شناسهٔ خبر: 155830 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آمریکا ازتحریم پتروشیمی عقب‌نشینی می‌کند/انتقاد از غفلت وزارت نفت

حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آمریکا همانطور که در تحریم نفت خام ایران در حال عقب نشینی است در تحریم محصولات پتروشیمی ایران نیز عقب‌نشینی می کند.

 به گزارش «نماینده» محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه  در خصوص تحریم پتروشیمی از سوی آمریکا گفت: تحریم پتروشیمی‌ها قابل پیش بینی بود، آمریکا به دنبال این است که در تراز ارزی ایران مشکلاتی را ایجاد کند.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا به دنبال این است که در تأمین ارز مورد نیاز ایران برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها مشکلاتی را ایجاد کند. این نوع تحریم‌ها در حوزه معیشت و اشتغال و داروی مردم تأثیرگذار است و آمریکا به دنبال تحت فشار قرار دادن مردم است.

انتقاد از غفلت وزارت نفت در تبدیل نفت به فراورده‌های پتروشیمی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: بعد از آنکه آمریکا فروش نفت خام ایران را تحریم کرد، باید مواد خام نفتی تبدیل به فرآورده می‌شد تا با صادرات این فرآورده‌ها به کشورهای مختلف دنیا ارز بیشتری را به دست آوریم و موجبات اشتغال جوانان را فراهم کنیم. وزارت نفت باید سال‌ها قبل از تحریم‌ها در راستای تبدیل نفت به فرآورده‌های قابل فروش در دنیا تلاش بیشتری می‌کرد اما متأسفانه غفلت شد.

حسینی گفت: خوشبختانه امروز در زمینه واردات بنزین مشکلی نداریم و یکی از حربه‌های آمریکا در تحریم ایران از بین رفته است.

وی با تاکید بر اینکه تحریم پتروشیمی بسیار متفاوت از تحریم نفت است اظهار داشت: محصولات پتروشیمی ایران در محصولات اساسی و استراتژیک بسیاری از کشورها به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود. کشورهای منطقه توانایی تولید این مواد را ندارند و یا میزان حجم تولید این مواد در کشورهای منطقه متناسب با نیاز دنیا نیست. بنابراین بسیاری از کشورهای دنیا بدون توجه به تحریم‌های آمریکا اقدام به خرید محصولات پتروشیمی ایران خواهند کرد.

آمریکا از تحریم پتروشیمی‌ها نیز مانند تحریم نفتی عقب نشینی خواهد کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آمریکا همان طور که در تحریم نفت خام ایران در حال عقب نشینی است در تحریم محصولات پتروشیمی ایران نیز عقب نشینی می‌کند زیرا هدف‌گذاری آمریکا هدف گذاری غلطی بوده است و آمریکا تا امروز تمام توان خود را برای تحریم ایران به کار برده است و تحریم پتروشیمی‌ها آخرین تلاش آمریکا برای فشار بر ایران است.

عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی تصریح کرد: پتروشیمی‌ها باید در راستای صادرات محصولاتشان تلاش کنند. علاوه بر این اقدام به تولید محصولاتی کنند که برای مواد اولیه کارخانجات داخلی مورد نیاز است تا چرخه تولید و اشتغال در کشور کامل شود.

حسینی گفت: امروز تولید کنندگان و سرمایه گذاران جدید می‌توانند در راستای تولید محصولاتی با استفاده از مواد اولیه پتروشیمی‌های داخلی اقدام نمایند. موادی که در پتروشیمی‌های ما تولید می‌شوند، مواد اولیه محصولات مهم و استراتژیک هستند. به عنوان مثال «پ پ» از مواد اولیه تولید نخ در کشور است بنابراین پتروشیمی‌ها می‌توانند با استفاده از این مواد اولیه اقدام به تولید نخ در داخل کشور کرده و نخ را به فروش برساند و یا حتی نخ را تبدیل به پارچه کرده و پارچه را به فروش برسانند.

گزارش کمیسیون برنامه از واردات ارز پتروشیمی‌ها به کشور

وی تصریح کرد: کمیسیون برنامه و بودجه شبهه عدم ورود ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را مورد بررسی قرار داده و گزارشی را در این خصوص تهیه کرده است.

‏عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شبهاتی مبنی بر اینکه پتروشیمی‌ها ارزهای خود را به خارج از کشور بردند و به کشور بازنگردانده‌اند وجود دارد، البته موارد بسیار اندکی از این تخلفات وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های کمیسیون برنامه، پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادرات محصولات خود را یا در سامانه نیما وارد کردند یا هنوز موعد سر رسید دریافت ارز حاصل از صادرات محصولاتشان فرا نرسیده است، یا برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود استفاده کردند، اظهار داشت: پتروشیمی‌ها باید مثل گذشته به تولید ادامه دهند تا ظرفیت‌های خود را توسعه دهند.

وی گفت: امیدواریم این موضوع موجب کاهش قیمت محصولات پتروشیمی شود تا بتوانیم در تولید داخلی از این محصولات استفاده کنیم.

نماینده مردم تفرش در مجلس تاکید کرد: در حوزه صادرات کشورهایی که محصولات پتروشیمی تولید ایران را نیاز دارند نمی‌توانند مشابه این محصولات را در کشورهای دیگر دنیا پیدا کنند به همین جهت این صادرات ادامه پیدا خواهد کرد و ما می‌توانیم ارز مورد نیاز خود را برای تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید کنندگان را از این محل تأمین کنیم.

حسینی در خصوص تأثیر تحریم پتروشیمی‌ها بر افزایش قیمت ارز طلا و سکه، گفت: در بودجه سال ۹۸ پیش بینی کرده بودیم که حدود ۲۱ تا ۲۷ میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: طبق قانون بودجه سال ۹۸ صادرات کشور از محل فروش محصولات نفتی و غیر نفتی اعم از کشاورزی و پتروشیمی‌ها حدود ۵۳ میلیارد دلار خواهد بود، از سوی دیگر طبق بررسی‌های انجام شده میزان ارز مورد نیاز برای واردات کشور ما حدود ۴۶ میلیارد دلار است که حدود ۷ میلیارد دلار کمتر از میزان ارز حاصل از صادرات است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بنابراین اگر حدود ۷ میلیارد دلار میزان ارز صادراتی ما کمتر از میزان پیش بینی‌ها باشد مشکل پیدا نمی‌کنیم.

حسینی گفت: هر مقدار میزان صادرات کشور کاهش یابد، باید در واردات تجدید نظر شود و از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند خودداری کنیم. باید تراز ارزی کشور را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: در هیچ جای دنیا افراد دارایی خود را برای خرید ارز نمی‌فروشند و هیچ کشوری نیست که دارایی کاغذی ارز آن به اندازه‌ای باشد که بتواند همه درخواست‌های بازار برای تبدیل سرمایه را پاسخ دهد.

نماینده مردم تفرش در مجلس با اشاره به اینکه همزمان با تنش‌های سیاسی ایران و آمریکا، متأسفانه مردم به سمت خرید ارز برای حفظ دارایی‌های خود رفتند، گفت: در کشور ما نه تنها فرهنگ سازی در این خصوص نشده بلکه از طرف فضای مجازی و دشمنان تنش در بازار ارز دامن زده می‌شود که موجب افزایش قیمت ارز شده و بر قیمت سایر کالاها در کشور نیز تأثیر می‌گذارد و مدیریت بازار را برای دولت در بازار سخت می‌کند.

حسینی اذعان داشت: بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های ارزی و دولت با نظارت باید بازار ارز را مدیریت کنند تا مشکلی برای آحاد مردم در حوزه گرانی‌ها ایجاد نشود.

میزان ذخایر بانک مرکزی قابل توجه و قابل اطمینان است

وی تاکید کرد: برای تأمین ارز واقعی مورد نیاز تولید کنندگان مشکلی نداریم زیرا ارز مورد نیاز را از قبل تهیه کرده‌ایم و میزان ذخایر بانک مرکزی قابل توجه و قابل اطمینان است.

حسینی تصریح کرد: علیرغم همه مشکلاتی که آمریکا ایجاد کرده است درآمدهای ارزی ایران محقق خواهد شد مگر اینکه دیگران ایجاد وحشت کرده و ما را دچار نگرانی کنند که این امر بازار ارز کشور را دچار مشکلاتی خواهد کرد.

انتقاد از تعلل دولت در ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه

عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی در خصوص اقدامات دولت برای تأمین کالاهای اساسی گفت: قرار بود دولت برنامه خود برای اختصاص یارانه کالاهای اساسی را به مجلس ارائه کند، دولت در این زمینه نیاز به مصوبه جدید ندارد، ما منتظر ارائه برنامه دولت در خصوص اجرای قانون بودجه سال ۹۸ پیرامون نحوه تأمین ارز کالاهای اساسی و ساز و کار توزیع آن در میان مردم هستیم.

وی ادامه داد: دولت تا به امروز برنامه خود برای تأمین کالاهای اساسی را اعلام نکرده است. وزرای دولت برای ارائه برنامه‌های خود در زمینه تأمین کالاهای اساسی به کمیسیون برنامه و بودجه دعوت شدند اما در جلسه کمیسیون حضور نیافتند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه از سوی دولت به مجلس گفت: علیرغم تأکیداتی که مقام معظم رهبری در این زمینه داشت تا به امروز بعد از گذشت دو ماه و نیم لایحه‌ای به مجلس ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: اگر امروز لایحه اصلاح ساختار بودجه به مجلس ارائه شود مجلس فرصت چندانی برای بررسی کارشناسی این موضوع ندارد لذا دولت باید فوراً این لایحه را به مجلس بدهد و ارائه دیرهنگام لایحه اصلاح ساختار بودجه به مجلس به ضرر کشور است.

نظر شما