شناسهٔ خبر: 155963 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: آنا

قوانین ضدانحصارگری باید در اولویت باشد/ نظام سلامت کشور غیرعادلانه است

علی سعدوندی فعال حوزه اقتصاد گفت: قوانین ضدانحصارگری باید در اولویت کشور باشد.

به گزارش «نماینده»  ، علی سعدوندی در نشست قرارگاه قوه قضائیه مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج که با موضوع بررسی طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت عصر امروز در محل مرکز ماهر برگزار شد، گفت: ما در تاریخ اقتصادی دنیا کشوری را نداریم که دچار مشکل انحصارات و مجوز بوده باشد و بخواهد پیشرفت کند.

وی ادامه داد: برای مثال قوانین ضد انحصاری کشور ترکیه در سال ۱۳۶۰ تصویب‌شده و ما تا به امروز نتوانستیم این قانون ضد انحصار را اجرایی کنیم و انحصارات به‌مراتب رشد کرده و تقویت‌شده است.

این فعال حوزه اقتصاد افزود: انحصارگر یک روان‌شناسی دارد که اولین مسئله آن احساس حق کردن است یعنی به‌مرور مهم تلقی می‌شود و حال همین بلای خانمان‌سوز در خانه وکلای ایران قابل‌لمس است که البته تنها کانون وکلا درگیر این مشکل نیست. این بلای خانمان‌سوز به حدی رسیده است که کسانی که عضو کانون وکلا هستند برای حفظ این قدرت انحصاری و حفظ بازار تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: نه‌تنها انحصارات در کانون وکلا بلکه این معضل در شرکت‌های خودروسازی هم وجود دارد، گروهی تشکیل‌شده است که عده‌ای وارد آن شده و انحصارات را در اختیار گرفته‌اند و تا قیامت می‌تواند این ادامه دارد باشد و رفع نخواهد شد مگر این‌که گروهی در مقابله با این به وجود آید.

این اقتصاددان اظهار کرد: وقتی کل دستگاه سلامت در اختیار افرادی است که برای ورود پزشکان به دانشگاه و ورود پزشکان فارغ‌التحصیل به دوره‌های تخصصی چنین انحصاری کرده‌اند این در سطح دنیا بی‌نظیر است و این به‌سلامت جامعه تأثیر دارد. این سیستم نظام سلامتی که ما تشکیل دادیم نظام بسیار غیرعادلانه‌ای است.

وی افزود: مقابله با انحصار نیازمند عزم ملی و شناخت است که باید افرادی باشند و برای مقابله با آن مبارزه کنند.

سعدوندی ادامه داد: انحصار امکان دارد به هر دلیلی شکل بگیرد و امکان ندارد باقی بماند مگر این‌که با حمایت قانونی و حاکمیت همراه باشد. اگر امروز شرایط احراز صلاحیت وکلا تغییر پیدا کند یک سال دیگر این انحصار پابرجا نخواهد بود و به‌تدریج تغییر پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به انحصارات پزشکی گفت: اگر همین امروز شرایط ورودی به دوره‌های پزشکی تغییر پیدا کند ما در آینده معضلی به نام انحصار در حوزه پزشکی نخواهیم داشت.

این مدرس اقتصاد تصریح کرد: مشکل انحصارات مشکل مقرراتی است و افرادی که قدرت پیدا می‌کنند از همین قدرت در جهت ایجاد فساد استفاده می‌کنند. در ادبیات انحصارات آمده است که چرا انحصارات مضر است و چرا مفید به حال جامعه نیست در پاسخ باید گفت به این دلیل تولید، ارائه خدمت و کالا را محدود می‌کند و سود مازادی برای انحصارگر به همراه دارد.

این مدرس اقتصاد افزود: شناخت ما از انحصارات این است که درنهایت کل سود انحصاری تبدیل به فساد می‌شود به عبارتی انحصارگر برای حفظ خود حاضر خواهد بود به هر شکلی که هست کل سود را صرف بقای خود صرف کند.

نظر شما