شناسهٔ خبر: 155500 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جاده برجام یک طرفه پیش نخواهد رفت/ با بدعهدی«اقدام متقابل»می کنیم

بروجردی/2 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در شرایطی که با فشار آمریکا و همراهی اروپا تحریم‌ها علیه ایران در حال اجراست، قطعاً ایران هم باید متناسب با بدعهدی آنان عمل کند.

به گزارش «نماینده» علاءالدین بروجردی، با بیان اینکه اروپایی‌ها ملزم به اجرای تعهداتشان در برجام هستند، گفت: ما به چیزی کمتر از اجرای تمام تعهدات اروپا در قبال برجام قانع نیستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران باید از همه حقوق شناخته شده خود در برجام استفاده کند چرا که یک توافق معتبر بین‌المللی را انجام داده است، ادامه داد: اروپایی‌ها علی‌رغم تعهداتشان در برجام تاکنون هیچ اقدامی برای حفظ برجام نکرده‌اند، در حالی که باید در برابر فشارهای غیرقانونی آمریکا ایستادگی می‌کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه جاده برجام قطعاً یکطرفه پیش نخواهد رفت، تصریح کرد: توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ در یک جاده دوطرفه و مبتنی بر منافع متقابل صورت گرفت و ما اعمال برخی محدودیت‌ها در عرصه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای خود را پذیرفتیم تا طرف مقابل نیز تحریم‌ها را بردارد اما خروج آمریکا از برجام و عدم توجه اروپا به تعهداتش به معنای خارج شدن از جاده دوطرفه است.

بروجردی ادامه داد: در شرایطی که با فشار آمریکا و همراهی اروپا تحریم‌ها علیه ایران در حال اجراست، قطعاً جمهوری اسلامی هم باید متناسب با بدعهدی آنان عمل کند.

وی با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره اقدامات ایران در قالب برجام و دادن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقی‌مانده در برجام برای اجرای تعهدات‌شان، خاطرنشان کرد: طبق مفاد برجام ما می‌توانیم نسبت به عدم اجرای تعهدات طرف مقابل عکس‌العمل نشان دهیم که این اقدام هم در راستای تقابل با آنان صورت گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اجرای سازوکارهایی چون SPV و اینستکس از سوی اروپا برای جبران خسارت خروج آمریکا از برجام، گفت: اروپا تاکنون هیچ اقدام عملی برای حفظ برجام انجام نداده و صرفاً در مقام بیان سازوکارهایی را برای ادامه همکاری با ایران پس از خروج آمریکا از برجام تعریف کرده است که به هیچ وجه پاسخگوی انتظارات ما نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما