شناسهٔ خبر: 155272 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دولت چاره‌ای جز کوپنی کردن کالاهای اساسی ندارد

یوسفیان ملا43 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ما قبول داریم که دخالت و کنترل درست نیست اما دولت چاره‌ای جز قطع دسترسی سودجویان به کالاهای اساسی و رسیدن آنها به دست مردم را ندارد.

به گزارش «نماینده»، عزت‌الله یوسفیان ملا؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در خصوص پیشنهاد دولت برای کوپنی کردن کالاها با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود کالا یا ارز در کشور ندارم افزود: عده‌ای همیشه سعی می کنند از شرایط خاص و ویژه اقتصادی در کشور سوء استفاده کنند در همین بازار عده ای که در واقع بازاری نما هستند و کارهای نادرستی انجام می دهند وجود دارد.

هیچ کسری در تامین کالاها نداریم

وی افزود: بازاری های واقعی ما هیچ گاه برای سود خود کالا را از مردم دریغ و پنهان نمی کنند به طور مثال در زمانی که قیمت گوشت قرمز بالا رفته بود ما هیچ کسری در تامین آن نداشتیم اما برخی افراد سودجو گوشت یا دام های وارد شده را بصورت قاچاق از کشور خارج می کردند که خود سبب افزایش قیمت گوشت شده بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه شرایط به نحوی است که اگر دولت نظارت خود را بیشتر و در کار سودجویان مداخله نکند وضعیت بسیاری از کالاهای تحت حمایت دولت، مانند گوشت قرمز می شود.

وی گفت: شاید نام کوپن خوب نباشد ولی دولت می تواند برای آن نام مناسب تری مثل کالابرگ یا اسامی دیگر انتخاب کند که روی بازار از نظر روانی تاثیر منفی نداشته باشد.

عده‌ای سودجو به دنبال سوءاستفاده از تحولات داخلی یا منطقه‌ای هستند

 وی تصریح کرد: در مورد تصمیم اخیر هیئت دولت در خصوص برجام که بسیار هوشمندانه به بی تفاوتی اروپایی ها پاسخ داد و ریاست محترم جمهور بصورت شفاف ضمن تاکید بر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام خواستار تغییر رویه طرف های غربی در انجام تعهدات خود شدند، بدون دلیل ناگهان قیمت ارز افزایش پیدا کرد که نشان دهنده این است که عده‌ای سودجو فقط به دنبال سوء استفاده از تحولات داخلی یا منطقه ای  و به دنبال تامین منافع شخصی و ضربه زدن به کشور و مردم هستند.

یوسفیان‌ملا ادامه داد:  در شرایط فعلی چاره‌ای جز ورود دولت به این بحث نیست چرا که اگر این اتفاق نیافتد شاید بعدا گوشت سفید هم به سرنوشت گوشت قرمز دچار شود و یا کالای پر مصرفی مثل گندم که حدودا یازده میلیون تن در سال مصرف داریم، در صورت عدم دخالت دولت گندم و آرد هم کیسه کیسه از کشور قاچاق می شود .

دولت چاره‌ای جز کنترل و دخالت در قیمت کالاها را ندارد

وی بیان کرد: ما قبول داریم که دخالت و کنترل درست نیست اما دولت چاره‌ای جز قطع دسترسی سودجویان به کالاهای اساسی و رسیدن آنها به دست مردم را ندارد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید این اقدامات را انجام دهد تا از این برهه زمانی عبور کنیم، حال می توان اسم آن کوپن یا شارژ کارت ملی برای دریافت کالا باشد.در واقع برای دچار نشدن به مشکل گوشت قرمز چاره ای جز اعمال محدودیت و دادن سوبسیدها نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما