شناسهٔ خبر: 155178 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رسیدگی به امور محلی بخشی از وظایف نمایندگان مجلس محسوب می‌شود

استانی شدن انتخابات کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: رسیدگی به امور محلی و نیازهای افرادی که به نماینده مجلس رای داده‌اند بخشی از وظایف نمایندگان مجلس محسوب می‌شود.

به گزارش «نماینده»،  مهدی نورایی کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان در نشست رسانه‌ای نقد و بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح استانی شدن انتخاب از سال ۷۸ و در مجلس پنجم مطرح شده و در دوره‌های بعدی هم این موضوع دنبال شده است.

وی افزود: طرح استانی شدن انتخابات مجلس اهدافی که در مقدمات آن عنوان شده تأمین نخواهد شد، البته برخی می‌گویند وظیفه نماینده قانونگذرای و نظارت است، این در حالی است که وظیفه اصلی نظارت برعهده مجلس است نه نماینده که مجلس آن را برعهده نماینده گذاشته است.

کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: رسیدگی به امور محلی و نیازهای افرادی که به نماینده مجلس رای داده‌اند بخشی از وظایف نمایندگان مجلس محسوب می‌شود.

نورایی بیان کرد: در برخی نظام‌های انتخاباتی دو مجلس محلی و ملی دارند که امورات جزئی بر عهده مجلس محلی است.

وی ادامه داد:‌ در سیستم کنونی شاید بتوانیم از ظرفیت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پیگیری و رعایت سیاست‌های ابلاغی و نگاه‌های ملی استفاده کنیم و نمایندگان مجلس علاوه بر امورات اجرایی و محلی، منافع ملی را دنبال کنند، ضمن این‌که متأسفانه برخی مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی ابلاغی در مغایرت بوده و پس از بروز اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان موضوع مورد تنش به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شود.

کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان اظهار داشت:‌ رای اقلیت‌های قومی و مذهبی با استانی شدن انتخابات حذف شده و عدالت انتخاباتی از طریق برابر کردن کفه ترازو و رای هر شهروند حذف خواهد شد که این موضوع مغایر بند ۱ سیاست‌های کلی ابلاغی تعیین‌شده است.

نورایی تصریح کرد: در طرح استانی شدن انتخابات مجلس بدون توجه به زیرساخت‌های حزبی به دنبال حزبی کردن انتخابات هستند و به صورت دستوری کاندیداهایی که تعهد به فعالیت و حضور در آن حزب نداده باشند انتخاب خواهند شد.

وی ادامه داد:‌ احزاب ما جناحی هستند تا سیاسی و حتی ساختار رقابتی در احزاب هم رعایت نمی‌شود و وقتی وضعیت خطرناک می‌شود که بخواهند از این احزاب در انتخابات مجلس استفاده شده و بر همین اساس کرسی‌ها تعیین شود.

کارشناس پژوهشکده شورای نگهبان اظهار داشت:‌ دیدن نیازهای مردم در منطقه و حوزه‌های رای‌گیری بسیار مهم است، البته گفته می‌شود این موضوع بر عهده شورای شهر گذاشته خواهد شد، درحالی‌که وظایف و اختیارات حقوقی داده شده به این شوراها زیاد نیست، این در حالی است که نماینده مجلس در تحقق خواسته‌ها و اراده‌های مردم نفوذ و قدرت بیشتری نسبت به عضو شورای شهر دارد.

گفتنی است برگزارکننده این نشست، مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج (ماهر) بوده و میزبانی نشست را خبرگزاری فارس بر عهده داشته است

نظر شما