شناسهٔ خبر: 155222 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سلیمی: نتیجه وجود لیست در انتخابات استانی «وکیل الدوله‌شدن» نمایندگان است

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: وقتی فردی بر اساس لیست حزبی و سیاسی برآمده از استانی شدن انتخابات وارد مجلس شود درواقع وکیل‌الدوله است و جرات و شهامت اظهارنظر را ندارد و شاید حق را تشخیص دهد، اما حریت لازم را برای بیان آن ندارد؛ چراکه این افراد با کارت دیگران وارد مجلس می‌شوند.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره بررسی استانی شدن انتخابات مجلس در جلسه فردای شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی و شرع اظهارنظر می‌کند و در این بین به توصیه‌ها و فشارها توجهی نکرده و تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: شورای نگهبان به هیچ وجه توصیه‌پذیر نبوده و در مقابل مخالفین به هیچ وجه عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد؛ چراکه خود را مسئول پاسداری از قانون اساسی و نظام شرع می‌داند و این شورا به خوبی شرایط و مشکلات کشور را می‌داند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که مصوبه مجلس در خصوص استانی شدن انتخابات نقایص زیادی دارد و اجرای آن با سبک و سیاق نوشته‌شده در متن طرح بسیار سخت است.

سلیمی گفت: یکی از مهم‌ترین اشکالات استانی شدن انتخابات مجلس مربوط به حوزه‌های تک‌نماینده‌ای است؛ چراکه در این حوزه‌ها تناسبی بودن انتخابات معنا نخواهد داشت و این اشکال جدی است که باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود؛ چراکه تعداد بسیار زیادی از کرسی‌های نمایندگان مجلس تک‌نماینده‌ای است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت:‌ مشکل عدیده دوم استانی شدن انتخابات مجلس، آن است که شاید یک نامزد مایل نباشد ذیل لیست احزاب، گروه‌ها و جریانات قرار بگیرد و به معنای واقعی کلمه مستقل باشد.

سلیمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اشکالات استانی شدن انتخابات آن است که وقتی فردی بر اساس لیست حزبی و جریانی و سیاسی وارد مجلس شود درواقع وکیل‌الدوله است و جرات و شهامت اظهارنظر را ندارد و شاید حق را تشخیص دهد، اما حریت لازم را برای بیان آن ندارد؛ چراکه این افراد با کارت دیگران وارد مجلس می‌شوند.

حجت‌الاسلام سلیمی در پایان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌هایم به نظر می‌رسد این موضوع به انتخابات اسفندماه نخواهد رسید و به دلیل نقایص فراوان آن قطعا باید مجلس آن را بررسی کرده و مشکلات آن را رفع کند.

نظر شما