شناسهٔ خبر: 155493 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

موثرترین اقدام دولت برای زدودن آسیب‌های اجتماعی، توجه به معیشت مردم است

محمدی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: توجه به وضعیت معیشتی مردم و کم رنگ کردن فقر از موثرترین اقدامات حاکمیت و دولت برای زدودن جامعه از آسیب های اجتماعی و روانی آن جامعه است؛ لذا توجه و تاکید بر نقش فقر و بحران ناشی از گسترش آن به عنوان یک دغدغه ملی ضرورت دارد.

به گزارش «نماینده» داود محمدی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ریشه نابسامانی‌ها و بحران های اجتماعی در عوامل متعددی نهفته است. اما مهمترین و پر چالش‌ترین آنها موضوع و مسئله فقر در جامعه است.

وی افزود: فقر از آن دست معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه است که در صورت ظهور و بروزش زمینه ساز آسیب‌های روانی و جسمی جبران ناپذیری در بستر جامعه می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه کاهش قدرت خرید مردم، افزایش تورم، عدم اشتغال و حذف منابع درآمدزا در خانواده ها از مهمترین عواملی خواند که خانواده‌ها را تهدید می‌کند.  

وی بر همین اساس یادآور شد: بررسی و مروری اجمالی بر پدیده‌های سوم اجتماعی و رخدادهای تلخ فرهنگی، گواه روشنی بر نقش فقر و پیدایش بزهکاری، قتل، دزدی، طلاق، اعتیاد و غیره است که می‌تواند عامل مهمی در پیدایش فقر باشد.

محمدی ادامه داد: فقر علاوه بر این ها می‌تواند عامل مهمی در پیدایش فقر فکری و فرهنگی جامعه نیز باشد. استناد به روایت «فقر که باشد ایمان رفتنی است» بدین معنا است که فقر علاوه بر تاثیرات جسمی و سوء تغذیه در افراد می تواند گستردگی و اثربخشی خود را در تمام ابعاد و اشکال مختلف اجتماعی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد:‌ روح جامعه و پویایی جامعه از عوامل مهم توسعه و حیات کشور است و هرگاه این روح اجتماعی در زنجیرهایی اینچنین گرفتار شود، توسعه و پیشرفت آن ملت و پستی و بلندی‌هایبرونداد فقر گرفتار می‌شود.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: جامعه‌ای که گرفتار فقر و بحران‌های اقتصادی است، فروپاشی در خانواده‌ها و نهادهای مدنی تهدید بزرگی برای ادامه حیاتش است.

«کاهش قدرت خرید و افزایش تورم موجب می‌شود مردم با مشکلات تغذیه روبرو شوند به نحوی که برای تامین غذا و نیازهای ضروری به کالاهای کم کیفیت و بی کیفیت روی آورده و علاوه بر سوء تغذیه و عدم منابع مورد نیاز بدن زمینه ساز شیوع بیماری‌های پر هزینه‌ای برای دولت و خانواده ها می‌شود».

محمدی تاکید کرد: علاوه بر این به عنوان نمونه هرگاه سایه شوم فقر بر زندگی افراد گسترده شود بی‌شک به دلیل آسیب‌های روانی و فشارهای روحی زمینه ساز خشونت در خانواده می‌شود و این خشونت، ناامنی اجتماعی و بروز حس انتقام جویی در بستر اجتماع را پر رنگ تر می‌کند.  

وی فقر، آغوش خانواده و جامعه را از جمله مواردی برشمرد که به سوی اعتیاد، طلاق و ظهور پدیده‌های اجتماعی چون کودکان کار، زنان بد سرپرست و بی سرپرست باز می‌کند و تا جایی می‌رود که خرید مواد مخدر ارزان قیمت اما پر آسیب را به نهان خانه خانواده های ایرانی می‌کشاند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در خاتمه سخنانش عنوان کرد: توجه به وضعیت معیشتی مردم و کم رنگ کردن فقر از موثرترین اقدامات حاکمیت و دولت برای زدودن جامعه از آسیب های اجتماعی و روانی آن جامعه است؛ لذا توجه و تاکید بر نقش فقر و بحران ناشی از گسترش آن به عنوان یک دغدغه ملی ضرورت دارد.

نظر شما