شناسهٔ خبر: 155210 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نامه روحانی به سران ۱+۴ مبنی بر توقف اجرای برخی تعهدات ایران ذیل برجام

روحانی نوشتن نامه حسن روحانی به سران ۱+۴ مبنی بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی برای توقف اجرای برخی تعهدات ایران ذیل برجام به سفرای این کشورها در تهران تحویل داده شد.

به گزارش «نماینده»، صبح امروز ( ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.

در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است.

همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال شد جزئیات اقدامات ایران به اطلاع ایشان به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته به منظور رایزنی های مستمر با روسیه وارد مسکو شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با علم به این سیاست آمریکا با مدارا و صبر استراتژیک برخورد کرده است، اظهار داشت: متأسفانه اتحادیه اروپا و بقیه اعضای جامعه بین المللی این توان را نداشتند که در برابر فشار آمریکا ایستادگی کنند ولذا ایران این طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می داده، فعلا اجرا نکند.

*خارج از برجام عمل نمی کنیم/از برجام خارج نمی شویم

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این حق برای ایران در برجام دیده شده است. ما الان خارج از برجام عمل نمی کنیم بلکه در چارچوب برجام عمل می کنیم. مواد 26 و 36 برجام چنین اختیاری را به ایران و البته به سایر کشورهای عضو داده که اگر کشوری تعهداتش را اجرا نکرد، آنها هم تعهداتشان را به صورت جزیی یا کلی اجرا نکنند.

به گزارش فارس، ظریف یادآور شد: اقدام ایران کاملا در این چارچوب است، بنابراین ایران از برجام خارج نخواهد شد، ایران کاملا در چارچوب برجام عمل می کند و یک فرصتی برای سایر اعضای برجام است که اقدامات لازم را انجام دهند، نه اینکه صرفا به صدور بیانیه اکتفا کنند. 

وی با اشاره به تصمیماتی که ایران در واکنش به بدعهدی های آمریکا اتخاذ خواهد کرد، گفت: این تحولی است که امروز چهارشنبه در راستای اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی انجام خواهد شد و دوستان من در تهران جزییات آن را به اطلاع مردم خواهند رساند.

نظر شما