شناسهٔ خبر: 155046 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

افزایش برنامه های فرهنگی موجب کاهش آسیب های اجتماعی است

آسیب های اجتماعی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای اسلامی شهر گفت: اجرای برنامه های فرهنگی بر کاهش آسیب های اجتماعی نقش مهمی داشته و لازم است سرانه های فرهنگی شهر افزایش یابد.

به گزارش «نماینده»، حسین کشاورزیان، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جلسه ۱۵۴ شورای اسلامی شهرستان قدس ضمن تبریک روز شورا، اظهار داشت: در دین مبین اسلام به امر مشورت کردن به رهبران حکومت های اسلامی توصیه شده است که با افراد دارای صلاحیت در مورد مسایل مختلف جامعه مشورت و نظر خواهی کنند و اگر این فرهنگ در جامعه تسری یابد در وهله اول نفع آن به خود مردم خواهد رسید.

وی با اشاره به سرپرستی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قدس در طول ۵ ماه گذشته گفت: در این مدت مسایل و مشکلات بسیاری در حیطه فرهنگ و هنر مشاهده شده است. فرهنگ و ارشاد متولی امر فرهنگ در جامعه است و وزارت ارشاد باید سیاستگذاری فرهنگی داشته باشد و اما  این نگاه در بین مردم و مسولین وجود ندارد. قرار است در حوزه فرهنگ به عنوان نهاد قانونی کشور، سیاستگذاری کنیم، اما انتظارات دیگری از ما مانند برگزاری همایش ها و برنامه ها را دارند که در وهله اول بحث بودجه را در این امر مطرح است.
کشاورزیان در جلسه شورای اسلامی گفت: در شورای اسلامی، ارشاد می تواند در جایگاه سیاست‌گذاری و قانون گذاری جای داشته باشد و در مصوبات نیز حرکتی به بازیابی چهره وزارت ارشاد صورت گیرد. یکی از دلایل اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد بالا دستی قلمداد نمی شود، دیر مستقر شدن این اداره در شهرستان قدس است چرا که اجرای برنامه ها باید با کسب اجازه از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و باید این نگاه در جامعه تقویت شود که برای اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری اخذ مجوز حقوقی و قانونی الزامی است.
کشاورزیان با اشاره به سرانه فرهنگی شهر افزود: نقش اداره فرهنگ و ارشاد در سیاستگذاری است و نباید برنامه های اجرایی را در دستور کار خود قرار دهد. با توجه به اینکه شهرستان قدس یکی از متراکم‌ترین شهرستانهای کشور است و به علت نزدیکی با تهران به خیلی از حوزه ها به درستی پرداخته نشده است، مراکز فرهنگی مانند سینما در شهرستان وجود ندارد و اگر این حوزه تقویت شود شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و حق انتخاب برای جوانان خواهیم بود.
وی ادامه داد: در ساختمان فرهنگ و ارشاد شهرستان قدس به جزء بخش اداری، سالن ۱۷۲ نفره که با نظر گروه های هنری ساخته شده و کاملا نرمال است اما به تجهیزاتی مانند سیستم نوری و صوتی مجهز نیست. قابل ذکر است که انجمن تخصصی هنرهای تجسمی نیز با فعالیت خود را آغاز کرده است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد افزود: شهرستان قدس یکی از معدود شهرستان هایی است که همه انجمن های هنری آن فعال هستند و طی رایزنی های به عمل آمده جشنواره تئاتر فجر در شهرستان قدس برگزار خواهد شد و  این امر منوط به تجهیز امکاناتی است که باید تامین شود.

وی در ارتباط با نفش انجمن های هنری و فرهنگی تصریح کرد: انجمن ها بازوی اصلی وزارت ارشاد هستند و به دلیل نیمه مستقل و نهاد تخصصی بودن ارشاد نمی تواند مستقیما در کار اجرایی آنها دخالتی داشته باشد و رییس هر انجمن به پیشنهاد ریاست انجمن انتخاب می شود و هر فعالیتی که در حیطه آنها صورت گیرد ما از طریق آنها نظارت می کنیم. وظیفه ذاتی ما تعامل با هنر و تشویق آن است. در آینده برنامه فراخوان استعدادیابی در جهت شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی افرادی که در حیطه هنر فعالیت می کنند، ولی شناخته شده نیستند انجام خواهیم شد.

نظر شما