شناسهٔ خبر: 155040 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پژمان‌فر: مصوبه استانی شدن تنش‌ها و مشکلات زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند

پژمانفر// عضو هیأت رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس گفت: مصوبه استانی شدن تنش‌ها و مشکلات زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

به گزارش «نماینده»،حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در خانه ملت، گفت: آنچه روشن است این است که این طرح از همان ابتدا دارای اشکالات فراوانی بود و تعدادی از نمایندگان مکرر در قالب تذکر و اخطار قانون اساسی نسبت به این موضوع تذکر دادند.

وی افزود:‌ متاسفانه آنچه که از ابتدا روشن بود این بود که هیأت رئیسه و شخص رئیس مجلس اصرار داشتند این طرح در مجلس به تصویب برسد و عجیب‌تر این بود که دولت در ارتباط با این موضوع لایحه به مجلس فرستاده بود و رویه مجلس هم در طول 10 دوره به این شکل بوده که لایحه را مقدم بر طرح بوده است و ما در موضوعات مختلف وقتی که می‌دیدیم دولت بناست لایحه‌ای را ارائه کند ما دست از طرح برمی‌داشتیم.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: تصویب این طرح در مجلس در واقع برای رفع نیاز کشور به قانون نیست بلکه عقبه‌ای دارد که مانور انتخاباتی پشت سر آن است و در پس آن افرادی قرار گرفته‌اند و اصرار دارند این کار انجام شود.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: همانطور که تعدادی از نمایندگان در تذکرات مکرر خود در صحن علنی مجلس مطرح کردند این طرح مغایرت‌های فراوانی با قانون اساسی دارد و طبیعتا شورای نگهبان به خاطر مغایرت‌ها با قانون اساسی و مغایرت با اسلام این طرح را به مجلس بازمی‌گرداند.

وی افزود: نگرانی اصلی و اساسی من از رویه غلطی است که در اداره مجلس شکل گرفته  تمام تلاش ما بر این است که در زمان قانونگذاری اگر قانون مغایرتی با چه در طرح و چه در لایحه با قانون اساسی دارد و مغایرت باقانون اساسی و اسلام داشته باشد اجازه ندهیم این قانون مصوب شود اما متاسفانه امروز هیأت رئیسه علی‌الخصوص رئیس مجلس مغایرت با قانون اساسی و اسلام را هم که موظف هستند طبق آئین‌نامه از آن جلوگیری کنند این کار را انجام نمی‌دهند و می‌گویند برود شورای نگهبان و شورای نگهبان آن را بازگرداند. ما هر چه مصوب می‌کنیم ولو اینکه مغایرت با قانون اساسی و اسلام داشته باشد شورای نگهبان آن را بازگرداند و این یک رویه و یک سنت بسیار غلطی را در مجلس پایه‌گذاری می‌کند.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس در پایان گفت: این رویه تا به حال در مجلس مرسوم نبوده و این مبنا، مبنایی است که تنش‌ها و مشکلات زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند. ما موظفیم قانونگذاری را در چارچوب اسلام و قانون اساسی انجام دهیم و اگر اختیاری در خصوص اسلام و قانون اساسی در صحن داده شد رئیس مجلس  موظف است این اخطار را در صورت وارد بودن، بپذیرد و موضوع را از دستور کار خارج کند اما می‌بینیم که متاسفانه علیرغم وارد بودن بسیاری از اخطارها به این موضوع عمل نمی‌شود و به نظرم این یک بدعتی است که در مسیر قانونگذاری کشور توسط هیأت رئیسه و رئیس فعلی مجلس بنا گذاشته می‌شود.

نظر شما