شناسهٔ خبر: 155692 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جدیت در مناسب‌سازی شهر برای افراد ناتوان

معلولان43 معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به اجرای ۸۸ طرح در حوزه مناسب‌سازی شهر برای افراد ناتوان اشاره کرد و گفت در این زمینه جدیت لازم وجود دارد.

به گزارش «نماینده»، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در صد و چهل و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: معاونت معماری دو سازمان، دو دبیرخانه و تعدادی شرکت و سازمان دارد.

وی ادامه داد: از ۳۳۳ نفر پرسنل حدود ۲۸۰ نفر مدارک بالای کارشناسی ارشد دارند و میانگین سن کاری پرسنل بالای ۱۵ سال است.

گلپایگانی گفت: همکاران من در ستاد با ۱۵۰۰ نفر پرسنل شهرسازی و معماری در مناطق ۲۲ گانه و ۱۳۲ ناحیه شهرداری ارتباط دارند.

وی افزود: ۲۲ طرح موضعی و موضوعی در حال انجام و تکمیل است و این ۲۲ طرح اهمیت زیادی برای شهر تهران دارند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های معاونت معماری انتظام بخشی به کالبد و فضای شهری بوده است.

وی ادامه داد: ساماندهی و ارتقای کیفیت نما و منظر شهری یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام معاونت بوده است که کمیته‌های مربوط به آن در مناطق ۲۲ گانه به طور منظم تشکیل جلسه داده است.

گلپایگانی گفت: در این حوزه بیش از ۲۰ هزار طرح مورد بررسی قرار گرفته و برنامه راهبردی برای ارتقای کیفیت منظر شهری در دست اجراست.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به مناسب سازی فضاهای شهری برای ناتوانان جسمی-حرکتی خبر داد و گفت: ۸۸ طرح در دست اجرا داریم که در هر منطقه یک بوستان برای ناتوانان مناسب سازی می‌شود.

وی افزود: آخرین مصوبه کمیته مناسب سازی این بود که طرح های شهرداری تهران پیش از افتتاح باید از سوی کمیته مناسب سازی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که مناسب سازی شده است یا خیر.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: کنترل کیفیت ساخت و ساز و جلوگیری از تخلفات ساختمانی هم از دیگر اقدامات این معاونت بوده است که برای این منظور هیأتی ۵ نفره تشکیل شد و ساختمان‌های شهر تهران در دست پایش قرار گرفت.

گلپایگانی به موضوع برخورد با تخلف‌های ساختمانی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته آمار مربوط به اجرای احکام ماده ۱۰۰ به میزان سه برابر افزایش یافته است.

وی به حوزه صدور پروانه ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم فرآیندهای صدور پروانه ساخت و ساز به صورت الکترونیکی و برخی دربیاید و در حال حاضر از ۲۷ مرحله صدور پروانه بیش از ۱۵ مرحله به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی در خصوص تدوین لوایح و دستورالعمل‌ها هم گفت: در حوزه مصوبه خانه باغها لایحه مورد نظر تدوین شد و امید است به زودی به تصویب نهایی برسد.

گلپایگانی گفت: ما به موضوع انرژی‌های نو هم توجه داشته‌ایم‌ لایحه مربوط به آن تدوین شده است.

وی در خصوص تدوین عوارض شهری هم گفت: از سال ۹۳ تاکنون شهر تهران تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته بود و باید عوارض به گونه‌ای تغییر می‌کرد تا عدالت بیشتری برقرار شود.

گلپایگانی افزود: لایحه با این رویکرد تدوین شده است که کسانی که بیشترین استفاده را از شهر می‌برند باید هزینه نگهداشت و ساخت و ساز شهر را هم پرداخت کرده تا تعادل و عدالت برقرار شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به حفظ حریم شهر تهران اشاره کرد و گفت: در ۵ سال گذشته حفظ حریم شهر تهران به ضعیف ترین شکل خود رسیده بود که ما عزمی جزم کردیم تا حرمت این حریم بازگشته و حفظ شود.

وی در بخش دیگری از گزارش خود به موضوع ساماندهی بازار تهران اشاره کرد و گفت: بعد از ۵۰ سال بنا داریم تا بازار تهران را ساماندهی کنیم.

گلپایگانی ادامه داد: حفظ و صیانت از بافت تاریخی شهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و در همین راستا موضوع پیاده راه سازی را با ایجاد یک سامانه نرم افزاری دنبال میکنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در حوزه شهرسازی یک برنامه پنج ساله تدوین کردیم تا در راستای برنامه سوم پنج ساله شهرداری تهران پیش برویم.

وی افزود: صد کارشناس شهرسازی مناطق شهرداری تهران آموزش های لازم را در حوزه شهرسازی دیده اند.

نظر شما