شناسهٔ خبر: 155103 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روحانی: بهترین الگو برای معلمین و اساتید شهید مطهری است/بالاترین زلزله و بزرگترین سیل تاریخ ایران را دردولت دوازدهم دیدیم

روحانی رئیس جمهور گفت: اگر در ماه مبارک رمضان افزایش فضای دلدادگی به حق است و توجه به آسمان هاست و یاد مستمندان است و ماه تعاون و همکاری و برادری و افطار و کنار هم قرار گرفتن است و ماه رمضان ماه فهم و درک قرآن برای مسیر هدایت است همه اینها در یک حدی در کلاس مدرسه هم می تواند باشد و قاعدتاً هست.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم نکوداشت «یکصد سال تربیت معلم در ایران» که در سالن اجلاس برگزار شد، بیان داشت: یکی از دلایل عظمت ماه رمضان علاوه بر فضیلت های ذاتی‌اش نزول قرآن در این ماه است.

وی ادامه داد: قرآن کتاب هدایت انسان‌ها در مسیر سعادت بشریت است یکی از دلایل عظمت ماه رمضان شب قدر است که لیله القدر خیر من الف شهر است

رئیس جمهور اظهار داشت: می‌خواهم بگویم همه ویژگی‌های بزرگی که در ماه رمضان است که ماه صیام، صبر، عبادت، بهار قرآن، ماه نزول قرآن و ماه شب قدر است همه این ویژگی ها به یک نسبتی در مدرسه و کلاس و تربیت و تعلیم و تربیت معلم هم وجود دارد.

وی گفت: اگر در ماه مبارک رمضان افزایش فضای دلدادگی به حق است و توجه به آسمان هاست و یاد مستمندان است و ماه تعاون و همکاری و برادری و افطار و کنار هم قرار گرفتن است و ماه رمضان ماه فهم و درک قرآن برای مسیر هدایت است همه اینها در یک حدی در کلاس مدرسه هم می تواند باشد و قاعدتاً هست.

روحانی خاطر نشان کرد: کلاس درس کلاس علم و تربیت است. تمام معلمین هم معلم هستند و هم مربی؛ تمام معلمین، مربیان جامعه ما هستند بعضی از معلمین و دبیران در مدرسه محبوب هستند محبوبیت معلمان عین هم نیست کمی متفاوت است بعضی خیلی محبوبیت دارند آنکه خیلی محبوب است ممکن است معلم ریاضی باشد آن معلم ریاضی است که می تواند مربی خوبی باشد اخلاق، سخن، و لبخندش نحوه برخورد و تعامل با دانش آموزان می تواند تربیت کننده باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به خاطراتی از زمان مدرسه خود گفت: کلاس درس باید کلاس برکت، مرحمت و مغفرت باشد. کلاس درس می تواند برای معلم شب قدر باشد اگر معلمی با رفتارش اخلاقش با تعلیم اش یک نفر را هدایت کند و اگر کلاس درسی باشد که معلم بتواند روح نوجوان و دانش آموز را به سمت خدا متحول کند این کلاس ارزش شب قدر دارد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شب قدر درست است که یک شب است و برای ما نا مشخص اما در آن شب ملائکه رحمت آسمان، نازل می شود. عبادت شب قدر به اندازه همه عمر است تقریباً کلاس درسم می تواند اینطوری باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ارزش حراست یک سرباز از کشورش خاطرنشان کرد: یک سربازی دم مرز شب را به صبح آورد و از مرز جغرافیایی کشورش حفاظت کرد پیغمبر در این باره می فرماید شب او را از شب قدر بالاتر است. معلم همان کسی است که از مرزهای فرهنگی کشور حراست و حفاظت می‌کند و از وضعیت مرزهای اخلاق کشور حراست و حفاظت می کند.

وی تاکید کرد: معلم خوب و معلم وظیفه شناس و معلم ایثارگر و فداکار می تواند یک کلاس درس و یک جمله اش به اندازه شب قدر در پیشگاه خداوند ارزش داشته باشد. اجر شما با معلمان و جایگاهتان جایگاه ویژه است و با هیچ وسیله مادی قابل جبران نیست. اگر یک معلمی تمام طلای کشور را در اختیارش بگذارند باز هم ارزش کارش بالاتر است.

روحانی اظهار داشت: خداوند معلم است، پیامبر معلم است، جایگاه معلم جایگاه ویژه ای است و شاید بهترین نمونه معلمان همان مرد بزرگی باشد که به یاد شهادت او روز معلم را نامگذاری کردند یعنی علامه شهید مطهری، شهید رجایی شهید باهنر شهید بهشتی این بزرگان ما.

وی گفت: علامه مطهری جزو شخصیت‌های کم‌نظیر است. ما بزرگانی مثل امام را داشته ایم ولی مطهری هم جزو استثناء های تاریخ روحانیت و دانشگاه بود. مخلص و دلسوز بود. واقعاً مداوم نظاره‌ می کرد که کجا اشکال دارد و کجا شبهه وجود دارد و کجا ذهن جوانان را دارند منحرف می‌کنند که برای او مقاله بنویسد کتاب بنویسد یا سخنرانی کند .من نکات زیادی را از شهید مطهری یاد گرفتم.

روحانی بیان داشت: بهترین الگو برای همه معلمین و اساتید سراسر کشور اخلاق رفتار شیوه کار تلاش و فداکاری علامه شهید مطهری است. هنوز هم می‌بینید که کتاب‌های شهید مطهری نو است. بعد از شهید مطهری و شهید بهشتی جایگزین کردن برای آنها بسیار سخت و مشکل بود. بهترین عزیزان ما را از ما گرفتند که حساب شده بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: حوادث داخل کشور ما به ما آموخت که معلمین و مدارس یک وظیفه بزرگی را در برابر حوادث طبیعی غیرمترقبه کشور دارند ما در این دولت دوازدهم بالاترین زلزله تاریخ ایران را دیدیم بزرگترین سیل تاریخ ایران را هم دیدیم. در برخی روزها ۲۸ استان کشور درگیر شدند و نمی‌دانستیم با کدام استاندارد تماس بگیرید با این استاندار تماس می‌گرفتیم استان دیگر سیل می‌آمد با آن تماس می‌گرفتیم جای دیگر سیل می آمد.

رییس جمهوری تصریح کرد: از ظهر نشستم با استانداران درباره سیل صحبت کنم تا ۱۲ و نیم شب طول کشید، یعنی آخرین تلفن من به استانداران تا ساعت ۱۲ و نیم طول کشید ما با چنین شرایطی در کشور روبرو شده بودیم. 

روحانی با طرح این سوال که این شرایط چه به ما می گوید، گفت: اولا در سیل و زلزله معلم باید کنار مردم باشد، این را به وزیر گفتم و در دولت هم گفتم، هرکجا که سیل و زلزله‌ای و یا هر حادثه غیرمترقبه رخ می دهد و مردم در چادر قرار می گیرند، یک چادر باید متعلق به آموزش و پرورش باشد و باید معلمان به نوبت به آنجا سر بزنند. 

وی افزود: ممکن است آن کلاس درس کلاس معمولی مدرسه نباشد اما وقتی معلم بالای سر بچه ها است، بچه ها احساس آرامش می کنند. معلم به آنها دلداری می دهد. حضور معلم، حضور دبیر در کنار مردم و حتی حضور استاد دانشگاه در کنار دانشجو خیلی متفاوت است تا این که بچه ها ببینند در بیابان رها شده اند.

رییس جمهوری با تاکید بر این که باید به بچه ها مهارت لازم را در برابر حوادث غیرمترقبه بیاموزیم، تاکید کرد: البته راجع به زلزله معمولا در مدارس برنامه هایی هست و آموزش هایی داده شده و مهارت ها را یاد می دهند که البته باید این مهارت ها دقیق تر شود و به آنها هم یاد دهند که در سیل چه کاری باید انجام دهیم. 

وی ادامه داد: مهارت لازم برای مواجهه با حوادث درد و غم را کم می کند. یکی از مهارت هایی که مدرسه باید به دانش آموز در تمام سطوح بیاموزد آشنایی نوجوانان و جوانان ما در برابر حوادثی است که در کشور پیش می آید. 

روحانی اضافه کرد: مهارت آموزی دیگر ما برای کار است، یک نفر از دانشگاه فارغ التحصیل می شود در جامعه منتظر می ماند تا کدام وزارتخانه اعلام کند که کارمند می خواهد که در آنجا شرکت کند که استخدام شود، در صورتی که استخدام نشود می گوید من بیکار هستم. 

رییس جمهوری گفت: مگر ما دانشگاه درست کردیم که کسی که فارغ التحصیل دانشگاه می شود کارمند اداری شود، مگر هرکس مدرسه می رود و دیپلم می گیرد حتما باید کنکور دانشگاه بدهد. مگر در دنیا و جهان غرب و شرق این گونه است؟ مگر بچه هایی که مدرسه می روند همه دانشگاه می روند؟ در حالی که تعدادی دانشگاه می روند، ولی در جامعه ما فکر می کنند که همه باید به دانشگاه بروند لیساس و فوق لیسانس و دکترا بگیرند. 

وی خاطر نشان کرد: در یک دانشگاه بزرگ در اروپا، آنهایی که در دانشگاه دوره دکترا می گذرانند به تعداد انگشتان یک دست است در حالی که در دانشگاه ما ببنید چه خبر است. همینطور فقط می روند درس می خوانند و دکترا می گیرند.ما در هر مقطعی باید نیازمندی جامعه را نگاه کنیم در یک کارخانه چقدر نیازمندی هست چند مهندس و چند کارگر ماهر و چند کارگر ساده می خواهیم؟ این گونه باید محاسبه کنید.

روحانی اظهار داشت: باید به نسل جوان هم مهارت بیاموزیم و هم آنها بدانند تنها راه زندگی استخدام دولتی نیست بلکه کارهای زیاد دیگری هم است که می توان انجام داد. البته باید تلاش کنیم افراد درس بخوانند. اینکه تا چه اندازه بخوانند وابسته به نیازهای جامعه است. البته ما باید افراد را برای آموزش و درس خواندن تشویق کنیم. ممکن است آموزش در دبستان ها مثل هم باشد ولی باید از متوسطه وارد مهارت و شغل شویم. 

وی با بیان اینکه انجام مهارت آموزی باید با وزارت کار، مراکز خدماتی، صنعت، وزارت ارتباطات، دانشگاه ها شریک شوید، اظهار داشت: در پایان دبیرستان باید فردی را تحویل جامعه دهیم که هم دپیلم داشته باشد و هم در دستان و هم ذهن خلاقش یک مهارت بلد باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: مهارت شغلی و کاری جزو سلیقه و حقوق افراد یک ضرورت است. مدارس ما در این زمینه باید متحول شود. من این مسئله را هم با وزیر فعلی و هم وزرای قبلی مطرح کرده ام. 

روحانی با بیان اینکه باید روی تعلیم و تربیت فکر کنیم، تصریح کرد: مدل ما این است که فصل فصل یک کتاب را درس داده و دانش آموز حفظ کند و امتحان بدهد. این سیستم آموزش و پرورش بسیار قدیمی است. امروز دیگر این نوع آموزش اینچنین نیست. تمام دانش آموزان باید صاحبنظر باشند، نظر بدهند، نقد کنند و انتقاد کنند. در دانشگاه ها هم همین گونه شده اند. ما هم حقوق خواندیم. دانشگاه رفتیم. همه چیز را خواندیم اما وقتی به کارآموزی رفتیم دیدیم هیچ چیز بلد نیستیم، نه می توانیم دادخواستی را تنظیم کنیم و نه می توانستیم بازپرسی کنیم و نه می توانیم قضاوت کنیم. فقط سرکلاس رفتیم و امتحان دادیم. 

روحانی اضافه کرد: مسیر آموزش ما نیاز به اصلاح دارد؛ هم در دانشگاه و هم در آموزش و پرورش. شما به مدل هایی که در دنیا وجود دارد، نگاه کنید؛ هم در شرق و هم غرب. بچه ها باید وارد بحث شوند، نقد کنند، مقاله نوشته، کنفرانس بدهند و تبیین کنند. درخصوص یک موضوع مسئله چند کتاب بخوانند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در این زمینه ورود کرده و در حال تلاش کردن است، خاطرنشان کرد: من از شما خواهش می کنم که در این زمینه تلاش بیشتری بکنید. دانش آموزی که از دبیرستان خارج می شوید، با چه ظرفیتی و چه مقدار بهره از دبیرستان به جامعه وارد می شود. 

رئیس جمهور ادامه داد: من چندین بار با آقای بطحایی صحبت کردم و گفتم این بچه ها از دوران دبیرستان هم زبان عربی و هم زبان انگلیسی می خوانند ولی وقتی از دبیرستان بیرون آمدند، می توانند دو دقیقه عربی یا انگلیسی حرف بزنند؟ اگر یک عرب به ایران آمد و سوالی کرد، می تواند به این سوال پاسخ دهند؟ این چگونه تعلیم و تربیت است؟ این چگونه درس دادنی است؟ از اول بر گرامر تاکید می کنیم. مگر بچه ها فارسی یاد می گیرند از گرامر و دستور زبان یاد می گیرند؟ 

روحانی ادامه داد: مگر مادر می خواهد به بچه ها زبان یاد بدهد، از گرامر شروع می کند؟ مگر می گوید این صفت، فعل، قید است. کسی از گرامر زبان را شروع نمی‌کند. تمام درس های ما از گرامر شروع می شود.

وی تاکید کرد: زبان از حرف زدن شروع می شود. طرف باید یاد بگیرد خوب حرف بزند. وقتی یاد گرفت حرف بزند آن وقت گرامر را هم خوب یاد می گیرد. بعدش هم باید بتواند، بنویسید و بخواند. باید در مدارس تحول ایجاد کرده و اقدامی بکنیم.

روحانی با بیان اینکه بچه ها صرف وقت می کنند ولی دریغ از گفتن یک جمله عربی یا انگلیسی، عنوان کرد: نحوه آموزش را باید متحول کنیم. این یک ضرورت است و این کار بزرگ باید توسط مدیران آموزش و پرورش و معلمان مهار انجام شود. ما تحول نوینی را نیاز داریم. امسال که سال تولید، رونق و مهارت است، باید تحول ایجاد کنیم.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر این که نظام آموزشی ما نیاز به تحول دارد گفت: فرزندان جامعه ما باید روحیه و شناخت لازم را راجع به تحولات جامعه پیدا کنند که این کار؛ کار معلمان است. امروز ما مواجه شدیم با تحریم سخت خارجی و دانش آموزان باید بدانند این چیست چه کسی باید به دانش آموز بگوید. شما (معلمان) ۱۴ میلیون امانت دارید وخودتان یک جمعیت حدود ۹۰۰ هزار نفری هستید هر دانش آموز اگر در کلاس چیزی را بفهمد روی پدر و مادر بی‌تأثیر نیست.

روحانی با طرح این پرسش که تحریم یعنی چه؟ اظهار داشت: مبنای اولیه این تحریم این بود که کشورهای قلدر جهان آمدند در ذهن جامعه بشری کردند که ایران کشوری خطرناک و دنبال ساخت بمب اتم است و با این بمب اتم می‌خواهد برخی از کشورها را با خاک یکسان کنند. این یک خطر بزرگ است هم از اینجا نشأت گرفت ایران و انقلاب هراسی.

وی تصریح کرد: گفتند ایران یک مجموعه خطرناک است و ما را شورای امنیت بردند. در شورای امنیت ما را تحریم کردند و بدترین قطعنامه تاریخ شورای امنیت که همان قطعنامه ۱۹۲۹ بود را علیه ایران تصویب کردند که در این قطعنامه ما را تا مرز جنگ پیش بردند.

رئیس جمهور بیان داشت: از ابتدای که دولت یازدهم آمد، سخنانمان با مردم این بود که امکان دارد که هم ما علم اتم و هم فناوری اتمی داشته باشیم و هم به دنیا اعتماد دهیم که ما برای شما خطرناک نیستیم، این عنوان که هم سانتریفیوژ می‌تواند بچرخد و هم اقتصاد کشور را که این شعار اصلی من در تبلیغات انتخاباتی بود.

وی اضافه کرد: مردم آمدم رای دادند؛ اینکه چرا رای دادن وارد آن نمی شوم اما یکی از دلایلش این بود که مردم رای دادند و گفتند ان‌شاءالله این دولت با زبان دیپلماسی، منطق و استدلال می تواند دنیا را از این تصمیم غلطش برگرداند و شرایط کشور را عادی کند.

روحانی اظهار داشت: ما با این صحنه وارد مذاکرات شدیم. در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم توانستیم توافق موقت را انجام دهیم که معروف به توافق ژنو شد. توافق اجمالی با دنیا انجام دادیم و بخش بزرگی از پول‌های بلوکه شده ما هم آزاد شد و هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار پول ما آزاد می شد و دیدید که ما دنبال آن بودیم که قیمت ارز را بالا ببریم جامعه می آورد پایین حریف نمی شدیم  ما می‌گفتیم ارز ۳۰۰۰ تومان اما مردم می گفتند ارز ۲۰۰۰ تومانی.

وی بیان داشت: رئیس بانک مرکزی می‌خواست این قیمت را بالا ببرد اما  ناتوان بود. چرا؟چون امیدی که مردم پیدا کرده بودند و دلاری که وارد کشور می‌شود و همه منابع داشت آزاد می شد. در مرحله دوم به سراغ توافق دائم رفتیم توافق دائما در سال ۹۳ امکان‌پذیر بود دو کشور تلاش کردند که این توافق به عقب بیفتد یا نشود یکی اسرائیل بود یکی عربستان

رئیس قوه مجریه گفت: هم اسرائیلی‌ها به وین رفتن هم وزیر خارجه عربستان ؛نگذاشتن توافق که قرار بود دو روز بعد دائمی اجرا شود و آمریکایی‌ها هم یک بهانه‌ای آوردند. تقریبا ۶ الی ۷ ماه این مرحله عقب افتاد و بحث های بسیار پیچیده ای شد که با آنها به توافقی رسیدیم که اسمش توافق هسته ای شد. 

روحانی اضافه کرد: با یک مشکلاتی در دی ۹۴ توافق هسته اجرایی شد. توافق در بیست و ششم دی ماه سال ۹۴  با ۶ کشور بزرگ دنیا نهایی شد. این توافق به ما می‌گفت که تضمین ندارد ما می گفتیم این را در شورای امنیت سازمان ملل می‌بریم و قطعنامه الزامی می کنیم در کشور خیلی به ما می‌گفتند شما ساده هستید اما  ۵ روز بعد از این توافق به شورای امنیت رفت و با یک قطعنامه‌ای الزامی شد، یعنی همه دنیا این را امضا کرد .

رئیس جمهور تاکید کرد: بعضی از آدم هایی که دقیق نیستند می گویند چرا دولت ایران تضمین نگرفت، بزرگ‌ترین تضمین تاریخی را ما گرفتیم  این توافق به شورای امنیت سازمان ملل رفت و جامعه جهانی آن را تایید کرد وقتی این عملی شد شما تحول را در کشور دید.

نظر شما