شناسهٔ خبر: 155358 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آخرین وضعیت تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش

سازمان ملی جوانان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش آخرین وضعیت تفکیک و استقلال این معاونت را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده»، محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ، در خصوص علل تغییر بازه سن جوانی گفت: پس از بررسی‌هایی که با همکاری برخی دستگاه‌ها ازجمله هلال احمر، وزارت بهداشت و وزارت کار انجام دادیم، همگی به یک نتیجه واحد رسیدیم که برای ارائه تسهیلات در حوزه‌های مختلف ازجمله ازدواج، اشتغال و غیره باید این بازه را تغییر دهیم تا بتوانیم طیف خدمات خود را به افراد بیشتری گسترش دهیم.

تندگویان افزود: پیش تر بازه سن جوانی ۱۵ تا ۲۹ بود اما به دلیل پایین بودن این بازه نمی‌توانستیم خدمات خود را به جوانان ارائه دهیم. زیرا افراد ۱۵ ساله امکان فعالیت اقتصادی و حقوقی ندارند در نتیجه نمی‌توان برای آن‌ها خدمات مختص جوانان را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه به همین منظور درخواست افزایش کف سن جوانی به ۱۸ سال را مطرح کردیم، عنوان کرد: افراد از ۱۸ سالگی می‌توانند وارد بازار کار شوند در نتیجه ما می‌توانیم در حوزه اشتغال برای آن‌ها تسهیلات لازم را در نظر گرفته و طرح‌های خود در این زمینه را اجرا کنیم. به طور طبیعی یک جوان پس از پایان تحصیل و سربازی حدود سن ۲۶ الی ۲۷ وارد بازار کار می‌شود و وقتی سن جوانی تا ۲۹ باشد، بسیاری از امتیازات حمایتی از جوانان شامل حال وی نشده و فرصت استفاده از آن را پیدا نمی‌کند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش تصریح کرد: با تغییر بازه جوانی به ۱۸ تا ۳۵، تعداد افراد در گستره جوانی بیشتر نشده و از لحاظ جمعیتی در تعداد جوانان تغییری نخواهیم داشت. تنها با افزایش سن ما می‌توانیم خدمات خود را بهتر و به افرادی که بتوانند از آن استفاده کنند ارائه کنیم.

تندگویان با بیان اینکه تغییر سن جوانی در شورای عالی جوانان مصوب شد، اظهار داشت: با توجه به سن امید به زندگی در کشور و سن آغاز به اشتغال، افزایش این بازه زمانی می‌تواند موجب بهبود وضعیت شغلی جوانان و دریافت تسهیلات ازدواج شود. زیرا با این تغییر امکان به‌کارگیری جوانان در دستگاه‌های اجرایی افزایش می‌یابد و ما نیز تسهیلات ازدواج را به کسانی که در سن جوانی هستند می‌توانیم ارائه دهیم. اما پیش تر برای افراد ۱۵ ساله که نوجوانان محسوب می‌شوند نمی‌توانستیم خدمات شغلی و ازدواج ارائه دهیم.

تندگویان از امکان حضور مؤثر جوانان در سمن‌ها بر اثر افزایش بازه سنی جوانان سخن گفت و بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه جوانان داشتیم، این بود که جوانان پس از چندین سال فعالیت در سمن‌ها و هنگام رونق بخشیدن به آن، از دایره سن جوانی خارج شده و در دریافت مجوز دچار مشکل می‌شدند.

وی ادامه داد: اما با افزایش این بازه، یک فرصت بیشتر و مضاعف به جوانان فعال در سمن‌ها داده می‌شود و می‌توانند به راحتی مجوز فعالیت دریافت کنند. به علاوه با این تغییر جوانان بیشتری می‌توانند در انتخابات سمن‌ها فعالیت کنند.

وی در پایان افزایش بازه سن جوانی را عاملی برای بهبود شرایط اشتغال جوانان و مشمول شدن آن‌ها در طرح‌های حمایتی خواند.

تندگویان در خصوص آخرین وضعیت تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش توضیح داد: این طرح در کمیسیون بودجه که کمیسیون فرعی این طرح محسوب می‌شود، رأی آورد و حال باید منتظر تصویب آن در کمیسیون اصلی و سپس راهیابی آن به صحن مجلس باشیم.

وی اظهار داشت: این بازه حدود ۴ الی ۵ ماه طول خواهد کشید و امیدواریم به نتیجه برسد. بر اساس آنچه به ما منعکس می‌شود، حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد نمایندگان با این طرح موافق هستند و امیدواریم این طرح رأی آورد.

نظر شما