شناسهٔ خبر: 155316 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ارائه ارز دولتی به تولیدکنندگان لوازم خانگی برای فروش به نرخ آزاد

رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در حالی که تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال گذشته برای واردات مواد اولیه از ارز ارزان قیمت استفاده کردند اما قیمت‌ این کالا در بازار براساس ارز آزاد محاسبه شد.

به گزارش «نماینده» عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس  درباره کاهش ۳۹.۱ و ۱۳.۸ درصدی تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر در ۱۰ ماه نخست سال گذشته نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۶، گفت: حجم تولیدات لوازم خانگی داخلی نیاز بازار را پوشش نمی‌دهد. اگرچه در گذشته بخش عمده‌ای از لوازم خانگی وارداتی بود اما تولیدکنندگان لوازم خانگی ادعا کردند می‌توانند لوازم خانگی مورد نیاز کشور را تولید کنند.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار با بیان اینکه تولیدکنندگان ارزیابی درستی از میزان نیاز کشور به لوازم خانگی نداشتند، افزود: در سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان برای ثبت سفارش مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی پرداخت شد این در حالی است که عرضه این ارز در قیمت‌ لوازم خانگی مشهود نبود.

تولیدکنندگان لوازم خانگی ارزیابی درستی از میزان نیاز کشور نداشتند

وی اظهار کرد: در سال گذشته لوازم خانگی به میزان مورد نیاز و با کیفیت مناسب در کشور تولید نشد از سوی دیگر مصرف کنندگان نیز استقبال چندانی از لوازم خانگی داخلی استفاده نکردند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بسیاری از قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی وارداتی است، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان این حوزه در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کردند قطعات وارداتی مورد نیاز تولید لوازم خانگی برای زمان محدودی در انبارها موجود است و با ادامه این روند ممکن است تامین قطعات با مشکل روبه‌رو شود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان با دور زدن تحریم، می‌توانند مواد اولیه تولید را فراهم می‌کنند، ادامه داد: نیمه نخست سال گذشته علیرغم اینکه مشکلی در تولید لوازم خانگی وجود نداشت اما قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرد.

رضیان تصریح کرد: در سال گذشته تولید کنندگان برای ثبت سفارش واردات قطعات و مواد اولیه موردنیاز لوازم خانگی از ارز ارزان قیمت استفاده کردند اما قیمت‌ این کالا در بازار براساس ارز آزاد محاسبه شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سال گذشته در روند تولید و عرضه لوازم خانگی سوءاستفاده رخ داد چراکه کنترلی بر عرضه این کالاها وجود نداشت.

نظر شما