شناسهٔ خبر: 154962 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجمع تشخیص مصلحت

حداد عادل: «یک کمربند، یک راه» اسم رمز روابط جدید چین با دنیاست

حداد عادل /2 رییس هیئت عالیرتبه مجمع تشخیص گفت: یک کمربند، یک راه اسم رمز حضور دوباره چین در عرصه بین الملل با الگویی متفاوت از روش های استعماری و با هدف رفاه ملت هاست.

به گزارش «نماینده»  ،  غلامعلی حداد عادل در گفت و گو با رادیو بینالمللی چین دربارۀ اهمیت حضور ایران در دومین اجلاس بین المللی «یک کمربند، یک جاده» در پکن گفت: «یک کمربند، یک جاده» اسم رمزی برای حضور دوبارۀ چین در خارج از مرزهای این کشور است و فعالیت فرامرزی چین در حوزه اقتصاد با بهره گیری از خاطره و تجربۀ جادۀ ابریشم می‌تواند با سرعت و کیفیت به پیش رود».

رئیس هیأت عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به الگوی تازه چین در روابط بین الملل افزود: «تا به حال رابطه کشورهای در حال توسعه با کشورهای پیشرفته، رابطه استعمارزده و استعمارگر بوده است، یعنی یک طرف به قصد غارت می آمده و طرف دیگر غارت می شده است، در حالی که چین قصد پیروی از این الگو را ندارد و می‌خواهد از قدرت اقتصادی خود برای ارتباطات تجاری سالم با دیگر کشورها استفاده کند».
مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: «بسیاری از کشورها برای به دست آوردن پول و منفعت بیشتر حاضرند بین دو کشور جنگ به پا کنند و به هر دو طرف سلاح بفروشند، اما چین این گونه روش‌های غیرانسانی و نادرست را در سیاست خارجی اش نمی پذیرد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش فعال ایران در جادۀ ابریشم قدیم و اهمیت همسایگی ایران امروز با ۱۵ کشور اشاره کرد و گفت: طرح «یک کمربند، یک جاده» نقش مهمی در پیوند چین و کشورهای مسیر جاده ابریشم داردو رابطۀ خوب ایران و چین انگیزه‌ای مضاعف است تا ایران در این طرح حضور بهتر و فعال‌تری داشته باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین در پاسخ به اهمیت همکاری و تبادل فرهنگی بین دو کشور باستانی ایران و چین و برنامه‌های آینده ایران برای شرکت در طرح «یک کمربند، یک جاده» گفت: «هر چه ایران و چین مبادلات فرهنگی بیشتری با هم داشته باشند، رابطۀ سیاسی و اقتصادی دو کشور هم بیشتر می‌شود، زیرا رابطۀ فرهنگی زمینه را برای دیپلماسی عمومی آماده می‌کند و دیپلماسی عمومی، سکویی است که دیپلماسی رسمی بر آن قرار می‌گیرد.

حداد عادل افزود: «ایران و چین از حیث تمدنی حرفهای نگفته بسیاری با یکدیگر بسیار دارند که باید مجالی برای مبادله آنها به وجود آید».

نظر شما