شناسهٔ خبر: 155101 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لاریجانی: عربستان و امارات ظرفیت فروش نفت را ندارند

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:عربستان و امارات ظرفیت فروش بیشتر نفت را ندارند و اگر داشتند انجام می‌دادند، فقط عملیات روانی انجام می‌دهند.

به گزارش «نماینده»  ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) در چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با انتقاد از روش‌های متداول آموزشی، گفت: حالت‌های شیادانه ای در کشور ایجاد شده است، باید متدولوژی آموزش تغییر کندو باید افراد مبتکر تربیت کنیم.

وی تأکید کرد: آسیب‌هایی به کشور به دلیل عدم وجود سند آموزش آمایش سرزمین وارد شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر در زمینه کشاورزی نتوانیم روی پای خود بایستیم به کشور لطمه وارد می‌شود، درست است که ما کشور خشکی هستیم اما باید از آب به درستی استفاده کرد. در سال‌های اخیر منابعی برای آبیاری تحت فشار و آبیاری‌های نوین پیش‌بینی شد.

لاریجانی با بیان اینکه برای آبخیزداری و آبخوان داری از محله صندوق توسعه ملی منابع اختصاص داده شد، افزود: در سال ۹۸ علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای منابعی به بخش آبخیزداری اختصاص داده شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شهید مطهری معتقد است اگر جامعه‌ای از اقتصاد سالم برخوردار نباشد نمی‌تواند به اهداف عالی خود دست یابند، ایشان معتقدند اقتصاد سالم، اقتصادی است که ثروت زا باشد و روی پای خود بایستند.

رئیس مجلس گفت: استقلال یک کشور به استقلال اقتصادی مربوط است در همه کشورها بخش اقتصادی را مورد توجه قرار می‌دهند. اقتصادی در روستاها مهم است که بخشی از استقلال کشور را تأمین کند.

لاریجانی تأکید کرد: جغرافیا ارتباط با سیاست و ژئوپلتیک دارد و بسیاری از مسائل مهم که در دنیا رخ می‌دهد به دلیل توجه به این موضوع و یا عدم توجه است، در بسیاری از جنگ‌ها به دلیل عدم توجه به جغرافیا شکست ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه جنگی که در لیبی راه انداختند به خاطر سرزمین و نفت آنجاست و به این دلیل صحنه سیاسی لیبی را به هم ریختند، گفت: این موضوع در ونزوئلا نیز وجود دارد، چند منطقه نفتی در اختیار آمریکا نیست که یکی از آنها ونزوئلا است و برای به دست آوردن آن، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کردند.

رئیس مجلس گفت: بسیاری از نزاع‌هایی که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها با ایران داشتند به خاطر نفت بود.

لاریجانی تاکید کرد: آمریکا در تحریم‌ها فشار زیادی به ایران می‌آورد و موضوعاتی را مانند حقوق بشر مطرح می‌کند اما علت اصلی چیز دیگری است، در جنگ عراق قبل از عملیات در مورد نفت برنامه‌ریزی کردند البته به خاطر ایستادگی مردم عراق و آیت الله سیستانی، موفق نشدند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر عملیات روانی راه انداختند زیرا می‌دانند که وقتی نفت ایران به فروش نرسد مشکلاتی به وجود می‌آید و به همین دلیل عملیات روانی ایجاد می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه عربستان و امارات ظرفیت فروش بیشتر نفت را ندارند و اگر داشتند انجام می‌دادند، گفت: فقط با تماس با سلمان عملیات روانی انجام می‌دهند، این عملیات روانی چند روز جواب می‌دهد اما بعد از آن کمبود نفت شروع می‌شود و در روزها و هفته‌های آینده مشکلات ایجاد خواهد شد.

لاریجانی اظهار داشت: بنده تأکید دارم که درب مرکز پژوهش‌ها بر روی انجمن‌های علمی باز باشد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت انجمن‌های علمی به خوبی استفاده نمی‌شود، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه زمینه‌ای برای همکاری با انجمن‌های علمی فراهم شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه اضطرارها شرایط را به سمتی می‌برد که از افراد عالم استفاده کنیم، گفت: باید بخش علمی جامعه ما به بخش صنایع و تولید متصل شود و بدانند که حیاتشان در این اتصال است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب دفاتر ارتباط با صنعت و تولید ایجاد شد که البته این روش جواب نداد، در قانون برنامه و بودجه بخشی از بودجه را به پژوهش‌ها و انجمن‌های علمی اختصاص داده ایم اما این کار نیز نتیجه مطلوبی نداشت.

وی با بیان اینکه در شرایط اضطراری هستیم و بخش‌های صنعت و تولید به انجمن‌های علمی نیاز دارند، گفت: باید شرایطی ایجاد شود که بخش صنایع و تولید به انجمن‌های علمی و دانشگاهی وصل شوند.

رئیس مجلس تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس آمادگی دارد که با انجمن‌های علمی همکاری کنند، به کمیسیون‌های مجلس نیز اعلام کردم که همان‌طور که نمایندگان دستگاه‌های مختلف را دعوت می‌کنید از انجمن‌های علمی مرتبط نیز برای بررسی موضوعات دعوت کنید.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید به انجمن جغرافیا توجه بیشتری کرد، گفت: آمایش سرزمین امری مهم است که در قانون برنامه نیز مورد توجه قرار گرفته است، به این سند بالادستی نیاز داریم و باید مزیت‌های سرزمین خود را به درستی بشناسیم، در موضوع دفاع، سیاست و توسعه کشور موضوع جغرافیا بسیار مهم است از این رو باید به جذابیت آموزش‌های جغرافیا توجه کرد.

وی تأکید کرد: آموزش روش‌های تست زنی به خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان لطمه وارد می‌کند. ما مشکلی در آموزش داریم که اصرار بر روش حفظی و تست زنی است، این روش به خلاقیت دانشجویان لطمه می‌زند و متأسفم که برای دوره‌های ارشد و دکتری هم این روش تست زنی راه افتاده است.

رئیس مجلس گفت: بنده چندی پیش مطلبی را به رهبری معظم نوشتم که شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر می‌خواهد کاری کند، نحوه آموزش و نحوه تبلیغات رادیو و تلویزیون مهم است.

لاریجانی با طرح این پرسش، افزود: آیا این مسیری که ما طی می‌کنیم از درون آن خلاقیت به وجود می‌آید یا حرفه تست زنی درست می‌شود؟

وی گفت: ملت مقاوم و خلاق، با این شیوه آموزش و با محفوظات این نتیجه حاصل نمی‌شود.

نظر شما