شناسهٔ خبر: 155406 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست روز

رونق تولید از مسیر همت متولیان

تولید مقام معظم رهبری در سخنان خود با برخی مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان اینگونه فرمودند که «کار اساسی، مسئله‌ی برداشتن موانع تولید است. این «رونق تولید» که ما امسال به عنوان شعار مطرح کردیم، کلید حلّ بسیاری از مشکلات اقتصادی ما است؛ تولید این جوری است.

به گزارش «نماینده»، مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با مسئولان نظام نکات کلیدی و اساسی را مطرح کردند که به نظر می‌رسد در میان این نکات کلیدی پرداختن به برخی از آنها بیش از سایر اولویت داشته باشد و جا دارد تا متولیان که بارها و بارها این موارد را از کلام معظم‌له شنیده و نسبت به آن اهتمام جدی نداشته‌اند سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
مقام معظم رهبری در سخنان خود با برخی مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان اینگونه فرمودند که «کار اساسی، مسئله‌ی برداشتن موانع تولید است. این «رونق تولید» که ما امسال به عنوان شعار مطرح کردیم، کلید حلّ بسیاری از مشکلات اقتصادی ما است؛ تولید این جوری است. اگر واقعاً ما بتوانیم تولید را رونق بدهیم، اگر بتوانیم موانع تولید را که خیلی هم زیاد است در کشور، از سر راه تولید برداریم - که این کار با عزم جهادی ممکن است، با به‌کارگیری جوانهای متخصّص ممکن است - بسیاری از مشکلات [مانند] مسئله‌ی اشتغال حل میشود، مسئله‌ی تورّم حل میشود، مسئله‌ی رفاه مردمی حل میشود، [مسئله‌ی] درآمدهای مردم حل میشود، صادرات رونق میگیرد. تولید، مادرِ عمده‌ترین مسائل اقتصادی کشور است؛ و به نظر ما میشود. هر جایی که ما به جوانهایمان اتّکاء کردیم، اعتماد کردیم، به آنها امکانات دادیم، حدّاقل امکانات را هم [دادیم] -غالباً جوانها این جوری‌ هستند [که با] حدّاقل امکانات [کار میکنند]- پیش رفتیم.» 

شروط اساسی رونق
پیرو فرمایشات معظم‌له کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی نیز با بررسی شرایط کنونی کشور و افزایش تحریم‌های موجود با تاکید فرمایشات معظم‌له این مساله را عنوان می‌کنند که راهکار گریز از مشکلات اقتصادی را در توجه بیشتر به تولید ملی است و در این بین به بررسی نیازها و پیش‌نیازهای این مهم نیز توجه دارند.
به باور این کارشناسان رونق تولید به معنای افزایش تولید و رشد اقتصادی است و زمانی می‌توان انتظار رشد اقتصادی را داشت که تولید با رشد قابل توجه مواجه شود.
این کارشناسان معتقدند که افزایش تولید به سه نهاده اصلی نیروی کار، سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد و هرچه نیروی کار بیشتری توأم با سرمایه و تکنولوژی پیشرفته‌تری داشته باشد در آن صورت می‌توان به تولید بیشتری فکر کرد. این گروه از متخصصان با اظهار تاسف از شرایط کنونی اما متاسفانه شرایط در شرایط فعلی در کشور نیروی کار به تعداد زیادی وجود دارد اما دو شاخص سرمایه و تکنولوژی غایب است. به این ترتیب که زمانی که تولید صورت می‌گیرد بخشی از درآمد آن پس‌انداز می‌شود و دوباره در فرآیند تولید از آن استفاده می‌شود. بر این اساس کشوری مانند ایران که سطح تولید پایین‌تری دارند خود به خود سرمایه کمتری هم برای تولید داشته دارد. این متخصصان با انتقاد از سرمایه‌گذاری ضعیف صورت گرفته در حوزه تولید در ایران میگویند در شرایط کنونی که نمیتوان از سرمایه گذاری خارجی استفاده کرد به ناچار باید تنها از منابع داخلی برای افزایش تولید در کشور بهره گرفت و همین موجب می‌شود تا رشد اقتصادی بسیار محدودی در حدود دو تا سه درصد داشته باشیم که با توجه به عقب‌ماندگی‌های موجود و شرایط کنونی نمی‌توان انتظار داشت که این چند درصد بتواند تحولی در اقتصاد کشور ایجاد کند. قدر مسلم همه کارشناسان اقتصادی بر ضرورت توجه به تولید ملی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور متفق‌القول هستند و بر این اعتقادند که هدایت نقدینگی به سمت تولید، دفع موانع اداری راه‌اندازی کسب ‌و کار و کاهش مالیات بر فعالیت‌های تولیدی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند زمینه حمایتاز تولید را مهیا کند. اما اینکه چرا و چگونه است که هنوز نتوانستیم آن طور که باید به مسیر مشخصی در این خصوص هدایت شویم قطعا به این باز می‌گردد که متولیان مربوطه هنوز نتوانسته‌اند مدیریت لازم در این خصوص را لحاظ کنند. البته در کنار این سوئ مدیریت در نظر داشتن برخی مشکلات مانند کاهش ارزش پول ملی و اعتماد مردم نیز نقش پررنگی دراین خصوص دارد و اگر به آن توجه نشود می‌تواند شرایط را به مراتب بدتر و نامطلوب‌تر کند. به باور این کارشناسان اگر بناداریم تا به رشد اقتصادی و رونق اقتصادی دست یابیم باید به سمتی حرکت کنیم که پول ملی گکشور تقویت شود و در همین راستا باید بدانیم که پول ملی وقتی قوی شده و قوی می‌ماند که تولید ملی قوی باشد و با قوت تداوم یابد.
از سوی دیگر اگر متولیان بتوانند تدابیری اتخاذ کنند که پیرو ان بتوانیم به سمت مهار نقدینگی و یا هدایت آن به سمت تولید شویم علاوه بر جلوگیری از تخریب‌های بیشتر این نقدینگی سرگردان که از ساختار مریض و سوءتدابیر دولت‌ها پدید آمده، می‌توانیم با هدایت آن به سمت تولید مسیر پیشرفت و توسعه کشور را هموار کنیم. در همین راستا اما باید در نظر داشته باشیم که هیچ‌یک از این موارد بدون جلب اعتماد مردم حاصل نخواهد شد و باید بپذیریم که بدون بازگشت اعتماد بین آحاد و گروه‌های مردم و بین مردم و مسئولان و بین مردم و نهادهای مالی و اقتصادی، راه بن‌بست است. قدر مسلم باید بپذیریم که رونق تولید مساله‌ای است که هم نیاز به سیاست‌های بلندمدت و هم میان‌مدت و هم کوتاه‌مدت دارد و الزاما نمی‌تواند در یک سال به همه اهداف رسید و از آنجایی که وضعیت اقتصادی کشور نیاز به اصلاحات جدی و ساختاری دارد لذا همراستا با اصلاح وضعیت بانک‌ها و نظام تامین مالی در کشور همراه با تعمیق بازار سرمایه باید نظام توزیع، شبکه گمرکی و قاچاق کالا، نظام مالیاتی، خصوصی‌سازی اقتصاد و کاهش نقش دولت و نیز بهبود فضای کسب و کار در کشور اجرایی شود تا بتوان به سرمنزل مقصود رسید.

نظر شما