شناسهٔ خبر: 155007 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فضای مجازی در کشورمان افسارگسیخته‌است

ازادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن انتقاد از افسار گسیختگی فضای مجازی در کشورمان، گفت:دولت باید نظارت بیشتری در این فضا داشته باشد.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام احدآزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی در کشورمان به صورت افسار گسیخته رشد کرده، گفت:همانطور که مجموعه‌های در فضای حقیقی از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کنند باید در فضای مجازی نیز اینگونه مجموعه‌ها  فعال شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ نظارت و مدیریت سامان‌ یافته‌ای بر فضای مجازی وجود ندارد، افزود:برخی زمانی که بحث مدیریت و نظارت به میان می‌آید فکر می‌کنند باید فیلترینگ انجام شود که این موضوع پاک کردن صورت مسئله است، اگرچه فیلترینگ راهکار اساسی نیست اما این افسار گسیختگی نیز به صلاح جامعه نمی‌باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد:اینکه یک کاربر در فضای مجازی بتواند هرکاری اعم از خریدوفروش اسلحه و  خریدو فروش مشروبات الکلی کند و یا  تهدید به قتل کند یا فحاشی کند یا اشاعه فحشا کند و یا نشر اکاذیب کند این یک عمل مردود و غیر قابل قبول است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید براینکه متولیان متعددی در کشور برای فضای مجازی داریم، اضافه کرد:برای مقابله با بداخلاقی‌ها در فضای مجازی باید وزارت ارتباطات، نیروی انتظامی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت کشور پای کار بیایند و نسخه‌ای طراحی و آماده کنند تا فضای مجازی به شکل صحیح مدیریت شود.

آزادی‌خواه با بیان اینکه محتوای فضای مجازی باید مناسب و مدیریت شده باشد، اظهار داشت:داده‌ها در فضای مجازی باید بر اساس اصول اخلاقی و مورد نیاز جامعه باشد  و در عین حال دارای افراط و تفریط نباشد و این داده‌ها به گونه‌ای نباشد که امنیت کشور را  به خطر بیندازد.

وی به اتفاقات دی ماه سال ۹۶ اشاره کرد و گفت:اتفاقاتی که در این ماه افتاد یکی از عوامل عمده‌اش همین افسار گسیختگی فضای مجازی بود، در این فضا عده‌ای جوانان ناآگاه را به اغتشاش و آشوب‌های خیابانی دعوت می‌کردند و آنها ناخواسته درگیر موضوعاتی خاص می‌شدند.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه قوه مقننه نیز برای مدیریت فضای مجازی طرحی را آماده کرده است، افزود:این طرح برای چکش‌کاری بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شده است و در ماه‌های آینده در دستور کار پارلمان قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دولت و به ویژه وزارت ارتباطات باید به صورت جدی وارد بحث فضای مجازی و مدیریت آن شود، گفت:بخشی از کار دولت نظارت است که در همین راستا باید قوه مجریه نیز در اموری به مانند فضای مجازی از قدرت نظارت خودبه نحو احسن استفاده کند.

نظر شما