شناسهٔ خبر: 155337 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هادی رضوی: مرا به عنوان داماد شریعتمداری محاکمه نکنید

محمد هادی رضوی سید هادی رضوی در اولین جلسه محاکمه ۳۱ متهم بانک سرمایه، گفت: برخی افراد فضای رسانه‌ای برایم ایجاد می‌کنند و می‌گویند داماد شریعتمداری هستم که این ظلم است؛ با زبان روزه درخواست دارم مرا خارج از این عنوان محاکمه کنید.

به گزارش «نماینده»، اولین جلسه محاکمه متهم محمد هادی رضوی و 30 نفر دیگر از متهمان بانک سرمایه صبح امروز با حضور متهمان، وکلای مدافع، مستشاران، نماینده دادستان تهران و اصحاب رسانه به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد و جرائم اقتصادی به صورت علنی آغاز شد.

پس از اعلام کیفرخواست متهم سید هادی رضوی، رئیس دادگاه اعلام کرد که وی به مشارکت در اخلال در نظام بانکی از طریق کسب تسهیلات مال نامشروع در قالب ۵ فقره به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان متهم است.

رئیس دادگاه، هادی رضوی را به جایگاه فراخواند و به او تفهیم اتهام کرد و گفت: «آیا اتهام خود را قبول دارید؟» که وی گفت: «خیر قبول ندارم».

هادی رضوی افزود: خیلی خوشحال هستم که این دادگاه به صورت علنی برگزار شد تا بسیاری از حقایق بدون ترس و لرز گفته شود، آیا اجازه بازگویی این حقایق را به من می‌دهید؟

رئیس دادگاه پاسخ داد: بله.

هادی رضوی ادامه داد: اتفاقات عجیبی رخ داده است شاید احساس کنید بازگو کردن آنها پرداختن به حواشی است، اما این مطالب به من کمک می‌کند و شاید در برائتم مؤثر باشد.

وی با بیان این‌که بهتر است از بحث اخلال در نظام بانکی دفاعیات خود را آغاز کنم، گفت: یک نامه از دادسرا به بانک مرکزی داده شده و در آن اشاره شده است که اخلال رخ داده است، من در اینجا می‌خواهم همانند فینال برنامه عصر جدید از نظرات منفی به مثبت برسم و از یک انسان فاسد و خائن به یک سیر سفید.

هادی رضوی گفت: نامه‌ای به معاونت نظام بانک مرکزی فرستاده و جوابیه آن را در رابطه با بند «هـ» که مشمولان تصمیم‌گیرنده را در آن نشان می‌دهد، دریافت کردم که در آن تاکید شده است وجوه کلان صرفا به اشخاص داده می‌شود که من از آنها خواستم واژه صرفا را تعریف کنند و بانک مرکزی صراحتا اعلام می‌کند بند هـ مشمول تسهیل‌گیرندگان نمی‌شود،‌ اما سوال اینجاست چرا این نامه به دادگاه فرستاده نمی‌شود. من خواستم بفرستند و در کیفرخواست من بیاید اما نیامده است، اگر نماینده دادستان، نمی‌خواهد هادی رضوی را اذیت کند پاسخ دهد چرا این نامه را به دادگاه نفرستاده‌اید؟

وی همچنین نامه‌ای قرائت کرد و گفت: در کیفرخواست بنده آمده جهت مخفی‌کاری از امور شرکت‌ها، تسهیلات گرفته‌ام. بنده به صراحت می‌گویم در سه شرکت آینده‌سازان فاطمی نوین مدیرعامل بوده‌ام و ۶۰ میلیون تسهیلات گرفته شده است چه‌طور می‌توانم آن را پنهان کنم. در شرکت ره‌جویان کوثر ضامن بوده‌ام و در شرکت شایگان تجارت آتیه مدیرعامل بوده‌ام و پنهان‌کاری رخ نداده و صراحتا بارها گفته‌ام ذی‌نفع واحدم.

هادی رضوی تصریح‌ کرد:‌ حتی طی نامه‌ای به بانک سرمایه گفته‌ام من اعضای هیأت مدیره را تعیین کرده و گذاشته‌ام و هر جرمی اتفاق بیفتد متوجه بنده است.

وی گفت: برخی‌ها می‌گویند داماد شریعتمداری هستم و فضای رسانه‌ای ایجاد می‌کنند که این ظلم است. بنده داماد نتانیاهو که نیستم. از دادگاه می‌خواهم مرا خارج از منصب دامادی محاکمه کنند و با زبان روزه می‌خواهم حرف بزنم.

وی گفت: ۸۰ میلیارد تومان سقف اعتباری بوده است که در کیفرخواست بنده آمده پرداخت نشده است؛ این درحالی است که ۱۰ درصد سپرده‌ مرا بانک سرمایه نگه داشته که خلاف قانون بوده و شاید محاکمه این دادگاه راهی برای مبارزه با نزول‌خواری باشد. بنابراین ۱۰ درصد از مال و اعتبارات دست بانک ماند که به صورت خرد خرد و کارت به کارت به من برگردانده شد.

هادی رضوی افزود: ۲۲ میلیارد تومان نقدی پول پرداختم؛ یعنی ۸۰ میلیارد تومان با سود آن. چرا کذب بگویم؟ اشکالی ندارد، من و آقای قهرمانی نماینده دادستانی هر دو در مقام دادگاه باید تقوا را رعایت کنیم. گفته شده صرفا با چک و سفته تسهیلات گرفته‌ام. چه‌طور ممکن است ۴۰ درصد وثیقه نقدی داده، ۲۲ میلیارد تومان از من گرفته شده و حدود ۵۰ میلیارد تومان ملک داشته‌ باشید.

این متهم افزود: همچنین گفتید رضوی بدون رعایت اصول تسهیلات، تسهیلات گرفته و این تسهیلات صورت‌های مالی ندارد. درحالی‌که بانک به سازمان دارایی نامه می‌زند و جواب آن را می‌گیرد. این نامه نیز موجود است، اما جالب است که این نامه در پرونده نیست. وقتی جویای آن می‌شوم هم جوابی نمی‌دهند و این عجیب است که چرا برخی نامه‌ها نیست و من به این متهم می‌شوم که صورت‌های مالی اشتباه داده‌ام.

متهم گفت: نماینده دادستان گفته است در تسهیلات ماده 186 ندارد در حالی که در نامه دارایی صراحتاً و در نامه بانک به دارایی این موضوع بیان شده است. اقای قهرمانی این موضوع را از پرونده بیرون کشیده اند. شما یک قسمت ماده 186 را از پرونده بیرون کشیدید اما همه آن را که نمی توان بیرون آورد.

متهم رضوی گفت: لذا براساس ارائه ماده 186 توسط دارایی، بنده مجاز به دریافت تسهیلات بوده‌ام و دارایی این موضوع را صراحتاً به بانک اعلام کرده‌ است.

وی گفت: در جایی از کیفرخواست ادعا شده که بنده به بانک قراردادهای جعلی ارائه داده‌ام اما من اعلام کرده‌ام که اگر قراردادهایم جعلی بوده است پس چطور دارایی به من ماده 186 را ارائه داده است.

متهم ردیف اول ادامه داد: بنده برای دریافت تسهیلات به بانک سرمایه اعلام کردم که تسهیلات با موضوع سرمایه گردش در امور جاری می‌خواهم اما بانک به من می گفت که فرمول پرداخت تسهیلات من مشارکت مدنی است.

وی گفت: همانطور که آقای قهرمانی گفته‌اند برخی افراد در یک روز حساب باز می‌کردند و 2 روز بعد تسهیلات خود را دریافت می‌کرده‌اند اما من حداقل زمان از افتتاح حساب تا دریافت تسهیلاتم 3 ماه تا یکسال بوده است.

متهم هادی رضوی گفت: نمی‌دانم چگونه شده که یکسری قراردادها با یکسری شرکت‌ها با سربرگ من و امضاء من به پرونده‌ام اضافه شده است که من اصلا در جریان آنها نبوده‌ام و وقتی از بازپرس پرونده این موضوع را می‌پرسم می‌گوید بروید از دارایی ماده 186 بگیرید تا مشخص شود.

وی گفت: من نسبت به این پرونده‌ها اعتراض کرده‌ام و حتی خواستار وصول دریافت قراردادها شدم تا بفهمم موضوع قراردادها چیست. من نسبت به این قراردادها اعتراض کرده‌ام که خوشبختانه برای من قرار منع تعقیب صادر شد.

در این لحظه قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد که "قرارهای منع تعقیب شما نقض شده بوده است" که متهم گفت: خیر، تمامی آنها قطعی بوده است.

متهم رضوی گفت: سوال من این است که چرا باید پرونده ام از یک شعبه بازپرسی به یک شعبه دیگر برود و در روند آن مشکل ایجاد بشود.

وی ادامه داد: بنده 1.5 سال است که به بانک می‌گویم شما قرارداد سفید امضاء از من گرفته‌اید در حالیکه من برای امور جاری تسهیلات گرفته‌ام، کار من تولید، بازرگانی و ساخت سالن‌ها و مراکز رسانه‌ای و کنفرانسی است اما در قرارداد سفید امضای من موضوع دوربین مداربسته نوشته شده است.

وی گفت: با این حال معاونت حقوقی بانک سرمایه در رابطه با قراردادهای جعلی که به پرونده وارد شده است اعلام می‌کند که قرارهای منع تعقیب را قبول دارد و نسبت به این قرارها اعتراضی ندارد.

متهم ردیف اول افزود: البته آقای قهرمانی نسبت به این قرارهای منع تعقیب گویا اعتراض دارند که بنده می‌گویم در خدمت شما هستم و جایی نرفته‌ام و نمی‌دانم چرا از ارائه دادن اسناد توسط بنده ناراحت می‌شوند.

وی در رابطه با این قراردادها گفت: بنده پس از مطلع شدن از این موضوع به دادگاه صدر رفتم که بگویم اصلاً قراردادهایی که بنده به بانک داده‌ام کجاست و اصلاً بدهی من به شما چقدر است که توانستم از دادگاه حکم بگیرم و ثابت کنم که قراردادهای ارائه شده به بانک سرمایه سفید بوده است.

وی افزود: بنده در دادخواستی که در دادگاه صدر ارائه دادم از بانک سرمایه شکایت کردم. در این شکایت اعلام کردم که بانک باید موضوع قراردادهای من را اعلام کند و گفتم که اگر شما قرارداد سفید را خودتان پُر کنید به اتهام جعل از شما شکایت می‌کنم که بانک سرمایه پس از این شکایت اقداماتش را متوقف کرد. چون من به بانک سرمایه مجدداً اعلام کردم که تسهیلات دریافتی بنده باید در امور جاری باشد اما بانک به من تسهیلات با موضوع مشارکت مدنی داده است و در ازایش از من قرارداد سفید امضاء اخذ کرده است.

متهم رضوی خطاب به ریاست دادگاه گفت: آقای مسعودی‌مقام، بانک سرمایه 31 بدهکار کلان دارد که بدهی‌هایشان 300 میلیارد، 400 میلیارد و 1000 میلیارد است، بدهی من کجای این ارقام قرار دارد؟! لیست اسامی این 31 بدهکار توسط هیأت تحقیق و تفحص مجلس اعلام شده است که اصلاً اسم من در آنجا نیست. مگر بدهی من چقدر بوده است، حدود 80 میلیارد تومان.

وی خطاب به نماینده دادستان گفت: آقای قهرمانی شما می‌گوئید که بنده با مدیران بانکی تبانی کرده‌ام خب اگر من تبانی کرده بودم می‌توانستیم تسهیلات بسیار بیشتری بگیرم و گران‌نمایی‌های بالاتری هم داشته باشم.

این متهم در رابطه با گران‌نمایی خانه واقع در خیابان اندرزگو گفت: در ابتدا لازم است از آقای مسعودی‌مقام بابت حوصله و سعه‌صبرشان تشکر کنم که به حرف‌های من با حوصله گوش می‌کنند چون من کلاً آدم عصبی مزاجی هستم و از خداوند خواسته‌ام که به من کمک کند بتوانم با حوصله از خود دفاع کنم یا دائم دعا می‌کردم که مبادا آقای قهرمانی چیزی بگوید و من را عصبانی کند و من از عدل خارج شوم، اما درباره خانه خیابان اندرزگو باید بگویم که بنده بیش از 5 ماه با مدیران بانکی نامه‌نگاری کردم که بیایید این ملک را ارزیابی کنید و به عنوان وثیقه آن را تعیین تکلیف کنید و پس از 5 ماه بالاخره هیأت مدیره اعلام کرد که ما این ملک را ارزیابی می‌کنیم.

وی گفت: آقای قاضی، بدهی من در سال 93 حدود 70-80 میلیارد تومان بوده است که حدود 22 میلیارد آن را نقداً در حساب بانک پرداخت کرده بودم.

رضوی اضافه کرد: بنده کارم تولید سالن‌های آمفی‌تئاتر و سالن‌های کنفرانس رسانه‌ای است و تصمیم داشتم این ملک را به (بانک سنتر) و بیمه تبدیل کنم، این ملک یک ملک بی ارزش نبوده است که مثلاً بگویم در جهرم یک ملک را به عنوان وثیقه معرفی کرده‌ام بلکه وثیقه من بَرِ خیابان اندرزگو که یکی از خیابان‌های شلوغ و جزء خیابان‌های پولداری تهران بوده، واقع شده است.

متهم ردیف اول گفت: من برای این ملک 7 طبقه جواز تجاری گرفته بودم که 2 هزار متر مربع میزان آن بود. بانک برای اینکه این ملک را ارزیابی کند 3 نفر کارشناس مشخص کرد که آن را 125 میلیارد تومان ارزیابی کردند اما این را هم باید بگویم که قرار شده بود که این ملک را به جای بدهی خود بردارند و من هم این روش را قبول نداشتم چون می‌دانستم در این صورت هرچه ارزش ملک بالاتر رود بدهی من بیشتر می‌شود و از این امر ناراضی بودم.

وی افزود: نهایتاً در تاریخ 95.12.20 به ما ابلاغ شد که آقای رضوی بیا و بدهی‌ات را مشخص کن که همان 80 میلیارد تومان را قبول داریم. یکی از مدیران وقت بانک سرمایه (حیدرآبادی) به من گفت که بیا ما ملک تو را 120 میلیارد ارزیابی می‌کنیم که 80 میلیارد بدهی تو را تسویه می‌کند و 40-50 میلیارد هم به تو داده می‌شود اما تو باید 5 میلیارد تومان نقد به من بدهی و یک ملک را هم بدهی تا حسابت تسویه شود که من این موضوع را قبول نکردم و نمی‌دانم که چرا این آقا از (اسپانیا) سر در آوردند.

وی گفت: آقای قهرمانی گفته‌اند که این ملک 30 میلیارد تومان می‌ارزد، در این خصوص باید بگویم که در برج 5 سال 95 اکیپی از آگاهی عملیات ویژه و فردی به نام آقای فرجی نزد من مراجعه کردند و من را به داخل خودرویی بدون پلاک بردند و گفتند که بیا تا تکلیف بدهی تو را مشخص کنیم و من را نزد فردی به نام شادان بردند که اخراجی قوه قضاییه بود.

متهم رضوی اضافه کرد: اینها رابط .... با یکسری از بدهکاران کلان بانکی بودند که به من گفتند چقدر می‌دهی تا پرونده‌ات را زودتر تمام کنیم؟ آنها تا برج 10 من را بازی دادند و بالاخره در این ماه من را احضار کردند. در آنجا آقای .... به من گفت که من تو را در تاریخ 95.10.13 به دادسرا می‌برم و کسی هم تو را نمی‌بیند و همین هم شد! یعنی در تاریخ 95.12.3 من را دوباره احضار کردند و دیدم بازجویی تاریخ 95.12.3 را به تاریخ 95.10.13 ثبت کرده‌اند.

وی گفت: آنها به من گفتند که باید پول را پس بدهی و من را نزد شخصی به اسم آقای ...... بردند.

رضوی خطاب به قاضی مسعودی مقام گفت: آقای قاضی، من استرس دارم که مبادا برای من اتفاقی بیفتد و حتی در چندین نوبت این مطلب را هم اعلام کرده‌ام چون دائماً به من می‌گفتند که مبادا بخواهی چیزی را بگویی.

وی افزود: بنده از 95.12.3 تا 95.12.20 با افراد خاصی به دفترم می‌رفتم و می‌آمدم و در تاریخ 95.12.20 بازپرس شاه‌بختی پرونده‌ام را گرفت و هر بلایی خواست سر من آورد و نهایتاً در تاریخ 95.12.26 با قرار کفالت آزاد شدم. در تاریخ 96.1.16 وقتی به بازپرسی مراجعه کردم آقای ..... به من گفت که من 3 کارشناس برای شما تعیین می‌کنم که ملک را ارزیابی کند در حالیکه قرار بود من یک کارشناس، دادسرا یک کارشناس و بانک سرمایه هم یک کارشناس معرفی کند ولی هر 3 کارشناس را آقای پسندیده تعیین کرد و جلوی خود من به آنها گفت که ملک دیگر بالا نیاید و نهایتاً این ملک را 30 میلیارد تومان ارزیابی کردند. خلاصه اینکه تا برج 6 برای من و پرونده‌ام اتفاقات عجیب و غریبی افتاد.

متهم رضوی در ادامه دفاعیات خود اظهار کرد: در شهریور  سال 96 بازپرس وقت من را به خاطر حرکات سیاسی که می‌خواستند انجام بدهم بازداشت می‌کند. من در دادگاه انتظامی قضات در حال شکایت بودم که این اتفاق افتاد و قرار من به 100 میلیارد تومان وثیقه تبدیل شد. بازپرس عوض شد و آقای سادات‌نژاد بازپرس شد و مطالب را مطالعه کردند. از من مصوبه بانک سرمایه را خواستند اما من مصوبه‌ای که بانک سرمایه صادر کرده بود را نداشتم.

وی افزود: در تاریخ 96.1 آقای .... نامه‌ای به آقای خانی می‌زنند تا محاسبات بدهی من انجام شود و محاسبه در می‌آید و بدهی طبق قوانین بانک مرکزی 67 میلیارد تومان تومان بود اما آقای .... این را به بانک ارائه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: این نامه اکنون نیست، من کپی‌ آن را به شما می‌دهم. سال 95 برج 9 در سمت مدیرعاملی بانک آقای خانی شخصی را به عنوان مدیر وصول مطالبات بانک به نام آقای علی‌محمدی معرفی می‌کنند و آقای علی‌محمدی یک روز من را در کوچه پایینی بانک خواست و ایشان تقاضای 7 درصد کرد و گفت پرونده را اصلاً مطرح نکنید و در ادامه همسر خانم شیخی موضوع 10 درصد را مطرح کرد. 

پس از این موضوع پیش دکتر خانی رفتم و گفتم که همچنین جریانی در حال رخ دادن است که ایشان صراحتاً گفت «هرکسی که گفته، غلط کرده». گفتم آقای علی‌محمدی را در اتاق بخواهید و صدای وی را ضبط کنید. آقای علی‌محمدی وارد اتاق شد و آقای دکتر خانی گفت آقای علی‌محمدی مگر من خودم چُلاق هستم که بگیرم؟ آقای علی‌محمدی گفت که اصلاً صحت ندارد و دروغ می‌گوید.

وی در ادامه با بیان اینکه امیدوارم بقیه متهمان شجاعت داشته باشند و این مسئله را بگویند، گفت: من فایل صوتی شوهر خانم شیخی را که به کارمند من زنگ می‌زند و می‌گوید چرا رضوی با من نمی‌بنند را ارائه می‌کنم.

متهم ردیف اول اضافه کرد: خبرگزاری .... در مورد تصدیق حرف‌های من در خصوص شوهر خانم شیخی گزارشی دارد. من یک خائن فاسد رانت‌خوار هستم، من از آقای قهرمانی ترس دارم، 8 ماه پیش به دادسرا نامه زدم که ایشان دائم من را تهدید می‌کند، در مورد آقای علی‌محمدی به آقای خانی گفتم من و شما با هم هستیم، 2 هفته زنگ می‌زدم به آقای خانی از دو هفته به بعد قضیه بدتر شد و شاخ و شانه ها بیشتر شد. من  به خانی زنگ زدم گفتم چرا جواب ندادید که گفت درگیر بودم و گفتم چرا اینها را برکنار نکردید گفتم یا شما دزدی  یا اگر با اینها نیستی باید اقدام عاجل کنید. من فایل صوتی را به شما می دهم .

نظر شما