شناسهٔ خبر: 154831 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حناچی: شرکت‌های ایرانی برای ساخت مترو در عراق ظرفیت‌های لازم را دارند

حناچی.jpg شهردار تهران در دیدار با استاندار و رئیس شورای استان بغداد از ظرفیت شرکت‌های ایرانی برای احداث مترو در عراق خبر داد و گفت: می توان این موضوع را از سوی کمیسیون‌های مشترک دو کشور پیگیری کرد.

به گزارش «نماینده»، پیروز حناچی شهردار تهران که به بغداد سفر کرده است با «فلاح حسن الجزائری» استاندار و «ریاض العضاض» رئیس شورای استان بغداد دیدار کرد. در این دیدار ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق و شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران هم حضور داشتند.

پیروز حناچی در این دیدار با اشاره به اینکه سفرش به بغداد دستاوردهای خوبی را به دنبال داشته است، گفت: با شهردار بغداد مذاکراتی در زمینه‌های مختلف داشتیم.

وی افزود: بغداد یک کلانشهر است و کلانشهرها معمولا مشکلات مشابهی دارند که ترافیک یکی از آنهاست.

شهردار تهران با بیان اینکه پربارترین راه‌هایی که برای رفع ترافیک توصیه می‌شود گسترش شبکه مترو است، عنوان کرد: در سال ۶۶ عملیات احداث متروی تهران را عملاً آغاز کردیم و در حال حاضر ۷ خط مترو تهران به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روزانه دو میلیون مسافر در مترو تهران جا به جا می‌شوند، گفت: ما برای این کار دیر شروع کردیم و باید قبل از انقلاب این حرکت آغاز می‌شد و ما ادامه دهنده آن بودیم.

شهردار تهران افزود: براساس قانون مصوب شورای شهر و برنامه‌ریزی‌های تهران تحقق ۷ میلیون سفر را در برنامه کاری داریم که برای تحقق چنین ماموریتی باید ۲۰۰۰ واگن مترو را به مجموعه فعلی اضافه کنیم، همچنین سرفاصله حرکت قطارها را به ۲ دقیقه کاهش داده و دو خط دیگر را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه احداث مترو در بغداد نیز دیر شده است، گفت: هر چه سریع‌تر باید در مورد این موضوع تصمیم بگیرید؛ البته شما می‌توانید از مشکلی که ما با آن مواجه هستیم به عنوان تجربه استفاده کنید چراکه ما سوبسید زیادی در مترو می‌پردازیم  و مردم در واقع یک دهم قیمت واقعی سفر را می پردازند؛ این امر باعث شده است که بار عمده بر دوش شهرداری و دولت باشد و بخش خصوصی برای توسعه مترو ورود نکند.

وی پیشنهاد داد که بغداد از ابتدا با سوبسید کمتری شروع کند، در این صورت می تواند امکان اینکه منابع را از بخش خصوصی و بانکها برای توسعه مترو فراهم کند،  بیشتر پیدا کند.

حناچی با اشاره به اینکه تحریم‌ها به خودی خود تهدید هستند، عنوان کرد: شما نیز تجربه تحریم‌ها را داشتید اما می‌توان این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد فرصتی که هم برای ما و هم برای شما ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه با افتتاح خط ۶ و ۷ ظرفیت شرکت های سازنده مترو آزاد می شود، گفت: این شرکت‌ها می‌توانند توسعه مترو بغداد را در دستور کار خود قرار دهند و در صورت هماهنگی دو موضوع ذکر شده شرکت های ایرانی در برگزاری مناقصه محدود نیز آمادگی دارند که این پروژه‌ها را به انجام برسانند.

شهردار تهران با بیان اینکه مترو برای ما پروژه جذابی خواهد بود، گفت: در جلسه ای که با شهردار بغداد داشتیم، به چند مورد دیگر هم اشاره کردیم که یکی از آنها موضوع پسماند است و فکر می کنیم مشکل شما نیز باشد.

حناچی ادامه داد: تجربیات خوبی در این زمینه داریم؛در تهران روزانه ۹۰ هزار تن زباله را مدیریت می‌کنیم، همچنین اقدامات جدیدی در حوزه پسماند را آغاز کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین موضوع آتش‌نشانی، خدمات شهری و توسعه فضای سبز نیز از سایر محورهایی بود که درباره آنها گفت‌وگو کردیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه کمربند سبز وظیفه کنترل آلودگی کلانشهرها را به عهده دارد، گفت: ما اخیرا هزار و ۲۵۰ هکتار کمربند سبز شمالی تهران را با آبیاری قطره ای و تحت فشار شروع کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در زمینه آتش نشانی نیز آمادگی آموزش و تجهیزات را در این حوزه داریم، همچنین در حوزه معماری و شهرسازی و طرح های توسعه شهری هم مذاکراتی داشتیم که اگر زمینه همکاری وجود داشته باشد آمادگی داریم که مسیر همکاری را ادامه دهیم.

حناچی با اشاره به اینکه کشور عراق و شهر بغداد جنبه تاریخی دارد، عنوان کرد: ما تجربه زیادی در زمینه مرمت آثار تاریخی در تهران داریم.

شهردار تهران یکی دیگر از زمینه های آمادگی شهرداری برای همکاری با بغداد را حوزه زیباسازی شهری و اقداماتی در زمینه نورپردازی و ایجاد فضای شهری عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار کشور عراق و شهر بغداد ظرفیت ثبت جهانی را دارد، گفت: آثار ثبت جهانی، موتور اقتصادی فرهنگی کشورها تلقی می‌شود و به اندازه سهمی که در تمدن بشری دارد می‌تواند، تأثیرگذار باشد.

حناچی با اشاره به اینکه در ایران ۲۳ اثر ثبت شده جهانی وجود دارد تصریح کرد: بغداد این پتانسیل را دارد که آثار خود را به ثبت جهانی در آورد و ما در این زمینه نیز آمادگی همکاری داریم.

در ادامه این دیدار ریاض العضاض درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در بغداد از واژه «بحران» استفاده کرد و گفت: تهران در زمینه مدیریت حمل و نقل عمومی تجربه و فناوری بالایی دارد و بغداد امیدوار به استفاده از این تجربیات است.

وی در همین راستا پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس مشترک برای شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بغداد با حضور فعالان اقتصادی و سرمایه داران و شرکت‌های ایرانی را ارائه داد.

استاندار بغداد نیز با دعوت از شرکت‌های معتبر ایرانی برای کار در پروژه های عمرانی و شهری بغداد گفت که شروع بازسازی در عراق برای شرکت های ایرانی می تواند از پایتخت کشورش باشد.

فلاح الجزائری ادامه داد که پایتخت عراق بعد از پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش، اکنون شرایط آرام و نسبتا باثباتی دارد.

به گفته وی، عراق درهای خود را بر روی همه کشورها برای توسعه همکاری ها باز کرده اما دوستان عراق به ویژه جمهوری اسلامی ایران به دلیل مواضعش نسبت به عراق خصوصا در جنگ داعش، در اولویت این همکاری ها است.

استاندار بغداد نیز از برگزاری کنفرانس مشترک شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه‌گذاری در پایتخت عراق با حضور شهرداری تهران و شرکت‌های معتبر ایرانی و دیگر دستگاه‌های ذیربط عراقی و ایرانی استقبال کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما