شناسهٔ خبر: 155759 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شاعری: زمین خواری «آشوراده» به نام توسعه گردشگری

شاعری/2 عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی با اشاره به زمین‌خواری «آشوراده» توسط سودجویان و به نام توسعه گردشگری گفت: سازمان محیط زیست نباید تحت فشار سازمان گردشگری و استانداری گلستان قرار گیرد.

به گزارش «نماینده»، علی‌محمد شاعری عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی،‌ آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره شکایت دادستان از رئیس سازمان محیط زیست در خصوص جزیره آشوراده گفت: این جزیره منطقه‌ای حفاظت‌ شده بود که حتی در زمان رژیم پهلوی هم تحت حفظ مدیریت می‌شد اما در طی 10 سال اخیر به بهانه‌ ایجاد منطقه ویژه گردشگری و اشتغال و طرح‌های توسعه‌ای این جزیره را تصرف کرده‌اند.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته در این جزیره به بهانه‌های مختلف موجب تخریب آشوراده شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: آشوراده در طول مدت فعالیت دولت‌های هشتم تا دوازدهم چشم طمع زیادی به آن داشته‌اند که در پوشش طرح گردشگری و اشتغال به دنبال بلعیدن جزیره آشوراده بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی تا جایی که در توان داشته‌ام مقابل این ماجرا و دست‌اندازی و تعدی به طبیعت ایستاده‌ام ولی آنهایی که به دنبال زمین‌خواری هستند با لابی‌گری و زد و بند و روش‌های غیرمتعارف در حال بلعیدن آشوراده هستند. 

شاعری گفت: واگذاری آشوراده کار غیرقانونی و خلاف مقررات بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: آشوراده نگین دریای خزر است و باید بکر و دست‌ نخورده باقی بماند و باید پرندگان در محلی آرامش‌بخش در کنار دیگر حیوانات که یکی از اکوسیستم‌های بی‌نظیر طبیعی کشور است زندگی کنند. آشوراده باید زیرنظر سازمان محیط زیست حفاظت شده و این سازمان نباید تحت فشار سازمان گردشگری، استانداری گلستان و منفعت‌طلبان و سودجویان تخریب شود. 

شاعری گفت: باید سازمان بازرسی کل کشور نسبت به وضعیت آشوراده و قراردادهای اخیر منعقد شده در این خصوص حساس بوده و وزارت اطلاعات و دستگاه‌های نظارتی دیگر به همراه وزارت جهاد کشاورزی حساسیت خود را در این خصوص بالاتر ببرند چرا که موضوع آشوراده به بهانه گردشگری به دنبال بلعیدن این جزیره هستند. 

وی از طبیعت‌دوستان و عاشقان محیط زیست خواست اجازه ندهند آشوراده قربانی مطامع عده‌ای سودجو قرار گیرد. 

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «بساز و بفروش ها در آشوراده به دنبال چه هستند؟» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

نظر شما