شناسهٔ خبر: 155111 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فلاحت‌پیشه در واکنش به لغو معافیت‌های هسته‌ای:

پیشنهاد آغاز مذاکرات فنی برای تولید سوخت ۲۰ درصد و بالاتر هسته‌ای

فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای، گفت: ایران باید مذاکرات فنی جدیدی را با اعضای باقی مانده برجام برای تولید سوخت ۲۰ درصد و بالاتر هسته‌ای آغاز کند.

به گزارش «نماینده»، حشمت الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در واکنش به عدم تمدید تحریم تحریم‌های هسته‌ای، گفت: ایران باید در موضوع ساز و کار اجرای تعهدات خود با اعضای باقی‌مانده برجام مذاکرات جدیدی را در قالب فنی آغاز کند، مذاکرات در شرایطی که آمریکایی‌ها در تلاشند تا برای صادرات تولیدات هسته‌ای ایران و واردات برخی از مواد خام مورد نیاز صنعت هسته‌ای مانع ایجاد ‌کنند، ضروری است.

توافق برای گسترش تولیدات هسته‌ای با اعضای باقی‌مانده برجام ضروری است

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این مذاکرات تحت نظر آژانس انرژی اتمی باید انجام گیرد، در واقع ما باید درباره ساز و کار گسترش تولیدات هسته‌ای در داخل ایران با سایر اعضای باقی‌مانده برجام توافق و نظر موافق آنها را جلب کنیم.

آمریکا به دنبال تعطیلی چرخه هسته‌‍‌ای ایران است

فلاحت‌پیشه یادآور شد: آمریکایی‌ها وقتی اجازه نمی‌دهند بخشی از تولیدات هسته‌ای ایران به خارج از کشور صادر شود یعنی می‌خواهند که چرخه هسته‌‍‌ای ایران تعطیل شود، در حالی که ایران امکان بازتولید، تولید بهینه و غنی سازی مجدد با غنای بیشتر تولیدات در سایر حوزه های فناوری، صنعتی و علمی دارد، به عنوان مثال حوزه کشتیرانی  باید به فناوری هسته‌ای مجهز شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند صنعت هسته‌ای ایران را از مسیر تولید دور کنند بنابراین ما باید وارد مذاکرات فنی جدید با آژانس انرژی اتمی شویم و طی مذاکرات این امکان را از آژانس بگیریم که خودمان سوخت 20 درصد  و بالاتر را با نظارت آژانس در داخل انجام دهیم.

لزوم آغاز مذاکرات فنی برای تولید سوخت 20 درصد و بالاتر هسته‌ای

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: ایران باید این امکان را پیدا کند که در داخل کشور صنعت هسته‌ای را راهبری کند، اعضای باقی مانده در موضوع تحریم اعلام کردند توانشان برای دفاع از ایران در مقابله با تحریم محدود است اما این به معنای محدودیت توانایی‌های ایران نیست، جمهوری اسلامی تنها در قالب مقررات بین المللی و NPT عمل می ‌کند بنابراین مذاکرات فنی را برای تولید سوخت 20 درصد و بالاتر آغاز خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: ما گزارش‌های آژانش در این رابطه را هم خواهیم خواست و در صورتی که لازم باشد، کمیسیون قانون الزام دولت به اقدام متقابل در برابر آمریکا و قانون ضرورت الزام دولت در پیشبرد برجام به وظیفه خود عمل خواهد کرد، اما در مجموع پیشنهاد ما مذاکرات فنی تازه برای تولید سوخت 20 درصد و بالاتر هسته‌ای با اعضای باقی مانده برجام است.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛  ایالات متحده بر خلاف مفاد توافق هسته‌ای، بخش تازه‌ای از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را با ادعای آنچه که «محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی تسلیحات هسته‌ای» خواند مورد تحریم قرار داد.

گفتنی است؛ آمریکا پنج مورد از هفت مورد معافیت مرتبط با همکاری هسته‌ای غیرنظامی روسیه و کشورهای اروپایی با ایران را به مدت 45 روز تا 90 روز تمدیدکرده است اما دو معافیت دیگر ایران لغو شده و مورد تحریم قرار گرفته است که یکی از این معافیت‌ها به ایران امکان می‌داد آب سنگین را به عمان منتقل کند و معافیت دیگری این اجازه را به روسیه می‌داد تا اورانیورم ایران را فرآوری کند./

نظر شما