شناسهٔ خبر: 155829 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

پورابراهیمی: قیمت دلار با کاهش اثرات روانی واقعی می‌شود

پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند کاهشی نرخ دلار در بازار ارز گفت که با از بین رفتن اثرات روانی قیمت دلار به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: چند مؤلفه روی قیمت ارز اثرگذار هستند که یکی اقتصادی و دیگری غیراقتصادی است. یکی از اینمولفه‌ها منابع و مصارف ارزی کشور و میزان صادرات و واردات است؛ به این معنا که هرچه تراز ما مثبت‌تر شود مدیریت نرخ ارز در اقتصاد هم راحت‌تر می‌شود؛ زیرا دستمان برای این کار بازتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: مؤلفه دیگر نرخ رشد اقتصادی است که قدرت و اقتدار اقتصادی ما را نشان می‌دهد. برای این‌که بتوانیم مدیریت کلان اقتصادی را نشان دهیم شاخص‌هایی به جز منابع و مصارف ارزی نیز اهمیت دارد. یکی از عواملی که در شرایط اقتصادی مطرح می‌شود این است که حجم نقدینگی در اقتصاد کشورمان چقدر است و آیا این عامل به واسطه شوک‌های ارزی و کاهش ارزش پولی ملی اثرگذار است؟ پس دسته‌ای از عوامل اقتصادی بیشترین اثر را دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنار این، عوامل غیراقتصادی مثل عوامل روانی، سیاسی وغیره وجود دارند و ما معتقد هستیم عوامل سیاسی بر عوامل اقتصادی قالب شده وگرنه واقعیت اقتصاد ایران این نبود که نرخ ارز به ۱۴ – ۱۵ هزار تومان و شوک سنگین پارسال برسد و این تحت تأثیر عوامل روانی و پیش‌بینی فضای نامناسب در اقتصاد اتفاق افتاد که رفته رفته عوامل روانی از آن برداشته می‌شود و نرخ ارز هم واقعی می‌شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ادامه جنگ اقتصادی‌شان کارساز نیست و وارد بحث‌های نظامی شدند و وقتی بحث نظامی هم کارساز نبود وارد بحث‌های جدید مذاکره اقتصادی شدند یعنی دشمن در مقابل جمهوری اسلامی ایران به شکل دیگری رفتار می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر فضای اجماع جهانی برای کمک به ایران و تصمیم شورای عالی امنیت ملی است که واکنش اروپایی‌ها را داشته، طبیعتاً منافع ملی ما از هر منفعت دیگری بالاتر است و باید با اقتدار جلو برویم. این اروپایی‌ها را به دست و پا انداخته که راهکار اقتصادی بدهند و این به معنی گشایش در حوزه اقتصاد است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که ایران از گردنه تحریم‌ها عبور کرده تصریح کرد: هرچه علائم گشایش‌های اقتصادی بیشتر باشد اثر عوامل روانی در بازار کمتر می‌شود و اگر همین مسیر را جلو برویم واقعیت‌های اقتصادی و نرخ ارز خیلی کمتر از آن چیزی است که در بازار وجود دارد.

نظر شما