شناسهٔ خبر: 155628 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

وظیفه مسئولین نسبت به مردم چیست؟/ استکبار ستیزی، خط قرمز امام است

امام جمعه شهر قدس امام جمعه شهرستان قدس در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) استکبار ستیز مقطعی نبودند و ‌استکبار ستیزی خط قرمز ایشان و حد نامحدود امام بود. شعار او جنبه تبلیغاتی، سیاسی و تظاهر نداشت بلکه نشان از بینش اعتقادی و باور ایشان بود.

به گزارش «نماینده»، حجت السلام و المسلمین جوکار، امام جمعه شهرستان قدس در مراسم سی امین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که در مسجد جامع برگزار شد، ضمن تسلیت ایام رحلت امام خمینی (ره) اظهار داشت: همزمان با سی امین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره)، سی امین سال انتخاب رهبر عالی قدر و حکیمانه انقلاب اسلامی نیز مصادف شده است، و در آستانه سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد نیز قرار گرفته ایم.

وی با اشاره به سابقه قیام ۱۵ خردادسال ۴۲ بیان کرد: امام خمینی(ره) از پانزده خرداد به عنوان مفتاح نجات اسلام نام می برند. اسلامی که بعد از ۱۴ قرن جزء نام چیزی از آن باقی نمانده بود و در دنیا  نمی توانستیم از کشوری که حاکمان، احکام، قوانین و ولایت آن بر مبنای اسلام باشد مثال بزنیم. همانطور که امروز جمهوری اسلامی پرچمدار اسلام است کشورهای دیگر نامی از اسلام را به یدک می کشند و بسیاری از حاکمان مسلمان نمای کشورهای دیگر علیه اسلام کار می کنند و این قیام خونین ۱۵ خرداد که ۱۵ هزار نفر به خاک و خون کشیده شدند تا اسلام احیا شود و اندیشه تشکیل حکومت اسلامی را پایه گذاری کرد. از قیام ۱۵ خرداد نهضت شروع شد و این اندیشه شکل گرفت و به دنبال آن اندیشه براندازی رژیم ستمشاهی قوت گرفت و بعد از ۱۵ سال امام موفق شد با تکیه بر خدا و مردم، جمهوری اسلامی را به جای رژیم منحوس پهلوی جایگزین کند.  ۱۵ خرداد به دلیل اینکه برای اسلام، به اسم و مبدئیت اسلام است، مفتاح نجات انقلاب است و با راهنمایی روحانیت نقطه عطفی برای پیوند بین اسلام ناب، آغاز قیام و حکومتی که تشکیل شد.

‌حجت السلام و المسلمین جوکار خاطر نشان کرد: در سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) که در سال ۶۸ تلخ ترین حادثه برای ملت ایران اتفاق افتاد و در مقایسه اوضاع صدر اسلام و اوایل انقلاب باید گفت خوش‌ترین خاطره مردم صدر اسلام در زمان پیامبر، هجرت ایشان از مکه به مدینه به نیت اینکه حکومت اسلامی و دینی تشکیل شود و مردم مدینه در بیرون مدینه از ایشان استقبال کردند و دوران خوشی را داشتند تا اینکه ۱۰ سال حضور پیامبر در مدینه سپری شد و ایشان رحلت کردند و تلخ ترین روز از دست دادن پیامبر در آن روز بود و برای منافقان که دلبسته آن روز بودند روز خوبی بود زیرا فکر میکردند فاتحه اسلام خوانده شده است. اما با اراده خدا و قبل از رحلت پیامبر و در واقعه غدیر خم جانشین، خلیفه و وصی پیامبر انتخاب شده بود و دشمنان شکست خورده و مأیوس شدند. وقتی که با تاریخ انقلاب اسلامی ایران تطبیق می کنیم خوش‌ترین روز در تاریخ ما در ۱۲ فروردین سال۵۷  است که امام بعد از ۱۵ سال تبعید و تحمل شکنجه به میهن اسلامی مراجعت کردند و طبق گفته رسانه ها  آن روز ۷ میلیون به استقبال امام آمدند، اما بعد از ده سال امام به اراده پروردگار رحلت کردند و روز رحلت ایشان غم بارترین روز برای ملت ایران بود و از طرفی روز شادمانی دشمن بود زیرا فکر میکرد فاتحه انقلاب خوانده است، ولی به لطف و حکمت الهی و تصمیم هوشمندانه مجلس خبرگان رهبری خلف صالح، شاگرد، یار دیرین و پرورش یافته نزد امام، حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله ) را به رهبری این انقلاب و امت انتخاب کردند که دشمن مانند صدر اسلام مأیوس و شکست خورد. امروز سی سال از رهبری داهیانه و حکیمانه امام دوم انقلاب می گذرد.

وی ادامه داد: امروز بعد از ۳۰ سال در دوره امام دوم انقلاب و ده سال در دوره امام اول انقلاب که مجموعا ۴۰ سال می شود ما خط مشی هماهنگ و متحد را می بینم ‌و این دو امام انقلاب یک حقیقت با دو تجلی هستند و در کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ ساله همه این دوره که از زمان پیامبر اکرم(ص) تا آغاز امامت امام عصر(عج) را باید به عنوان انسان ۲۵۰ ساله دید و همه ائمه نور واحد هستند ‌و در این دوران انقلاب اسلامی نیز ما دو امام انقلاب را یکی می دانیم.

شاحصه های فکری و عملی امام خمینی(ره)

وی با اشاره به شاخصه فکری و رفتاری امام خمینی(ره) افزود: این شاخصه فکری و رفتاری امامین انقلاب که هر دو یک هدف دارند نیازهای امروز جامعه را برطرف می کند و برای حل مشکلات از روش فکری و عملی آنها باید استفاده کنیم.
امام جمعه شهرستان قدس با اشاره به شاخصه اول زندگی امام(ره) گفت: ایشان کار را فقط برای خدا انجام می دادند و خدامحوری در تمام حرکات، افعال داشتند و جزء خدا از کسی حساب نمی بردند و امروز هم اگر در رفتار مدیران و مسیولان جامعه ما خدا محوری داشته باشند و توجه به کدخدا نکند و جز از خدا از کسی ترسی نداشته باشند و از منیّت و هوای نفس دوری کنند، انسان های شایسته را  می توانند برای خدمت انتخاب کنند زیرا تصمیم در راه رضای خدا میگیرند.
امام جمعه آرمان گرایی امام را دومین شاخصه زندگی ایشان  نام برد و گفت: آرمانگرایی امام در اوج بود و معمولا جوانها را ارمانگرا می دانند و هر چه انسان پا به سن می گذارد دنبال آرمانگرایی نیست و محافظه کار است، اما امام اهداف دوران جوانی و طلبگی را تا آخر عمر به کار می بندد. مانند محو اسرائیل از صحنه روزگار، آمریکا شیطان بزرگ و یا خرمشهر باید آزاد شود.
وی افزود: شهید مطهری که شاگرد مکتب امام بود در فرانسه با امام (ره) دیدار داشتند و گفتند ۱۲ سال مستقیم شاگرد امام بودم ولی روحیاتی در امام می بینم که تا به حال ندیدم زیرا تلألو ایشان روز به روز بیشتر می شود و ۴ نمونه ایمان را در امام مشاهده کردیم که
به  هدفی که دارد کاملا ایمان دارد و هدفگذاری او جهانی سازی انقلاب اسلامی بود و مراحل پنجگانه انقلاب اسلامی یعنی تشکیل انقلاب اسلامی که در بهمن ۵۷ اتفاق افتاد، تشکیل نظام  اسلامی در فروردین ۵۸ و هم اینک در مرحله سوم انقلاب اسلامی فرایند تشکیل دولت اسلامی هستیم و باید دولتی سراسر اسلامی در این کشور تشکیل شود و مرحله چهارم کشور اسلامی و در مرحله آخر تمدن اسلامی و جهان باید کاملا اسلامی باشد.
حجت الاسلام جوکار گفت: امام می خواست که تمام دنیا را اسلامی سازی کند، همانطور که در گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری(مدظله) هدف‌گذاری کرده است. امام به آن راهی که انتخاب کرده بودند ایمان کامل داشتند و علاوه بر آن به مردم خود نیز ایمان دارد و تمام امور را به مردم می سپارد. ایشان می فرمودند: “همه امور اقتصادی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توسط مردم اداره شود و من به پشتیبانی شما  ملت، دولت تعیین می کنم”.

وی سومین شاخصه امام را ترسیم و تفکیک دوگانه ها معرفی کرد و بیان داشت: تفکیک اسلام ناب از اسلام آمریکایی و امروز به وضوح می بینیم و در بیانات مقام معظم رهبری کاملا مشهود است یک عده خود را مسلمان و خادمین حرمین شریفین می دانند که خائن ترین انسانها هستند. آنها هم می گویند ما مسلمانیم  اما از نسخه دیگر مسلمانی هستند. اسلام واقعی یک نسخه بیشتر ندارد و آنی است که در واقعه غدیر گفته شد.

وی ادامه داد: دوگانه دیگر، تفکیک مستضعفین و اشرافیون و حمایت از مستضعفان در مقابل اشرافیگری است و آفتی که دامن مسئولان را گرفته است و کسی که روحیه اشرافی داشته باشد نمی تواند به دیگران کمک کند و بعضی ها از قیافه و محل کار و نگرش و رفتارشان اشرافی شده و مسئولی که بخواهد درد مردم را دوا کند باید درد کشیده باشد، پای درد دل مردم بشیند، کاخ نشین نباشد، حرف دل مردم را کسی می فهمد که در تعامل با مردم باشد و مانند مردم زندگی کند. دوگانه دیگری که امام راحل ترسیم کردند، تفکیک اعتماد به خدا و بی اعتمادی به مستکبرین بود و از طرفی مستکبرین عالم را شیطان خطاب می کرد، کسی نمی تواند به شیطان اعتماد کند، با دشمن خود مذاکره و اعتماد کند. رفتار مستضعفین اعتماد به خداست و کسی که به خدا اعتماد دارد خدا پشتیبان آن است و در سخنان رهبری هم اینگونه است که عدم اعتماد خود را در اروپا و آمریکا بیان می دارد و مقاومت را گوشزد می کند.

استکبار ستیزی امام خمینی(ره) آشتی ناپذیر است

امام جمعه افزود: منظومه دیگر ایشان اعتماد به مردم  است و هفتمین ویژگی امام استکبار ستیزی آشتی ناپذیر است و ایشان استکبار ستیز مقطعی نبودند دشمنی که مستکبر است و تا زمانی که خوی استکباری را رها نکند، ما او را استکبار می دانیم. ‌استکبار ستیزی خط قرمز امام است و حد نامحدود امام بود. شعار او جنبه تبلیغاتی، سیاسی و تظاهر نبود بلکه نشان از بینش اعتقادی و باور ایشان بود.
وی خاطر نشان کرد: تاکید امام بر وحدت و با هم بودن است. ایشان روز جهانی قدس را برای وحدت امت اسلام و استکبار ستیزی و در هم کوبیدن دشمنان نامگذاری کردند و هدف متحد کردن مسلمانان است و با پی ریزی هفته وحدت که بین دو نقل تاریخی از ولادت پیامبر در بین شیعه و اهل سنت بود را با تدبیر خود هفته وحدت نامگذاری کرد.

امام جمعه تصریح کرد: در توصیه های امام این بود که مسئولان در کنار هم با وحدت زندگی کنند و وصیت نامه ایشان روشن ترین راه برای اداره امورات است. مهمترین سخنرانی های رهبر معظم انقلاب(مدظله) استناد به فرمایشات امام راحل است که در وصیت نامه امام راحل می خوانیم”به مجلس و دولت و دست اندرکاران توصیه می نمایم که قدر این ملت را بدانید و در خدمتگزاری آنها مخصوصا ستمدیدگان و مستضعفان که نور چشمان ما هستند و جمهوری اسلامی با ره آورد و فداکاری های آنها تحقق یافت و بقای آن نیز مرهون حضور انهاست فروگذار نکنید و خود را از مردم و آنان را از خود بدانید”.

نظر شما