شناسهٔ خبر: 154884 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حناچی: به مالکان بناهای تاریخی برای حفظ بنا کمک می‌شود

حناچی شهردار تهران گفت: بنای شهرداری تهران این است تا با کمک به مالکان بناهای تاریخی آنها را حفظ کرده و به مکان‌های عمومی نظیر کافه کتاب تبدیل کند.

به گزارش «نماینده»، پیروز حناچی شهردار تهران در کنفرانس بین‌المللی حفاظت از میراث قرن بیستم از معماری تا منظر که صبح امروز برگزار شد، گفت: حفاظت به معنای امروز آن یعنی مدیریت تغییرات.

شهردار تهران گفت: اگر بتوان تغییرات ایجاد شده را درست مدیریت کرد به مفهوم حفاظت هم میرسیم. شهرها در حال تغییر هستند و به همین لحاظ معنی حفاظت هم تغییر کرده است.

وی افزود: شهرهای ما هسته‌های قدیمی دارند و این تغییرات می تواند هم مثبت بوده و هم منفی باشد در حالی که بعد از انقلاب صنعتی خیلی از شهرها تغییرات گسترده‌ای داشته‌اند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: سه تغییر عمده در دنیا فرصتی را به وجود آورد اولین آنها توسعه بخش خصوصی دوم خروج صنعت از شهرها و سومین آن عدم تمرکز و واگذاری قدرت از دولت‌های مرکزی به دولت‌های محلی بوده است.

وی افزود: این سه حرکت باعث شد تغییرات عمده‌ای در شهرها ایجاد شود و شهرها توسعه یافتگی پیدا کنند. البته خروج صنعت باعث شد تا توسعه بیش از پیش اتفاق بیافتد.

حناچی گفت: موضوع منظر هم مهم است در دوران گذشته حفاظت معطوف به ارزشهای بنا می شده است اما در ۱۹۶۴ بنا و مجموعه اطراف آن مطرح می شود و کمی جلوتر موضوع بنا، اطراف آن و شهر پیرامون آن مطرح شده است.

وی ادامه داد: اما امروز نگاه به منظر کمی گسترده‌تر شده است و به طور گسترده‌تری موضوع منظر بنا مورد توجه قرار میگیرد.

حناچی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی یا دست مالکان خصوصی یا دست مالکان دولتی است و ما نگرانی کمتری از مالکان دولتی داریم افزود: آثاری که در اختیار بخش خصوصی است عمدتا مورد تخریب قرار میگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ما در شهرداری تهران تلاش میکنیم تا با کمک به مالکان این بناها از تخریب آنها جلوگیری کرده و اینها را به مکان‌های دیگری نظیر کافه کتاب تبدیل کنیم.

شهردار تهران همچنین به روز سه شنبه و روز عدم استفاده از خودروی شخصی اشاره کرد و گفت: ما در سال گذشته موفق شدیم ۲۰ درصد از میزان ذرات معلق را کاهش دهیم و این نتیجه تشویق مردم به استفاده از دوچرخه بود.

نظر شما