شناسهٔ خبر: 155140 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نمایندگان وابسته به قدرت و ثروت با استانی شدن انتخابات مجلس انتخاب می‌شوند

انتخابات نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه اصل نمایندگی مجلس این است که نماینده باید از بین مردم باشد، گفت: با طرح استانی شدن انتخابات مجلس اصلا مردم دیده نخواهند شد و انتخابات بر اساس قدرت و ثروت بوده و نماینده را از مردم خواهیم گرفت.

به گزارش «نماینده»، چهار نماینده مخالف و موافق طرح استانی شدن انتخابات مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حضور پیدا کردند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان به عنوان مخالف استانی شدن انتخابات گفت: یکی از اشکالاتی که بر مصوبه مجلس وارد است و آن را مغایر قانون اساسی می‌کند این است که دولت برای اصلاح قانون انتخابات، لایحه به مجلس فرستاده اما در مجلس طرح مصوب شده که مخالف اصل 175 قانون اساسی است و تذکرات نیز فایده نداشته است.
وی درباره استانی شدن انتخابات نیز گفت: مصوبه جدید مجلس نه استانی است نه شهرستانی بلکه هم اکثریتی است هم تناسبی که به شدت پیچیده است و حقوق مردم شهرها و روستاهای کوچک در آن دیده نمی‌شود.  همچنین در این روش انتخابات، مردم روستا نماینده‌ای در مجلس نخواهند داشت چرا که این طرح آرای عمومی را کاهش می‌دهد، مغایر با اصل سوم و ششم قانون اساسی است و پایه‌های مردمی نظام را نیز کاهش می‌دهد.
حاج بابایی گفت: مشکل امروز مجلس عدم کارایی است. مجلس 5 دوره است که انتخابات را بررسی می‌کند و به جای پرداختن به مسائل اصلی کشور و گرانی‌ها و سوال از رئیس جمهور، به انتخابات پرداخته است.
وی با بیان اینکه اصل نمایندگی این است که نماینده باید از بین مردم باشد، گفت: با این طرح اصلا مردم دیده نخواهند شد و با این طرح انتخابات بر اساس قدرت و ثروت خواهد بود و نماینده را از مردم خواهیم گرفت.
حاج بابایی تصریح کرد: این طرح با سیاست‌های کلی نظام مغایر است بنابراین همانطور که اکنون استاندار به دلیل کار زیاد وقت ندارد با مردم ارتباط داشته باشد نماینده نیز در استانی شدن انتخابات دیگر هیچ وقت نخواهند توانست با مردم باشد.   
محسن کوهکن نماینده مردم لنجان به عنوان موافق طرح استانی شدن انتخابات گفت: طبق مصوبه جدید مجلس اگر فردی در یک حوزه فردی از مقبولیت بالایی برخوردار باشد و بالای 50 درصد رای بیاورد مستقیم به مجلس می رود.
وی گفت: در حوزه‌های فرعی نیز کف مقبولیت در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه نمایندگان در سطح کشور پذیرفته می‌شوند و در سطح کلان مسئول هستند.
کوهکن گفت: حقوق حوزه فرعی در انتخابات جدید مشخص شده و مسئولیت نماینده مجلس شهرستانی نیست بلکه کشوری است. مردم روستا نیز یک نماینده از حوزه فرعی خواهند داشت و می‌توانند به نمایندگان دیگر شهر و استان خود برای حل مسائل مراجعه کنند.
وی اظهار داشـت: از بعد از انقلاب و در طول 40 سال، حرکت از سمت نیازهای منطقه‌ای به نیازهای کلان رسیده است و یک نماینده فقط به فکر مشکلات مردم است. همچنین مردم بدانند در انتخابات شهرستانی و استانی تفاوت در گستردگی است و انتخابات استانی به نفع مردم است.
اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: موضوع استانی شدن انتخابات مجلس از مجلس پنجم آغاز شد که به نتیجه نرسید و در مجلس ششم نیز بررسی شد. همچنین شورای نگهبان ایراداتی به مجلس ششم گرفت و در مجلس هفتم نیز سعی شد ایرادات برطرف شود که همچنان ایرادات باقی ماند در مجلس هشتم نیز رفع ایرادات به شورای نگهبان نرسید اما در مجلس نهم بازهم شورای نگهبان طرح را مخالف قانون اساسی دانستند و مشکل برطرف نشد.
وی افزود: در مجلس دهم باز ایرادات مطرح است چون این طرح مشخص نکرده که استانی است یا شهرستانی و تناسبی بودن آن نیز مشخص نیست و ایرادات آن از نظر شورای نگهبان نیز هنوز برطرف نشده است.
 سلیمی گفت: بنده ایرادات آقای حاج بابایی به طرح استانی شدن انتخابات را وارد می‌دانم.
وی در ادامه با انتقاد از طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: نمایندگان الان نمی‌توانند مشکلات را برطرف کنند و از عهده مشکلات برنمی‌آیند و با استانی شدن انتخابات امکان اینکه نمایندگان استان بتوانند در شهرستان‌ها مشکلات را برطرف کنند وجود ندارد.
یوسف نژاد نماینده مردم ساری در مجلس گفت: از نظر جو عمومی قطعا نمایندگان مجلس تایید می‌کنند که وضع موجود پاسخگوی نیازهای جامعه نیست فعالیت‌های کلان، مسائل فراشهرستانی، موضوعات مهم استانی روی زمین باقی مانده و حدود 95 درصد فعالیت نمایندگان باقی مانده است بنابراین نمی‌توانیم صفر تا 100 این قانون را به گونه‌ای در نظر بگیریم که نسبت به قانون قبل کامل‌تر است بلکه ایراداتی دارد.
وی درباره حقوق مردم در استانی شدن انتخابات گفت: کیفیت آرا، تجمع آرا، افزایش آرا، شفافیت مالی و حضور احزاب، پاسخگویی و حل مسائل مهم از مسائلی است که مغفول مانده و یک نماینده درمقابل کل ملت مسئول است. 
یوسف نژاد گفت: این طرح ایراد خاصی ندارد و کیفیت و تجمع آرا در این طرح افزایش خواهد یافت.
نماینده موافق استانی شدن انتخابات گفت: این قانون با توجه به شرایطی که در نظر گرفته است مجلس را در راس امور قرار خواهد دارد.
وی تصریح کرد: نمایندگان الان کار دستگاه‌های اجرایی را انجام می دهند و وظایف دستگاه‌های اجرایی را انجام می‌دهند به همین دلیل است که به مشکلات کمتر رسیدگی می‌شود. وضع موجود وظایف نمایندگان را نشان نمی‌دهد. ضمن اینکه بنده استانی شدن انتخابات را منطقی‌تر می‌دانم.

نظر شما