شناسهٔ خبر: 155144 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تهران رتبه یک بزهکاری در کشور را دارد

رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: در حال حاضر تهران با 11 میلیون نفر جمعیت، رتبه یک بزهکاری را دارد و ما گرفتار عدم توازن و تعادل در کشور شده‌ایم.

به گزارش «نماینده»، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور که در خصوص فعالیت‌های مرتبط با کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات حاشیه‌نشین برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت: به 5 موضوع آسیب‌شناسی، توسط مقام معظم رهبری توجه و عنایت ویژه‌ای شده است و از مسئولان خواسته‌اند که به این 5 موضوع توجه داشته باشند.

وی افزود:‌ یکی از این موارد موضوع حاشیه‌نشینی است که خارج از نوع آن و ریشه‌یابی واقعیتی که با آن مواجه هستیم یک نگاه این است که کمک کنیم و تسهیل‌گر باشیم و وضعیت را بهبود ببخشیم که از سوی دیگر سیل مهاجرین افزایش می‌یابد و یک نگاه این است که مانع مهاجرین باشیم که از حاشیه شهرها بروند و یا اینکه افراد جدید اضافه نشوند.

رحمانی گفت:‌وضعیت فعلی واقعیتی از مجموعه اقدامات ما در کشور است و شرایط فعلی خروجی اقدامات ما است. 

رحمانی افزود:‌آنهایی که در حاشیه زندگی می‌کنند انسان هستند و هموطن‌های ما محسوب می‌شوند و حقی دارند.  ما باید روند مهاجرت از شهر به روستا را تسهیل کنیم و باید خدمات اولیه بهداشتی، آموزشی و ... را به این افراد ارائه دهیم.

وی افزود:‌ما نمی‌توانیم تکلیف خود را به مهاجرین نادیده بگیریم و باید حداقل‌های لازم را مهیا کنیم.

رحمانی افزود: ما باید یک گام به پیش از مهاجرت برویم که چه چیزی موجب مهاجرت شده است.  عدم توازن و توزیع امکانات موجب عدم تعادل در جمعیت شده است به عنوان مثال در حال حاضر تهران 11 میلیونی رتبه یک بزهکاری را دارد و ما گرفتار عدم توازن و تعادل در کشور شده‌ایم. 

وی گفت:‌برنامه‌ریزی غلط، بودجه‌ریزی غلط، نظام اداری و مالی غلط موجب عدم این توازن و تعادل شده و در کنار آن شاهد حاشیه‌نشینی و مهاجرت نیز هستیم. 

رحمانی افزود: کشور منظومه‌ای از نظامات مختلف که همه این موارد اشکال دارد.

وی گفت: در شهرهای بزرگ جمعیت زیاد است بنابر این بودجه ملی، امکانات و منابع زیادی مجبوریم به آنها اختصاص دهیم و دارای یک سیکل وابسته هستیم که باید به ریشه‌های آن بپردازیم و باید هر کاری بلد هستیم انجام دهیم که افراد در شهر زندگی بهتری داشته باشند.

وزیر کشور گفت: بحث کالبدی بر عهده وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها است و این وزارتخانه در گزارش‌های خود اعلام کرده که عدم هماهنگی موجب شده است این اشتباهات رخ دهد ولی وزارت راه و شهرسازی خود متولی است و باید اعلام کند که کدام سازمان و نهاد هماهنگی لازم را نداشتند.

رحمانی گفت:‌تقسیم‌بندی در امور وظایف را باید کاملاً رعایت کنیم و نباید اجازه دهیم که عدم هماهنگی مشکل ایجاد کند.  البته کارهای خوبی نیز انجام شده است ولی عقب‌افتادگی زیادی را داریم که زمان بسیار زیادی نیز باید صرف جبران آن کنیم.

وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور موضوع بازسازی مراکز و مناطق فرسوده را مطرح کرده‌اند ولی همین طور این موضوع مانده است یک مدت وزارت مربوطه انگیزه‌ای برای انجام آن نداشت و در حال حاضر نیز اقدامات با سرعت لازم پیش نمی‌رود.

رحمانی گفت: نسخه انقلابی و سریع‌السیر در حوزه حاشیه‌نشینی همان موضوع است که ریاست جمهوری در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده مطرح کردند و همه دستگاه‌ها باید در این خصوص زمین‌های مازاد را در اختیار این طرح قرار دهند.

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز راه‌حل این است که مردم پای کار بیایند و کار دولتی‌ها این است که تسهیل‌گر باشند منابع و امکانات را در اختیار مردم قرار دهند.

نظر شما