شناسهٔ خبر: 155220 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

باید تعهدات برجامی را کاهش دهیم

ازادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:مطابق با مفاد برجام می‌توانیم در مقابل عدم پایبندی طرف مقابل اقداماتی را انجام دهیم به همین جهت باید برخی از تعهدات برجام را کاهش دهیم.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به کاهش تعهدات اروپا در قبال برجام و فشارهای آمریکا به کشورمان در قالب تحریم‌های متعدد، گفت: ما در زمان مذاکرات برجام تعهد دادیم که به مفاد این قرارداد متعهد باشیم و کشورهای ۱+۵ هم متعهد شدند که در این راستا گام بردارند اما در عمل دیدیم که آنان به تعهداتشان عمل نکردند و آمریکا به صورت غیرقانونی و غیرمنطقی از برجام خارج شد.

وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی ما هم نباید تعهدی به برجام و مفاد آن داشته باشیم، تصریح کرد: علیرغم آنکه از ابتدا مشخص بود که طرف مقابل بد عهد است و به ویژه منطق آمریکا زور و قلدری است، ما مایل بودیم سیاست‌های برجام را تا حصول به نتیجه ادامه دهیم اما هیچ یک از طرف‌های مذاکره در این راستا اقدامی انجام ندادند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: البته برجام به دنیا ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران هر جایی که مسیر برای گفت و گوی منطقی باز باشد، انکار نمی‌کند و از آن استقبال می‌کند اما در شرایط فعلی که طرف‌های مذاکره عملاً از برجام خارج شده و تعهدات را زیر پا گذاشته اند، الزامی نیست جمهوری اسلامی بیش از این معطل برجام نافرجام بماند.

آزادیخواه تأکید کرد: مطابق با مفاد برجام می‌توانیم در مقابل عدم پایبندی طرف مقابل اقداماتی را انجام دهیم و لازم است برخی از تعهدات برجام را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خروج از NPT هم جز گزینه‌های ماست، گفت: ما الان در حوزه هسته‌ای به دلیل اجرای تعهدات برجام عقب مانده ایم و کشور باید به سمت توسعه و غنی سازی اورانیوم حرکت کند. چرا که طرف مقابل به ویژه آمریکا قاعده بازی را به هم ریخته اند و لازم است ما هم سیاست هسته‌ای مطابق با شرایط روز اتخاذ کنیم که البته لازم است منتظر نظر سران کشور در این زمینه بمانیم.

نظر شما