شناسهٔ خبر: 154911 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نژاد بهرام: معماری کشورمان در برخی دوره‌ها متأثر از مدرنیته شده است

نژاد بهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: باید قبول کنیم که به واسطه تابش امواج مدرنیته به کشور در دوره‌هایی، معماری‌ ساختمان‌ها متأثر از این امواج شد.

به گزارش «نماینده»، زهرا نژاد بهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران  درباره روز معمار و فاصله معماری کشورمان با معماری اسلامی و ایرانی گفت: ابتدا می‌خواهم این را بگویم که اسلام و ایران از یکدیگر جدا نیستند.

وی افزود: این یک اختلاط غلط واژه‌هاست که بگوییم معماری ایرانی - اسلامی. مگر ایران از اسلام جداست یا اسلام از ایران جداست؟ شما وقتی به میدان امام اصفهان می روید معماری ایرانی میبینید یا معماری اسلامی؟ این ها یک نوع معماری است.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: من نمی‌خواهم ارزش گذاری بر روی چیزی کنم اما نباید این را فراموش کرد که همانطور که امواج مدرنیته بر بسیاری از مسائل فرهنگی ما نظیر پوشاک تابیده و تأثیر خود را گذاشته است معماری ما هم در برخی دوره‌ها از این موضوع متأثر شده است.

وی گفت: برای مثال در یک دوره روحی به معماری دمیده شده و ما استفاده از سنگ سه سانتی را در بنای ساختمان‌ها دیدیم یا در دوره دیگر ابزار و وسایل دیگری دیده شده است.

نژاد بهرام با بیان اینکه سبک معماری ما در طول دوره‌های مختلف دچار افت و خیزهایی شده است، گفت: اما یادمان نرود که همچنان زیرساخت‌های معماری ایرانی اسلامی ما حفظ شده است.

نظر شما