شناسهٔ خبر: 155709 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

توزیع نامناسب فرصت‌های شغلی یکی از عوامل اصلی افزایش جمعیت پایتخت است

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس، با بیان اینکه دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق سیاست‌های اشتغال‌زایی را در تمامی استان‌های کشور به صورت عادلانه تقسیم کند،گفت: باید زمینه بازگشت فارغ التحصیلان دانشگاه‌های تهران به شهرستان‌های خود فراهم شود.

به گزارش «نماینده» سیده فاطمه ذوالقدر، گفت: بسیاری از دانشجویانی که از سایر شهرستان‌ها برای ادامه تحصیل به تهران می‌آیند پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل وجود بسترهای شغلی بیشتر  پایتخت نسبت به شهرستان‌ها و استان‌ها دیگر، همچنان در تهران می‌مانند و به شهرستان‌های خود بازنمی‌گردند و همین موضوع نیز موجب افزایش جمعیت و همین طور افزایش نرخ بیکاری در تهران می‌شود.

خوابگاه‌ها و خانه‌های مجردی در تهران افزایش یافته است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پتانسیل بسیار خوب تهران برای اشغال و کسب درآمد سبب شده تا دانشجویان بعد از فارغ‌تحصیلی تمایلی به بازگشت به شهرهای خود نداشته باشند، ادامه داد: اکثر دانشجویان برای اخذ ترم‌های تابستانی، کسب درآمد در شغل‌های موقت در تابستان و یا پس از فارغ التحصیلی سعی دارند در تهران بماند، به همین دلیل خوابگاه‌ها و خانه‌های مجردی در تهران افزایش یافته و باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد.

سیاست‌های اشتغال‌زایی در تمامی استان‌های کشور به صورت عادلانه تقسیم شود

وی تصریح کرد: دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق سیاست‌های اشتغال‌زایی را در تمامی استان‌های کشور به صورت عادلانه تقسیم کند، تا زمینه بازگشت فارغ التحصیلان به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر کشور فراهم شده و همچنین  نرخ بیکاری در پایتخت کاهش پیدا کند.

ذوالقدر با بیان اینکه اکثر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برای کسب درآمد به شغل‌های موقت، پاره‌وقت و کاذب روی می‌آورند، افزود: عدم وجود فرصت شغلی مناسب در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها سبب شده دانشجویان به شغل‌های بدون بیمه در تهران روی بیاورند. بی‌تردید اگر فرصت‌های شغلی مناسبی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت عادلانه توزیع شود اکثر فارغ‌تحصیلان ترجیه می‌دهند به شغل دائمی و دارای بیمه در شهرستان خودشان مشغول شوند تا شغل موقت و بدون بیمه در تهران.  

توزیع نامناسب فرصت‌های شغلی یکی از عوامل اصلی افزایش جمعیت در پایتخت

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، توزیع نامناسب ثروت و فرصت‌های شغلی را یکی از عوامل اصلی افزایش جمعیت در تهران دانست و اظهار کرد: سیاست‌های غلطی که از قدیم در کشور وجود داشته باعث توزیع ناعادلانه امکانات در شهرهای مختلف شده است و زیر ساخت‌ها معمولا در تهران به عنوان پایتخت کشور ایجاد شده است، این موضوع باعث شده جمعیت تهران افزایش پیدا کند. بنده معتقدم این سیاست‌ها نیازمند تغییر و اصلاح است اما این پروسه به زمان و برنامه ریزی دقیق احتیاج دارد تا به تدریج فرصت شغلی مناسب و امکانات رفاهی مطلوبی در استانها و شهرستان‌های دیگر ایجاد شود.

نظر شما