شناسهٔ خبر: 155881 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ارز ۴۲۰۰ تومانی عامل ایجاد رانت شد

جمالی نوبندگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید سیاست ارزی ۴۲۰۰ تومانی امکان تداوم ندارد.

محمد جواد نوبندگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، با اشاره به سیاست ارزی 4 هزار و 200 تومانی، گفت: ایرادی که به سیاست ارزی 4 هزار و 200 تومانی وارد می شود این است که سیستم های مختلف دولت به یکدیگر متصل نیستند و اطلاعات در اختیار دستگاه های مرتبط قرار نمی گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: به طور مثال شاهد بودیم که وزارت صنایع و معادن مجوز واردات کاغذ با ارز 4 هزار و 200 تومانی صادر کرده است، اما وزارت ارشاد از این مجوز،  نحوه توزیع کاغذ بی اطلاع بود و همین امر باعث ایجاد رانت و مشکلات در کشور شده است.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: برای ادامه سیاست ارزی 4 هزار و 200 تومانی هر تصمیمی گرفته می شود باید به این موضوع توجه شود که به دلیل شرایط ویژه اقتصادی باید همه قوا و سازمان ها  پای کار بیایند و نظارت از گذشته قوی تر شود.

وی اظهار داشت: باید سازمان بازرسی، وزارتخانه ها و حتی مجلس در این قضیه نظارت خود را قوی تر کنند تا مانع رانت خواری در مسیر توزیع ارز و تامین کالای اساسی شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نظر اقتصادانان در زمینه ادامه دار بودن توزیع ارز 4 هزار و 200 تومانی گفت: اقتصادانان به ارز 4200 تومانی معتقد نیستند و  به نظر نمی رسد این سیاست بتواند پایدار بماند، رئیس جمهور پیش از این نیز اعلام کرده بود که موافق این سیاست نبوده اما تابع نظر اکثریت بوده است.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام کرده است که ادامه دار بودن سیاست ارزی 4200 تومانی موجب کمبود منابع ارزی کشور می شود.

نظر شما