شناسهٔ خبر: 155110 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کدخدایی در نشست خبری اعلام کرد؛

ایراد مجدد شورای نگهبان و مجمع تشخیص به لایحه حفاظت از خاک

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه حفاظت از خاک از علیرغم رفت و برگشت به شورای نگهبان مجددا مورد ایراد شورا و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و به مجلس ارسال شد.

به گزارش «نماینده»، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز معلم و سالروز شهادت شهید مطهری را گرامیداشت.

وی در ابتدای این نشست گزارشی از مصوبات شورای نگهبان ارائه داد و گفت: طرح استفساریه جز ۶ بند ۳ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه که مربوط به ایثارگران است در شورا مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. سوال این بود که آیا منظور از مزایای اجتماعی مذکور در این ماده شامل مزایای مالی و استخدامی هم می‌شود که پاسخ مجلس مثبت بود.

وی ادامه داد: طرح دو فوریتی اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: لایحه مدیریت بحران کشور مورد بررسی قرار گرفت. لایحه بسیار مهم است و باید زودتر اجرایی شود این لایحه بسیار مفصل بود و در جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: بخشی از ایرادات ما به این لایحه مربوط به حوزه تقنین است، مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی نیز از ایرادات شورای نگهبان به این لایحه بود، ۴ مورد تذکر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

کدخدایی با اشاره به بررسی لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در شورای نگهبان گفت: ایراداتی به لایحه گرفته شد ابهاماتی در خصوص این لایحه به مجلس اسلامی ارسال شده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و در شش بند ایرادات شورا به این طرح به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

کدخدایی گفت: لایحه حفاظت از خاک یکی دو نوبت بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود همچنان برخی ابهامات شورای نگهبان نسبت به این لایحه علیرغم اصلاحات به عمل آمده باقی است و با توجه به اینکه هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی به این لایحه داشتند، این ایرادات به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

کدخدایی با اشاره به بررسی مجدد لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در شورای نگهبان گفت: برخی ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به این لایحه باقی است.

کدخدایی گفت: در جلسات اخیر نامه‌های دیوان عدالت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از سوی مجلس ۴۳ مصوبه داشتیم که از ۴۳ مصوبه، ۳۵ مصوبه یا در مرحله اول و یا در مراحل دوم تأیید و ۱۸ مصوبه به مجلس ارسال شد. هفت مصوبه هیئت وزیران را داشتیم که چهار مورد ارسال شد، ۶۰ نامه از سوی دیوان عدالت داشتیم که ۲۷ مورد خلاف شرع تشخیص داده نشد.

نظر شما