شناسهٔ خبر: 155177 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

برخورداری در نشست نقد و بررسی طرح استانی شدن انتخابات:

مغایرت طرح استانی شدن انتخابات با بندهای متعددی از سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی رهبری

گزارش طرح استانی شدن انتخابات کارشناس نظام انتخاباتی گفت: طرح استانی شدن انتخابات با بندهای متعددی از سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری و بخشی از قانون اساسی مغایرت دارد.

به گزارش «نماینده»، یاسر برخورداری کارشناس نظام انتخاباتی عصر امروز در نشست نقد و بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد اظهار داشت: این طرح دارای ۳ ایراد در روند، تدوین، محتوا و پیامد و دچار اشکالی اساسی است.

وی ادامه داد: در حالیکه این طرح ۲۰ فروردین ۹۷ ارائه شد تا آبان ماه سال مسکوت ماند چرا که هیچ دغدغه‌ای برای بررسی آن وجود نداشت، اما به یکباره ۱۹ فروردین ۹۸ چهارمین اصلاحیه به آن وارد شد و بعداز ظهر دوم اردیبهشت اصلاحیه دیگری به ان وارد آوردند و در ساعات اولیه جلسه علنی درباره ان رای گیری کردند.

برخورداری طرح اصلاحی از مواد قانون انتخابات را که طرح ۵۵ ماده‌ای تلقی کرد، فاقد مفهوم نمایندگی برشمرد و گفت: لزوما هر کس که رای بیشتری می‌آورد به معنای این نیست که ملی‌تر می‌اندیشد. این طرح نه تناسبی است و نه استانی چرا که اساس طرح تناسبی حزب و لیست است.

کارشناس نظام انتخاباتی با بیان اینکه پیامدهای حقوقی این طرح کم نیست، گفت: دوستان می‌خواهند مدلی از یک نظام انتخابات فدرال را در یک نظام سیاسی که بر اساس یک نظام سیاسی ریاستی است پیاده کنند.

برخورداری افزود: چرا این مصوبه گزارش مرکز پزوهش‌های مجلس را به همراه ندارد؟! این مطالبه ما از مرکز پژوهش‌هایی است که برای تمامی مصوبات گزارش پیوست ارایه می‌کند.

وی ادامه داد: مطالبه ما این است که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش این مصوبه را ارائه دهد.

کارشناس نظام انتخاباتی خاطر نشان کرد: دوستان می‌خواهند بگویند این طرح، اکثریتی، استانی، تناسبی، شهرستانی است، اما هیچ‌یک از این عناوین در این طرح لحاظ نشده است.

برخورداری در پایان خاطرنشان کرد: این طرح همچنین با بندهای متعددی از سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری و بخشی از قانون اساسی مغایرت دارد.

گفتنی است برگزارکننده این نشست، مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج (ماهر) بوده و میزبانی نشست را خبرگزاری فارس بر عهده داشته است.

نظر شما