شناسهٔ خبر: 154852 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شأن شورایعالی انقلاب فرهنگی بالاتر از دولت‌ها بوده و در حال ریل گذاری برای نظام است

فلاحتی عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: نگاه سلیقه‌ای، سیاسی و جناحی در طول انقلاب اسلامی به شورایعالی انقلاب فرهنگی به راهبرد تدوینی آنها ضربه زده است ضمن اینکه جایگاه و شأن آن بالاتر از دولت‌ها و مرتبط با انقلاب اسلامی بوده و در حال ریل‌گذاری برای نظام است.

به گزارش «نماینده»، فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تضعیف شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند سال اخیر گفت: برخی از شوراها در کشور براساس قانون اساسی و قوانین موضوعه و جاری کشور در طول سالهای مختلف شکل گرفته که عمر برخی از آنها چهار دهه است. 

وی افزود: قانونگذار و قانون اساسی براساس یک رویکرد راهبردی، شوراهای عالی را تدوین و مأموریت ویژه به آنها داده است، البته این شوراها وضعیت کشور را در آینده و براساس وظایف محوله‌شان پیش‌بینی می‌کنند و در حقیقت، نگرش آنها استراتژیکی و راهبردی است. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به سبقه فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار اهمیت دارد و هدف قانونگذار با اهمیتی که به این شورا داده است، تبیین موضوعات فرهنگی است. 

فلاحتی اظهار داشت: هرگونه نگاه سلیقه‌ای، سیاسی، جناحی و گروهی در طول انقلاب اسلامی به این شوراهای عالی ضربه به راهبرد تدوین‌شده است، چرا که این شوراها و جایگاه و شأن آنها بالاتر از دولت‌ها بوده و آنها مرتبط با انقلاب اسلامی بوده، و در حال ریل‌گذاری برای نظام هستند. برخی از دولتها برای چهار دهه پس از انقلاب اسلامی توجه بیشتری به شوراهای عالی داشته و از آنها استفاده کرده‌اند، این در حالی است که برخی از دولتها هم با تنگ‌نظری به آنها نگریسته و شوراهای عالی را در سطح یک شورای عادی دولتی تنزل داده‌اند که قطعا تبعات آن برای کل نظام بوده است و برخی اوقات مسائل خارج از تفکرات منطقی و خارج از دیدگاه نظام جمهوری اسلامی آسیب‌زا است. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از شوراهای عالی در کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی، فراجناحی هستند، هر چند که رئیس‌جمهور در هر دوره‌ای طبق قانون رئیس آن است، ولی معنایش آن نیست که هر آنچه که در آن شوراها تأیید می‌شود، نعل به نعل نظر دولت باشد.

فلاحتی گفت: در شوراهای عالی، خرد جمعی برگرفته از عقاید مختلف حاکم بوده و به همین دلیل مقام معظم رهبری، افراد دارای افکار مختلف را به عنوان اعضای حقیقی و حقوقی عضو این شوراها کرده‌اند تا فضای تعامل و خرد برای ریل‌گذاری آتی شکل بگیرد. 

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم شوراهای عالی را محدود به دوره چهار یا هشت ساله کنیم، چرا که تصمیم‌گیری‌های آنها دارای تأثیرات  متوالی بیشتری است، به همین دلیل برخورد حذفی و جناحی و بستن دهان منتقدین در این شوراهای عالی، بایکوت کردن و دعوت نکردن اعضا، بی‌توجهی به نظرات اعضا، تشکیل نشدن و یا دیر تشکیل شدن جلسات و همچنین عدم شرکت رئیس شورا، خبط استراتژیکی محسوب می‌شود که عملا نظام اسلامی را با مشکل مواجه خواهد کرد و چوب آن را خواهیم خورد که شاید پس از هوشیاری مجدد متوجه جایگاه رفیع شوراها شویم. 

نظر شما