شناسهٔ خبر: 155774 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت الله خاتمی: اموال مسئولان در ویترین شیشه‌ای باشد/اظهارات رهبر انقلاب در دیدار با آبه «زیرکانه» بود

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران گفت: اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با نخست وزیر ژاپن، اظهارات یک رهبر خردورز، زیرک و هوشیار بود و ما به چنین رهبر بزرگی می بالیم.

به گزارش «نماینده»، آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، امروز 24 خردادماه در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به آیه 6 سوره حجرات است، گفت: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ؛ در گذشته و امروز رسانه جزو و متن زندگی بوده است این حقیقتی است و امروز با گسترش رسانه ها به ویژه فضای مجازی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و آن وضعیتی که امروز در عرصه رسانه شاهدش هستیم، قبلا قطعا چنین نبوده است.

وی ادامه داد: در این عرصه چگونه زندگی کنیم؟ این آیه شریفه بخشی از زندگی در این عرصه را بیان می کند. که با فضای اینچنینی چگونه زندگی کنید.

آیت الله خاتمی اظهار کرد:‌ امام جمعه موقت صاحبان رسانه‌ها (مکتوب،‌شنیداری، دیداری، فضای مجازی، شبکه های ماهواره ای و...) خدا را در نظر داشته باشند. در عرصه به خصوص اخبار هرچه بدست شان رسید،‌فکر نکنند ثبت کردنی و گستردنی است.

وی بیان کرد:‌ ادبیات فحش،‌ هتاکی، اهانت، ادبیات یک جامعه اسلامی نیست. فضای مجازی از سوی برخی از کاربران به کانون بدزبانی و هتاکی تبدیل شده است که مرزی هم ندارد. یعنی اصلا گویا خوراک بعضی ها در فضای مجازی بدزبانی و هتاکی و اهانت است.

آیت الله خاتمی اظهار کرد:‌ هفته ای که گذراندیم، هفته پرترافیک سیاسی بود مهم ترین آن دیدار نخست وزیر ژاپن به شمار می رفت او برای نخستین بار طی این چهاردهه و در چنین جایگاهی به ایران آمد و اوج این اتفاق، ملاقات با مقام معظم رهبری بود که انصافا اظهارات مقام معظم رهبری در این دیدار، اظهارات یک رهبر خردورز، ظریف، زیرک و هوشیار بود و ما به چنین رهبر بزرگی می بالیم.

وی با اشاره به رسم و ادب مهمان نوازی مقام معظم رهبری از آبه گفت:پیامبراعظم(ص) می فرماید، کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، مهمان را گرامی بدارد و رسم و ادب مهمان نوازی را مقام معظم رهبری به خوبی رعایت کردند. ایشان فرمودند، ما در حسن نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم و ژاپن را کشوری دوست می دانیم اگرچه گلایه هایی داریم. این رسم مهمان نوازی است.
آیت الله خاتمی تصریح کرد: آبه در این دیدار گفت که قصد دارم پیام رئیس جمهور آمریکا را برسانم که مقام معظم رهبری فرمودند، من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی به او ندارم و نخواهم داد. این سبک سبکی است که پیامبر دستور داده است که متکبران را باید تحقیر کرد و حق ترامپ همین است.
وی بیان کرد: پیامبراعظم فرموده است، وقتی متکبران را دیدید در برابرشان تکبر بورزید و باید تحقیر و تخفیف شان کرد.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ‌آبه از قول ترامپ گفت که ما قصد تغییر رژیم را نداریم که مقام معظم رهبری فرمودند در این چهل سال همه رئیس جمهور ها قصد داشتند و نتوانستند و اگر این هم قصد دارد که نخواهد توانست. این موضع حضرت آقا زیربنای قرآنی دارد. خداوند در سوره بقره آیه 217 می فرماید، آنقدر می جنگند که شما دست از دین تان بردارد. آنها نمی توانند و واقعا هم نمی توانند. البته پیشگویی مولاست که هرکسی با حق درافتاد ور افتاد. قطعا ترامپ می داند که یارای مقابله با نظام دینی و نظام حق را ندارد.

وی بیان کرد: آبه در این دیدار از ترامپ پیغام آورد که مذاکره مجدد در مسأله هسته ای داشته باشیم و مقام معظم رهبری فرمودند که نزدیک به شش سال است که در حال مذاکره بودیم و به نقطه ای رسیدیم که ترامپ همه تعهدها را زیرپا گذشت. این تجربه تلخ دیگر تکرار نمی شود و مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: آبه به مقام معظم رهبری گفت که ترامپ عنوان کرده که قصد دارد صادقانه پای مذاکره بیاید و مقام معظم رهبری فرمودند، دروغ است و ترامپ صادق نیست. از مقامات آمریکایی صداقت دیدن بعید است. یک روزنامه آمریکایی نوشته است که از زمان ریاست جمهوری ترامپ، بیش از ده هزار دروغ گفته است.
وی ادامه داد:‌ به خوبی می فهمیم که این باند حاکم بر آمریکا و مثلث شرارت، صداقت سرشان نمی شود. پس از فرمایشات مقام معظم رهبری ترامپ عنوان کرد که نه ما آمادگی داریم و نه ایران آماده مذاکره است. حال باید گفت که از دو هفته پیش ژاپن را واسطه کرده ای تا پای مذاکره بیاییم.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ترامپ رأی می خواهد و اخر امسال ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم و رأی او به این موضوع گره خورده است که ایران را به پای مذاکره برساند و این آرزو را به گور خواهد برد.

وی بیان کرد:‌ نخست وزیر ژاپن گفت که مانع از ساخت سلاح هسته ای شویم و مقام معظم رهبری فرمودند که اولا ما شرعا ساختن سلاح های گشتار جمعی را شایسته نمی دانیم. منتها آمریکا باید توجه کند که اگر قصد داشتیم بسازیم، آمریکا هیچ کاری نمی توانست بکند تا مانع از کار ما شود. ما ترس از شما نداریم.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: شماها در انبارهای تان هزاران چند هزار کلاهک اتمی دارید، آن وقت شما می خواهید ایران را مانع ساخت شوید.
وی بیان کرد:‌ مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند که با مذاکره هیچ مشکلی حل نخواهد شد و ملت آزاد زیر بار فشار مذاکره نخواهد رفت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به عطش سیری ناپذیری سعودی ها در آدم کشی گفت: هرجا نام ادم کشی و نام غارت گری باشد،‌ پای سعودی ها در میان است. آنها همه زیرساخت های یمن را ویران کردند و بیش از 50 هزار نفر را کشتند. یونسیف در آماری اعلام کرده است که در یمن هر دوساعت یکبار، یک مادر و شش نوزاد جان خود را از دست می دهند. شما سعودی ها ننگ جهان اسلام هستید.
وی بیان کرد:‌ در سودان، شورای نظامی حاکم با حمایت سعودی‌ها ‌آدم می کشد و به رود نیل می ریزد. اخیرا یک نوجوان سیزده ساله که با دوچرخه در تظاهرات علیه آل سعود بوده را دستگیر کردند و یک ماه در سلول انفرادی انداختند و سپس حکم اعدام با شمشیر را برایش صادر کردند. آل سعود حق تان است که بگوییم «مرگ بر آل سعود».

آیت الله خاتمی با اشاره به مسأله حجاب گفت:‌ حجاب و عفاف موعظه و نصیحت نیست بله یک قانون است. آفرین بر رئیس نیروی انتظامی که عنوان کرد کشف حجاب جرم است و ما با آن مقابله می کنیم.

وی بیان کرد:‌ مسأله حجاب تأمینن کننده امنیت اخلاقی و امنیت روانی جامعه بوده و حتی به نفع هنجارشکنان است. همچنین بی حجابی، ‌بدحجابی و شل حجابی عادی نیست بله قطعا برنامه طراحی ریزی دشمن است. البته نمی گویم هر بدحجاب و شل ححاب عامل دشمن است؛ گاهی آنها نمی دانند. به آنها دلسوزانه می گویم که در میدان دشمن بازی نکنید. در رابطه با حجاب باید از طریق قانون برخورد شود و این موضوع باید قانونی باشد.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: رفتار درست مردم در رابطه با راننده غیور اسنپ مناسب بود. مسئولان به خصوص دستگاه قضایی هم باید حمایت کنند که البته رئیس قوه قضاییه هم عنوان کرد که حجاب باید قانونی و شرعا حمایت شود.
وی بیان کرد:‌ در چند مورد که شاهد هنجار شکنی هایی بودیم، دستگاه قضا خوب وارد شد و آفرین بر دستگاه قضایی مازندران که به خوبی در این قضیه وارد شدند و از آنها تشکر می کنم.
آیت الله خاتمی اظهار کرد:‌ در جاهای دیگری در فضای مجازی بی حجایی هایی دیده می شود که دل آدم کباب می شود اما دستگاه قضایی به خوبی در این قضیه وارد شده و برخورد می کند.
وی با اشاره به برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی گفت:‌ بعضی ها هنجارشکنی‌ها شان حد و مرز ندارد؛ آنهایی که هنجارشکنی شان حد و مرز ندارد، باید قانون به سراغ شان برود. قانون این ها را سرجای شان می نشاند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران جمهوری اسلامی گفت:‌این قانون به تصویب رسیده بود که آئین نامه اجرایی آن اخیرا ابلاغ شد. از جمله راه های مؤثر جلوگیری از مفاسد، نظارت مردم است.

وی ادامه داد:‌ باید رفتار مسئولان و اموال شان در ویترین شیشه ای باشد تا همه ببینند که اگر دست از پا خطا کردند، قبل از اینکه قانون به سراغ شان بیاید، وجدان های عمومی یقه شان را بگیرد. این وضع و این راه سالم سازی نظام اداری بوده و برگفته از کلام امیرالمؤمنین(ع) است.
آیت الله خاتمی با اشاره به آیه 70 سوره احزاب گفت:‌ 69یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً؛ مؤمنان تقوا داشته باشید و تقوا را در گفتار نشان دهید. یعنی اگر رسانه ای را برای انتشار خبری متهم کردند، او بتواند به قاضی جواب دهد. دروغ و ‌شایعات نمی تواند زیرمجموعه قول سدید باشد. صاحبان رسانه ها دقت کنند در آنچه در رسانه ها می آورند.
وی ادامه داد:‌ کاربران باید بدون تحقیق حرفی را نپذیرند. خداوند در آیه 6 سوره حجرات فرموده است(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلی‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ) که ای مؤمنان اگر فاسقی خبری برای تان آورد، ‌تحقیق کنید و تحقیق نکرده نپذیرید. اخبار تحقیق نکرده برخورد دارد و این برخورد پشیمانی به همراه می آورد. افراد فاسقی که رسانه اش دقتی بر راستی ندارد و هرچه به جناح و حزبش می خورد را منتشر می کند، فاسقی بیش نیست. کسی که به حلال و حرام در عرصه های مختلف پایبند نیست، ‌فاسق است.
آیت الله خاتمی اظهار کرد:‌ رسانه های از خدا بی خبر و بیگانه آن سوی مرزها دین هم برای آنها مطرح نیست و هر آنچه که می بینند را منتشر می کنند. در فضای اینچنینی بسیار باید دقت کرد.
وی بیان کرد:‌ ما دو دروغگو داریم. اول آنکه دروغگوی واقعی آن است که خبر را می سازد و جعل می کند. دوم کسی که حقیقتا دروغگو نیست اما در حکم دروغگو به شمار می رود. حضرت علی(ع) می فرماید، کسی که هر خبری را نقل می کند و هرآنچه به گوشش رسد را منتقل می کند، او هم در حکم دروغگوست؛ چراکه ندانسته خبر را منتشر کرده است.
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد:‌ هرآنچه سایت ها می گویند و منتشر می کنند، وحی منزل نیست. مراقب باشیم در لیست دروغگویان قرار نگیریم.
وی ادامه داد:‌ فحاشی، دشمنی، دعوا، اختلاف و کدورت می آورد. به کجا می رود افرادی که در فضای مجازی فعال هستند و احساس می کنند که حضورشان باید همراه با فحش و اهانت باشد. میان نقد و هتاکی فاصله است. انشالله سبک زندگی ما در همه عرصه ها سبک زندگی دینی باشد، از جمله در عرصه رسانه که دینداری را نشان دهند.
آیت الله خاتمی با اشاره به سالروز تخریب قبول ائمه بقیع گفت:‌ روز چهارشنبه گذشته مصادف با هشتم شوال(سالروز تخریب قبول ائمه بقیع) بود که این جنایت مربوط به 90 سال پیش است. جنایتی که وهابی ها کردند و امروز هم آنچه که داعش می کند، زیربنای تفکر همین است؛ بنابراین به تعبیر مقام معظم رهبری نتوانستند که اگر می توانستند قبر پیغبر(ص) را نابود می کردند. این تفکر انگلیسی کذایی است و این جنایت محکوم است.
وی با اشاره به شهادت حجت الاسلام خرسند در شب بیست و سوم ماه رمضان گفت: حجت الاسلام خرسند، امام جمعه کازرون پس از برگشتن از احیا، به طرز فجیعی به شهادت رسید؛ شهادتی که برای او افتخاری بود وداغی سنگین بود برای همه که او را می شناختند. دستگاه قضایی برخورد قاطع با قاتلش انجام داد که امیدواریم شرکای جرم را پیدا کنند و به سزای اعمالش برسانند.

نظر شما