شناسهٔ خبر: 154930 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ظریف: ایران به دنبال تقابل نیست، اما از خود دفاع می‌کند

ظریف/2 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفت ایران به دنبال تقابل نیست، اما در صورت لزوم از خود دفاع می‌کند.

به گزارش «نماینده»،  «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ با خبرگزاری «رویترز» تأکید کرد که ایران به دنبال تقابل و درگیری نیست، اما از دفاع از خود نیز گریزان نخواهد بود.

ظریف در این مصاحبه که روز چهارشنبه در مقر هیأت ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شده، گفته است که به عقیده او «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست، اما گروهی هستند که تلاش می‌کنند او را به چنین جنگی بکشند.

او گفت: «فکر نمی‌کنم او جنگ بخواهد، اما این نافی این نیست که ممکن است او را به این کار بکشانند.»

به نوشته رویترز، ظریف از گروه موسوم به «تیم ب» از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان افرادی یاد کرده که تلاش می‌کنند آمریکا را به سمت درگیری نظامی با ایران سوق دهند.

وی افزود: «کسانی که سیاست‌هایی را طراحی کرده‌اند که الان دنبال می‌شود، دنبال یک راه‌حل برآمده از مذاکره نیستند. اما بگذارید به صراحت بگویم که ایران به دنبال تقابل نیست، اما از دفاع از خود هم گریزان نخواهد بود.»

وزیر امور خارجه سپس در هشداری که رویترز آن را «رمزآلود» توصیف کرده، گفته است که ممکن است کسانی بخواهند در یک توطئه‌، حادثه‌ای رقم بزنند که آغازگر یک بحران بزرگتر باشد.

در ادامه این مصاحبه از ظریف درباره تصمیم آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «گروه‌های تروریستی»، تحریم نفتی و آثار این تحولات بر وضعیت خلیج فارس و تنگه هرمز سؤال شده است.

وی تحریم سپاه را اقدامی «پوچ» توصیف کرده، اما گفته تا زمانی که ایالات متحده به قواعد حاکم بر نحوه عملکرد نیروها در خلیج فارس پایبند باشد، ایران علیه این نیروها اقدام نظامی نمی‌کند.

ظریف گفت: «ما ملاحظه به خرج می‌دهیم، اما این به آن معنی نیست که اگر ایالات متحده قواعد بازی را تغییر داد یا قواعد برخورد را تغییر داد، می‌تواند قسر در رود.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا کشتی‌های جنگی ایالات متحده همچنان می‌توانند از تنگه هرمز عبور کنند، با بیان اینکه «کشتی‌ها می‌توانند از تنگه هرمز عبور کنند»، گفته است: «اگر ایالات متحده بخواهد به رعایت قواعد برخورد، قواعد بازی، کانال‌های ارتباطی و پروتکل‌های حاکم ادامه دهد، در آن صورت، هرچند که حضور ایالات متحده در خلیج فارس را ذاتا ثبات‌زدا می‌دانیم، اما اقدامی انجام نخواهیم داد.»

وزیر امور خارجه درباره حضور ایران در سوریه برای مبارزه با تروریسم نیز، با بیان اینکه ایران در سوریه و عراق «هوشیار» خواهد بود، گفت: «ما این مبارزه را به حال خود رها نخواهیم کرد.»

نهایتا در این مصاحبه از ظریف درباره تحریم‌های اعمال‌شده علیه صادرات نفت ایران سؤال شده است. ظریف در پاسخ تأکید کرده است که ایران به فروش نفت خود ادامه می‌دهد، چراکه «همواره راه‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها وجود دارد. ما در این حوزه دکترا داریم.»

او با اشاره به تبعات تحریم‌ها برای مردم ایران، تأکید کرده که دولت هرآنچه در توان دارد برای ادامه فروش نفت و کاهش آثار تحریم‌ها انجام می‌دهد. وی در مورد اینکه ایران ممکن است به چه کسانی نفت بفروشد، گفته است: «اگر به شما بگویم، دیگر نمی‌توانیم به آن‌ها بفروشیم.»

نظر شما