبای اصفهان، پیام‌های مختلفی را خواهد داشت که نشان می‌دهد دیپلماسی پارلمانی ایران فعال است.

ذوالقدر همچنین تصریح کرد: از دیگر مسائلی که قرار است در کنار برگزاری این نشست دنبال شود، تشکیل کارگروهی برای ایجاد پارلمان واحد آسیایی است که در حاشیه این اجلاس این کارگروه نیز فعالیت خواهد داشت. همچنین قرار است جوانب مختلف این موضوع سنجیده شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۰ کشور برای حضور در این کارگروه اعلام آمادگی کردند، اضافه کرد: قطعاً تشکیل آن زمان بر بوده و نیاز به پژوهش‌های زیادی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه افزود: از سوی دیگر در این نشست قرار است قطعنامه پیشنهادی ایران در رابطه با چند جانبه گرایی و تقویت همکاری چند جانبه در برابر سیاست‌های اخیر آمریکا در فلسطین، کره شمالی و آمریکای لاتین مطرح شود و ایران قطعنامه چند جانبه گرایی را دنبال خواهد کرد.

محمدرضا مجیدی دبیر کل مجمع مجالس آسیایی نیز در این نشست خبری گفت:  مجمع مجالس آسیایی از سال ۲۰۰۶ شکل گرفته است و میزبانی این مجمع در تهران است.

وی افزود: ما در نشست آتی که در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در اصفهان با حضور  ۲۰ کشور برگزار خواهد شد، چند دستور کار مهم داریم. همچنین هشت پیش نویس قطعنامه در این نشست مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت به تصویب میرسد تا پس از تصویب در نشست شورای اجرایی مجمع در ترکیه مصوب شوند.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه مجمع بین‌المجالس آسیایی دارای ۴ رکن است که شامل کمیته فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و توسعه پایدار و کمیته اداره مالی می شود، گفت: قرار است کمیته سیاسی این مجمع در هفته جاری در اصفهان تشکیل جلسه دهد.

مجیدی همچنین تصریح کرد: امروز دیپلماسی پارلمانی به عنوان دیپلماسی مکمل نقش مهمی در روابط بین‌المللی دارد. در کنار دیپلماسی هر کشور باید دیپلماسی مکمل و پارلمانی برای تنظیم روابط مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما