شناسهٔ خبر: 155043 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دادستان کل کشور: ادعای مبارزه با مواد مخدر از سوی استکبار دروغ است

منتظری/1 دادستان کل کشور گفت: ادعای مبارزه با مواد مخدر از سوی استکبار همانند حمایت آنها از حقوق بشر است و در واقعاً آنها با مواد مخدر هیچ مبارزه ای نمی‌کنند.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در همایش دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که صبح امروز در مجتمع فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: زمانی که استکبار پا به کشور افغانستان گذاشت تا به امروز آمار تولید و صدور مواد مخدر بالا رفته است و این بهترین دلیل شد برای اینکه بدانیم پشت پرده مواد مخدر در دست استکبار است.

وی افزود: ادعای مبارزه با مواد مخدر از سوی استکبار همانند حمایت آنها از حقوق بشر است و در واقعاً آنها با مواد مخدر هیچ مبارزه‌ای نمی‌کنند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: افرادی هستند که برای نابودی این بلای خانمان سوز تلاش می‌کنند و در مقابل افرادی هستند که در جهت توسعه و گسترش این بلای خانمان برانداز تلاش می‌کنند. اگر ادعایی استکبار برای مبارزه با مواد مخدر می‌کند، دروغ است و اگر حقیقتاً همه کشورها و همه دولت‌ها در مبارزه با مواد مخدر دفتر واحدی داشتند قطعاً ما شاهد این مقدار گسترش مواد مخدر نبودیم.

منتظری گفت: در موضع گیری های سیاسی استکبار می‌بینید که تنها چیزی که برای آنها مهم است و اهمیت دارد پول است.

وی تاکید: آمریکا بارها گفته است که حکومت سعودی چیزی غیر از پول ندارد و ما بارها از آنها مبالغ بالای پول دریافت کرده‌ایم ولی در مقابل این رفتارها آمریکا و دیگر کشورهای استکبار در رابطه با جنایاتی که سعودی نسبت به عنوان خبرنگار و یا دیگر مردم مظلوم انجام دادند چیزی نمی‌گویند و هیچ واکنشی ندارند.

دادستان کل کشور با انتقاد از سکوت جامعه جهانی در برابر جنایات آل سعود گفت: آل سعود یک خبرنگار دو تابعیتی را به قتل رساند و جنایات دیگری را در یمن و دیگر کشورها انجام داد ولی صدای هیچ‌کسی درنیامد.

وی ادامه داد: ما هرگز نباید انتظار داشته باشیم جهان مدعی طرفدار حقوق بشر بخواهند در این راستا از ما حمایتی داشته باشد و مبارزه در این حوزه تنها مربوط به خود ما است.

لزوم هم افزایی بین نهادها در زمینه‌های اطلاعاتی، انتظامی و قضائی

منتظری خاطرنشان کرد: چه در حوزه اطلاعاتی، چه در حوزه مقابله میدانی، چه در حوزه برخورد قضائی و چه در اجرای احکام باید هم‌افزایی بین تمامی نهادها باشد.

وی ادامه داد: قاچاقچیان در لایه‌های مختلف و مراکز گوناگون هستند. از آن کسی که در خیابان به صورت گرمی مواد را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا کسانی که در پشت پرده قرار گرفتند تا ریشه‌های اصلی این ماجرا، حکایت همان اختاپوسی است که اگر همه شاخه‌ها و ریشه‌هایش را تعقیب نکنیم دوباره از یک جای دیگر سر در می‌آورد.

دادستان کل کشور یادآور شد: واقعیت این است که ما مبارزه‌ای آن طور که باید و شاید در حوزه مواد مخدر نداشتیم و دلیل آن هم همین تعداد معتادانی است که ما در جامعه مشاهده می‌کنیم. مقدار کشفیات مواد مخدر، تعداد شهدا در حوزه مبارزه با مواد مخدر و… نشان‌دهنده این است که ما متناسب با برنامه‌های اختاپوسی قاچاقچیان پیش نرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: صحبت‌های من به این معنی نیست که ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر کاری نکرده‌ایم بلکه به این معنی است که آن طور که باید و شاید کار نکرده‌ایم و حرکتی که بتواند سدی باشد در برابر این بلای خانمان‌سوز باشد را نداشته‌ایم.

دادستان کل کشور بیان کرد: شما در رابطه با مبارزه با مواد مخدر باید آسیب‌شناسی هم داشته باشید و این آسیب‌شناسی تداوم داشته باشد. شاید امروز ۴ آسیب شناسی را انجام داده‌اید و با آن مقابله هم کرده‌اید و روز بعد یک آسیب جدید پدید آمد.

کمر قاچاقچیان بزرگ را باید شکست

وی گفت: کمر قاچاقچیان بزرگ را باید شکست همانطور که مقام معظم رهبری یک تعبیر داشتند بر این که رحم کردن به قاچاقچیان مواد مخدر ظلم به جامعه است.

دادستان کل کشور ادامه داد: به فردی که اینچنین به جامعه لطمه میزند نباید رحم کرد، هرچند که خانواده‌های آنها اشک بریزند و التماس کنند نباید بر جرم آن‌ها چشم‌پوشی کرد. من مقابل این خانواده‌ها همیشه می‌گویم می‌دانید پسر یا پدر شما چند خانواده را بدبخت کرده است یا چند خانواده را متلاشی کرده است که از ما درخواست دارید که آنها را اعدام نکنیم؟

منتظری تاکید کرد: افرادی که برای پر کردن جیب‌های خودشان به سلامتی هیچ کسی رحم نمی‌کنند لایق بخشش و چشم‌پوشی نیستند و نباید به آنها رحم کرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته افرادی آمدند برای دفاع از این افراد مجازات اعدام را محکوم کردند و آن را محدود کردند، خود من هم خیلی بر اعدام به عنوان یک وسیله تنبیهی تاکید ندارم. من می‌گویم باید جلوی اینها را کاملاً در جلوی مرزها بست، از نظر ارتباطات سیاسی و بین‌المللی باید تلاش کرد که این بلای خانمان‌سوز به حداقل برسد.

دادستان کل کشور با اشاره به راه‌های مبارزه با مواد مخدر گفت: شناسایی قاچاقچیان نیاز به کارهای اطلاعاتی دارد و اگر بتوانیم در این زمینه راهی را پیدا کنیم که دسترسی به عناصر اصلی را راحت کند بیشتر راه را رفته‌ایم.

وی ادامه داد: قاچاقچیان را باید از نظر مالی در مضیقه گذاشت باید ضربه‌های سنگینی به اموال آنها زد. هرچند که آنها سعی می‌کنند ردپای مالی از خود به جا نمی‌گذارند ولی شما به عنوان ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروهای ما در ناجا و اطلاعات باید در شناسایی اموال آنها پیش قدم باشید و هر راهکاری را به قوه قضائیه برای ضربه زدن مالی به این افراد پیشنهاد دهید ما آن را انجام می‌دهیم.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: اگر مالی از فردی کشف می‌شود شما باید در حفظ آن کوشا باشید. شاید آن مال از راه حلال برای آن فرد به دست آمده باشد و تا زمان روشن شدن وضعیت آن نباید تخطی در نگهداری آن مال را داشته باشید و اگر مال از راه تعرض به بیت‌المال به دست آمده باشد پس باید به بیت‌المال برگردد.

دادستان کل کشور گفت: متناسب با اموال ضبط شده برای نگهداری از آن هم باید تلاش شود. اگر مالی احتیاج به نگهداری در فضای بسته دارد باید آن را به فضای بسته انتقال دهید اگر احتیاج است که در فضای باز باشد باید به آنجا منتقل کنید پس باید به دقت از اموال کشف شده نگهداری کنید.

منتظری گفت: اموال کشف شده نزد شما مانند یک امانت است و تا زمانی که حکم قطعی در رابطه با آنها صادر نشده است وظیفه نگهداری‌اش با شما مسئولان است.

وی گفت: دستگیری و نگهداری معتادان باید به گونه‌ای باشد که وقتی از آن محل بیرون می‌آیند دیگر دسترسی به مواد مخدر نداشته باشند و تمایلی برای مصرف دوباره در آنها وجود نداشته باشد.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: شیوه کار نباید به این صورت باشد که یک فرد را سه ماه نگهداری کنید و بعد آن فرد سرحال بیرون بیاید و دوباره به جامعه برگردد و به سمت مواد مخدر برود.

وی گفت: برخی از کمپ‌های ترک اعتیاد در زمینه پاک بودن صد در درصد هم در زمینه ترک مراجعه‌کننده هایشان موفق بودند. شما باید از تجربه آن کمپ‌ها استفاده کنید و تجربه‌های آنها را بر تمامی کمپ‌ها تسری دهید.

دادستان کل کشور در پایان تاکید کرد: بخشی از مبارزه با مواد مخدر را می‌توانیم با کمک مردم پیش ببریم و همه چیز را دولتی و حکومتی نکنیم چرا که مردم هم پای دولت و حکومت بودند و در این زمینه هم می‌توانند کمک شایانی داشته باشند.

نظر شما