شناسهٔ خبر: 154794 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حدادعادل:

مدیران دولتی برای تحقق شعار سال فقط پشت میزشان ننشینند/ برای رونق اقتصادی کشور، دل به آمریکا و اروپا نبندیم

غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با تهدید و تحریم کشور غیرت ایرانی هرگز قبول نمی‌کند که کالای خارجی بگیرد و هم وطن خود را تنها بگذارد.

 به گزارش «نماینده»، چند سالی است که رهبر معظم انقلاب بر روی تقویت مقوله اقتصاد کشور تاکید دارند و شعار هر سال را با تکیه بر موضوع اقتصاد نامگذاری می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب در سال گذشته با بیان اینکه ما در جنگ نظامی و فرهنگی موفق بوده‌ایم، مشکل اصلی کشور را اقتصاد دانستند و فرمودند: «دشمنان می‌خواهند از طریق جنگ اقتصادی به ایران ضربه بزنند چرا که از راه‌های دیگر ناامید شده‌اند.»

با آغاز سال جدید و گمانه‌هایی برای شروع سالی سخت‌تر، شعار سال «رونق تولید» نام گرفت که با توجه به فرموده رهبر امسال را باید سال فرصت‌ها دانست تا بتوانیم از سال جدید استفاده زیادی داشته باشیم.

در همین راستا بر آن شدیم تا با غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد چگونگی عملکرد مسئولان برای تحقق شعار امسال گفتگو کردیم که متن آن به شرح زیر است:

مقام معظم رهبری به صراحت اقتصاد را مسئله اول کشور دانستند

رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال شعار رونق تولید را به عنوان راهبرد اصلی کشور نامگذاری کرند، از منظر شما مخاطب این شعار چه کسانی هستند؟

حدادعادل: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به صراحت بیان کردند که مسئله اول کشور اقتصاد است، در همین زمینه شعار امسال هم اقتصادی است، همانطور که شاهد بودیم چند سال است که شعار سال حول مسئله اقتصاد می‌چرخد، آن هم به دلیل همین وضع خاصی که ما داریم، چراکه دشمن با ما در حال یک جنگ اقتصادی است همانطور که از اول انقلاب آن‌ها با ایران در حال جنگ بودند، این انقلاب اسلامی مردمی را آمریکا، همدستان او و مزدوران منطقه‌ای واشنگتن نخواستند بپذیرند و نتوانستند تحمل کنند.

آمریکایی‌ها هر روز به یک بهانه‌ای می‌خواستند با انقلاب مقابله کنند و ۸ سال جنگ تحمیلی، فتنه ۸۸، بهانه هسته‌ای، تحریم اقتصادی و به قول خودشان فلج کننده‌ترین تحریم تاریخ را علیه ملت و انقلاب ما اعمال کردند.

بعد از تمام ناکامی‌ها، بعد از این ۴ دهه گذشته دشمن امروز بر روی فشار و تحریم اقتصادی متمرکز شده است و در کنار جنگ اقتصادی یک جنگ رسانه‌ای هم به راه انداخته‌ است.

مخاطب شعارسال یک قشر خاص نیست بلکه مخاطب آن همه مردم هستند

درباره شعار امسال که به نام رونق تولید نام گرفته است، هم باید بگویم که اکثرا انتخاب شعارهای سال از جنس فرهنگ عمومی است، اگر دقت کنید شعار امسال نشان از اهمیت مسائل اقتصادی در کشور داشت و در نامگذاری سال‌های گذشته هم شاهد بودیم که شعارسال به نام‌های حمایت از کالای ایرانی، مدیریت جهادی و اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده بودند بنابراین مخاطب این شعارها یک قشر خاص نیستند بلکه مخاطب آن همه مردم ایران هستند.

شعار رونق تولید مکمل شعار حمایت از تولید داخلی است

 ارزیابی شما از اجرایی شدن شعار سال گذشته که به حمایت از تولیدات داخلی اختصاص داشت، چیست؟

حدادعادل: شعار سال گذشته آثار خوبی را به جای گذاشت چرا که حمایت از کالای ایرانی از آن شعارهایی بود که در تمام سال مرتبا تکرار شد و ما نتایج آن را در جامعه شاهد بودیم، چه بسا فروشندگانی که تنها کالای ایرانی عرضه می‌کردند. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کرده‌ام، به نظر می‌رسد شعار امسال مکمل شعار سال قبل باشد؛ چراکه لازمه حمایت از کالای ایرانی، حمایت از تولید است. 

غیرت ایرانی چطور قبول می‌کند کالای ایرانی را نخرد؟/ حمایت از کالاهای خارجی در شرایط تحریم منطقی نیست

 اجرایی شدن حمایت از تولیدات داخلی در کنار رونق تولید چقدر به حلِ مشکلاتِ مردم کمک می‌کند و در این مساله چقدر با ضعف روبرو هستیم و چقدر جای کار داریم؟

حداد عادل: مردم در برابر شعار رونق تولید وظیفه دارند، این مسالۀ مهمی است و ابعاد مختلفی دارد و بحث آن هم مفصل است. من فقط یک جمله می‌گویم اینکه وقتی یک کشور خارجی، اروپایی یا آمریکایی ما را تحریم و یا تهدید می‌کنند، و حتی از ورودِ دارو به کشور ممانعت می‌کنند، آیا غیرتِ ایرانی قبول می‌کند که کالای ایرانی را نخرد و برود کالای کشورهای خارجی را بخرد؟ بحث من انقلاب، اسلام و اینطور چیزها نیست. اصلاً آیا غیرت، قبول می‌کند که هر فرد دوست و هموطنِ خود را تنها بگذارد و رها کند و برود دشمنِ خودش را حمایت کند؟!

خریدار ایرانی غیرت خود را در خرید کالای ایرانی نشان دهد تا تولید رونق پیدا کند

ایرانیان همواره برای استقلال و آزادی وطن خود غیرت به خرج داده‌اند، نمونه بارز این غیرت همین انقلاب اسلامی است، این غیرت ملی باید خود را هم در تولید و هم در مصرف نشان دهد، خریدار ایرانی باید غیرت خود را در خرید کالای ایرانی نشان دهد تا تولید رونق پیدا کند.

دولت سنگین‌ترین وظیفه را در بین قوا برای رونق تولید دارد/ دولت با جلوگیری از واردات بی‌رویه  «رونق  تولید» را اجرایی کند

 اگرچه مردم مخاطب اصلی شعار رونق تولید هستند، مسئولان هم باید اقدامات اجرایی را برای اجرایی کردن این مسئله به کار ببندند، از منظر مسئولان باید چه اقداماتی را برای تحقق این مسئله به کار گیرند؟

حداد عادل: حکومت به معنای قوای سه گانه و هم ملت وظیفه دارند به رونق تولید کمک کنند؛ دولت به معنی قوه مجریه مخاطب اصلی است به این دلیل که ۹۰ درصد اختیارات کشور به دولت و قوه مجریه مربوط می‌شود، اما دولت سنگین‌ترین وظیفه را در بین قوا برای رونق تولید دارد و یکی از وظایف دولت برای رونق دادن به تولید، جلوگیری از واردات بی‌رویه است.

مسئولان باید از تولیدکننده داخلی حمایت کنند/ مبارزه با قاچاق کالا از اولویت‌های حمایت از اقتصاد است

ارزیابی شما از عملکرد مسئولان تاکنون چیست و راهکار اجرایی آن را به صورت عملیاتی چه می‌دانید؟

حدادعادل: عملکرد مسئولان با نقطه مطلوب خیلی فاصله دارد و در این مسئله جای کار زیادی داریم. مسئولان بالاخره باید حمایت کنند و از قاچاق و ورودِ کالای قاچاق جلوگیری کنند، باید تولیدکنندۀ داخلی را تقویت کنند، دورانِ سختی است، دولت و ملت همه باید تلاش کنیم تا انشاءالله از این مرحله عبور کنیم.

اگر از قاچاق کالا جلوگیری نشود، در آن صورت تولید کننده داخلی نمی‌تواند جنس خود را عرضه کند و صادرات کالای داخل باید مدیریت شود و اگر این کار انجام نشود به اقتصاد داخل ضربه می‌زند. برای رونق تولید تامین منابع مالی، وام و تسهیلات لازم است.

کاهش هزینه‌ها باعث می‌شود که تولید کننده داخلی توان رقابت با تولید کننده خارجی را داشته باشد این هزینه‌ها شامل مالیات، ارزش افزوده، بیمه، عوارض و بسیاری از مسائل دیگر است، البته منظور بنده این نیست که تولید کننده نباید حق بیمه، مالیات دهد؛ اما می‌توان برای این مسائل تدبیری اندیشید تا به تولید کننده فشاری وارد نشود، دولت اگر مقداری دریافتی خود را از تولید کنندگان کاهش دهد در جای دیگری سود می‌کند.

 تولیدات داخلی باید توان خود را در رقابت با تولیدات خارجی بالا ببرند

صنایع ما از نظر علم و فناوری به روز رسانی شود و این کار باعث می‌شود تا تولید ما توان رقابت با تولیدات کشورهای دیگر را داشته باشند، در نتیجه شرکت‌های دانش بنیان باید توسعه پیدا کنند.

بدنه مدیریتی کشور باید کارآمد، جهادی و با انگیزه باشد/ مدیران دولتی برای تحقق شعارسال فقط پشت میزشان ننشینند

بدنه مدیریتی کشور باید مدیریتی کارآمد، جهادی و با انگیزه‌ باشد چراکه بدنه کارشناسی دولت که محل رجوع تولید کنندگان است.

مسئولان برای تحقق شعار سال در این شرایط باید با تولیدکنندگان همدلی کند نه اینکه تنها پشت میز نشسته و  ظاهرا جواب رد به کاری  بدهند که مغایر با  قانون است، و مراجعه کننده را مایوس کند.

هرچند اگر هم قانون با حرف تولید کننده مغایرت داشته باشد آن‌ها باید به رفع مشکل کمک کرده، تولید کننده را راهنمایی کرده و این را وظیفه دینی، شرعی و ملی خود بدانند.

دشمن جنگ اقتصادی را در کنار جنگ رسانه‌ای آغاز کرده است/ ملت ایران با ایمان و بصیرت دشمنان را ناکام گذاشته‌اند

حضور مردم در صحنه و حمایت از رونق تولیدات داخلی چه تاثیری بر هجمه‌های دشمنان خواهد داشت؟

حدادعادل: دشمن هر چقدر دایره اقتصاد را تنگ گرفته است، دایره رسانه را باز گذاشته است، برخی در داخل ایران با تصمیم گیری غلط خود به این جنگ رسانه‌ای دشمن کمک کردند. جنگ رسانه‌ای در کنار جنگ اقتصادی برای این است که ملت ایران را از پای درآورد.

از همین روست که فشار اقتصادی، تشویش افکار و اذهان و نگران کردن مردم برای اینکه به قول خودشان آن ملتی که ۴۰ سال است پشت سر انقلاب ایستاده‌اند را در برابر انقلاب قرار دهند، اما ملت ایران با ایمان و بصیرت دشمنان را ناکام گذاشته‌اند، برای مثال حضور پرشور و باشکوه مردم در همین شرایط اقتصادی در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۹۷ بیانگر این مسئله است.

شعارهای یک دهه اخیر رهبری در منظومه اقتصاد مقاومتی جای می‌گیرند

توجه به اقتصاد مقاومتی می‌تواند ما را در این مسئله کمک کند، چراکه مقام معظم رهبری هدایت ملت ما را در برابر انواع توطئه‌ها و به ویژه این توطئه تحریم اقتصادی بر عهده دارند، همانطور که به این مسئله اشاره کردم، راهبرد رهبری برای مقابله با تحریم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است و اگر دقت کنیم شعارهای سال‌های اخیر همه در منظومه اقتصاد مقاومتی جای می‌گیرند و مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل و مرتبط هستند.

مجلس قوانینی را متناسب با شرایط جنگ اقتصادی وضع کند

اجرایی شدن این مسئله تا چه میزان به عملکرد نهادهای قانونی کشور همچون مجلس وابسته است و قانونگذاری در این حوزه چقدر این مسئله را تسهیل خواهد کرد؟

حدادعادل: مجلس باید قوانینی متناسب با شرایط جنگ اقتصادی وضع کند، بسیاری از قوانین موجود برای وضع عادی تصویب شده است، امروز که دشمن تمامی قوای خود را برای مقابله با ما به کار گرفته است ما باید خود را برای این شرایط آماده کنیم و تمامی قوای خود را باید برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و فشارهای دشمن به کار بگیریم؛ این نکته‌ای بود که رهبری بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

در هر جای دنیا که جنگ وجود دارد قوانین خاص جنگ هم وجود دارد، اگر ما به این باور داریم که در حال جنگ اقتصادی هستیم بنابراین قوانین ما باید قوانین مناسب شرایط جنگ اقتصادی باشد.

از طرفی یکی از مهمترین مشکلات کشور نظام بانکی است که باید اصلاح شود و این مسئله یکی از اهم امور برای بهبود اقتصاد در کشور است، تمامی دولت‌هایی که آمدند وعده اصلاح نظام بانکی را دادند و هیچ وقت هم نتیجه‌ای نگرفتند؛ مجلس باید این موضوع را جدی بگیرد و بر قوانینی که قبلا تصویب شده و یا در آینده تصویب می‌شود نظارت کند.

اشتغالزایی و رفع بیکاری از دستاوردهای تحقق شعار رونق تولید است

 اگر رونق تولید درکشور اجرایی شود، زمینه ساز چه مسائلی خواهد بود و چه تاثیراتی را با خود به همراه خواهد داشت؟

حدادعادل: رونق تولید به معنی رونق اقتصاد است، تحقق آن باعث ایجاد اشتغال می‌شود و همین اشتغال معنی کاهش بیکاری را می‌دهد. بیکاری مفاسد و لطمه‌های زیادی دارد و خانواده‌ها را به باد می‌دهد، رونق تولید جلوگیری از بیکاری است، شعار رونق تولید را مهم بدانیم و آن را جدی بگیریم و آن را جزئی از برنامه اقتصاد مقاومتی بدانیم.

برای رونق تولید در کشور نباید به آمریکا و اروپا دل ببندیم/ برای مقابله با جنگ اقتصادی باید مقاومت اقتصادی کنیم

همانطور که به این مسئله اشاره کردم، تاکید می‌کنم که برای مقابله با جنگ اقتصادی باید مقاومت اقتصادی کنیم و راه مقاومت اقتصادی داشتن اقتصاد مقاومتی است، همانطور که رهبری بارها فرموده‌اند برای اینکه در این جنگ پیروز شویم، دولت، دستگاه‌ها، مسئولان سیاست خارجی و همه نباید به آمریکا اعتماد کنند و به اروپا هم امید نبندند؛ راه پیروزی ما از این توطئه تحریم اقتصادی، توکل به خدا و امید داشتن به نیروی ملت به جای امید بستن به دیگران است.

ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در این ۴۰ سال راه خود را با توکل به خدا و تکیه بر ملت طی کرده‌ایم انشالله از این گذرگاه و پیچ تاریخی هم عبور خواهیم کرد و انقلاب محکم‌تر خواهد شد و دشمنان ما همانطور که تاکنون بهره‌ای از توطئه‌های خود نگرفته‌اند، از این پس نیز ناکام خواهند ماند.

نظر شما