شناسهٔ خبر: 155071 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روحانی: قدرت آمریکایی‌ها در حد زبان درازشان نیست/ دشمن را پشیمان می‌کنیم

روحانی رئیس‌جمهور گفت: با کسی دشمنی نداریم اما در برابر هیچ توطئه‌ای دست روی دست نمی‌گذاریم. نفت را به فروش می‌رسانیم؛ قدرت آمریکایی‌ها در حد زبان درازشان نیست. باید دشمن را پشیمان کرده و به نقطه عقلانیت برگردانیم.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم بهره‌برداری همزمان از چند طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه، در شهر ازگله، گفت: یک سال و نیم پیش که به این منطقه برای پیگیری مشکلات زلزله آمده‌ام روزهای غم و دلگیری برای همه ما بود.خدا را سپاسگزارم که امروز در شرایطی به این منطقه آمدیم که مهندسین، کارگران و مدیران ما یک کار عظیم و بزرگی را به ثمر رساندند.

وی ادامه داد: این پروژه کاملاً این منطقه را متحول خواهد کرد، در واقع این سرزمین همان سرزمین پاک، شَرف، ایستادگی و فداکاری در دوران دفاع مقدس بوده و چقدر با دوستان و فرماندهان و آیت الله هاشمی رفسنجانی به این منطقه آمده ایم و می دانید که عملیات‌های سال ۶۶ ما تقریبا همه اش در منطقه غرب کشور انجام شد و امروز خوشحالیم که ملت بزرگ ما توانست این منطقه ایثار را تبدیل به منطقه خدمت کند.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان وزیر نیرو مبنی بر فعالیت این وزارتخانه در ۱۲ استان کشور در زمینه آب، گفت: باید چهار استان دیگر یعنی بوشهر، هرمزگان، مازندران و گیلان را نیز اضافه کنیم. در واقع این ۱۶ استان ما به یک نحوی با آب خلیج فارس، دریای خزر و یا رودخانه های مرزی مرتبط شدند که برکت برای همه این استان‌ها و مردم عزیز ایران خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: من فکر می کنم مجموع این طرح هایی که امروز افتتاح کردیم شاید بزرگترین طرح افتتاحی توسعه منابع آب و خاک در تاریخ کشورمان باشد. این طرح، طرح بسیار عظیم بزرگ و سرنوشت ساز برای این منطقه و امنیت غذایی کشور است و تحول بزرگی را در این منطقه به وجود خواهد آورد. فکرها برای این تفکر شده است؛ در همان دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی درباره این طرح بحث کردیم و در دوران ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی این طرح را به شورای عالی امنیت ملی بردند و جلسات مستمر را در دبیرخانه برای تصویب نهایی این طرح داشتیم.

روحانی تصریح کرد: یکی از افرادی که به طور مداوم از من راجع به این طرح‌ها سوال می کرد مرحوم آقای هاشمی بود باید یاد کنیم از همه آنهایی که دیروز تلاش و امروز تلاش کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: این طرح در واقع از استان کردستان شروع  و به کرمانشاه و ایلام می‌آید و طرح بسیار بزرگی است و می خواهم به مسئولان گردشگری کشور تذکر و یادآوری کنم که مخصوصاً در سالی که منابع آبی قابل قبولی هست (مردم از این طرح استفاده کنند).

وی بیان داشت: ۸۰ درصد مخازن سدهای کشور پر است و شاهد ۲۳ میلیارد متر مکعب آب در دشت های خوزستان بودیم. البته عده زیادی از مردم ما دچار مشکلاتی شدند که دولت در حد امکان و توان این مسئله را جبران خواهد کرد.

روحانی بیان داشت: از اول فروردین تا امروز در طول ۴۰ روز حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب  ورودی آب داشتیم. این نعمت بزرگی است و ان‌شاالله مایه خیر و برکت برای کشور مردم باشد. گردشگری باید یک تحول بزرگی را به وجود آورد. الان در آستانه ماه رمضا خیلی زمان گردشگری نیست اما از انتهای ماه رمضان و در تابستان مردم از تمام سد ها می توانند بهره ببرند.

وی بیان داشت: من در اینجا باید از مقام معظم رهبری سپاسگزاری و تشکر کنم که در سال ۹۳ در جلسه ای که خدمت ایشان بودم این طرح را خدمتشان دادم البته ایشان از قبل نسبت به این طرح استحضار داشتند و ایشان با درخواست برای برداشت ۸ میلیارد دلار از صندوق ذخیره موافقت کردند؛ البته به عنوان وام این پول را گرفتیم و پول بلاعوض نیست و دولت متعهد است که این پول را با سودش بازپرداخت کند.

رئیس قوه مجریه گفت: سال‌ها آرزوی این طرح را داشتیم. این روز، روزی است که من از سال ۸۲ آرزوی آن را داشتم. این طرح باید تکمیل شود و منابع آن را ما باید تامین کنیم. بخش بزرگی از آن افتتاح شده و بخشی از آن باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۷ سد و بند  تکمیل شده است اظهار داشت: ۵ سد دیگر در حال تکمیل است که مجموعه آنها ۴۲ سد می‌شود و یک کار عظیم و بزرگ است که انجام گرفته است.

روحانی اظهار داشت: خوشحالم که در این روزهایی که دشمنان ما عربده‌شان بیشتر شده و حرفهای بی ربط و ناروا می‌زنند مردم ما شاهد ایستادگی، مقاومت، نشاط،روحیه کار و تلاش هستند و هر کار بزرگی که انجام می‌گیرد یک ضربه بزرگ بر دشمنان ما است.

وی ادامه داد: با کسی دشمنی نداریم اما در برابر هیچ توطئه ای دست روی دست نمی گذاریم. نفت را به فروش می رسانیم؛ قدرت آمریکایی ها در حد زبان درازشان نیست. باید دشمن را پشیمان کرده و به نقطه عقلانیت برگردانیم.

وی بیان داشت: اگر بر فرض با این فشارهایی که می آورند از پول نفت کم تر به ما برسد از جای دیگر جبران خواهیم کرد. ضمن اینکه نفت را به حول قوه الهی به فروش می رسانیم این حرف، حرف کاملا بی اساس و بی پایه است که آمریکایی ها می زنند. آمریکایی‌ها قدرتشان در حدی نیست که زبانشان بلند و دراز است؛ قدرتشان محدودتر از زبانشان است.

روحانی تاکید کرد: ما این منطقه را بهتر از آنها می شناسیم. قدرت ملت ایران را بهتر از آنها می شناسیم. ملت ما ایمانشان، ایثارشان و فداکاری شان بسیار بالاتر از آن است که آنها تصور می کنند. البته مردم ما هم مشکلاتی در یکسال گذشته داشتند و امسال هم ممکن است مقداری مشکلات ادامه داشته باشد. اما به هر حال باید دشمن را پشیمان کنیم و دشمن را سر جایش بنشانیم و به نقطه عقلانیت برگردانیم.

وی خاطر نشان کرد: خدا به ما کمک کند که آنها را به نقطه عقلانیت شان برگردانیم و فعلاً از نقطه عقلانیت خارج شده‌اند. یک گروهی ( در امریکا ) جمع شدن و تصوراتی در ذهنشان است در بسیاری از زمینه ها پیروز بوده ایم و باز هم پیروز خواهیم بود.

روحانی اظهار داشت:  یکی از امتیازاتی که این منطقه دارد این است که چون در کنار مرز عراق واقع شده هر محصولی تولید کند می‌تواند هم به داخل وارد کند و هم به خارج از ایران صادر کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه با ادامه این روند، شاهد آبادانی بیش از پیش منطقه خواهیم بود، گفت: این منطقه نقطه استراتژیک و مهمی است و به عنوان شهرستان‌های مرزی از اهمیت بالایی برخوردار است. روابط ما با همسایگان و بویژه همسایگان غربی صمیمانه است. با همسایگان شرقی و همسایگان شمالی هم روابط بسیار خوب است. در جنوب نیز بجز با یکی دو همسایه که اشکال دارند و در این ماه رمضان دعا می‌کنیم خدا عقل را به آنها برگرداند،  با بقیه همسایگان روابط خوبی داریم. منافع آن یکی دو همسایه نیز در این است که با ایران باشند ما با هیچ‌کس دشمنی نداریم ولی در برابر هر توطئه‌ای نیز دست روی دست نخواهیم گذاشت و پاسخ دشمنی‌ها و توطئه‌ها را می‌دهیم و مقاومت می‌کنیم. ایران با ملتی متحد از اقوام و گویش های مختلف،  هزاران سال در برابر انواع توطئه‌ها مقاومت‌ کرده و مانده است.

وی با بیان اینکه این طرح ملی مزایای بسیاری برای منطقه خواهد داشت، گفت: برای این طرح نزدیک به 6800 میلیارد تومان هزینه شده و یا خواهد شد.

روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بازسازی خانه‌های تخریب شده بر اثر زلزله سال گذشته در کرمانشاه، گفت: استاندار اعلام کرد که همه خانه‌های آسیب دیده از زلزله در روستاها تکمیل شده و 66 هزار خانه تعمیر و 20 هزار خانه تکمیل شده که این کار بزرگی است.

رئیس جمهور تأکید کرد: دولت حتماً در روند کمک‌رسانی و بازسازی، نقص‌هایی داشته اما امیدواریم مردم از کارهای انجام شده راضی باشند و با ادامه تلاش‌ها، شاهد توسعه هر چه بیشتر این منطقه استراتژیک باشیم.

نظر شما