شناسهٔ خبر: 154786 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رئیس پلیس تهران: منتظر نظر دیوان عدالت درباره شکایت از شهرداری هستیم

سردار رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ درباره شکایت مرکز حقوقی پلیس راهور ناجا به دلیل تخلف معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و اخذ عوارض تردد خودرویی غیرقانونی از شهروندان با تایید انجام این شکایت گفت: در این رابطه منتظر رای دیوان عدالت اداری هستیم.

به گزارش «نماینده»، بیست و چهارمین مرحله از طرح رعد (نخستین مرحله از این طرح در سال 98) توسط پلیس پیشگیری پایتخت به اجرا درآمد، در این طرح کلانتریها مکلف شده‌اند حوزه خود را از قانون‌شکنان، خرده‌فروشان مواد مخدر، سارقان و سایر مجرمان پاکسازی کنند.

سردار حسینی رحیمی پیش از ظهر امروز در حاشیه اجرای بیست و چهارمین مرحله از طرح رعد در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای 309 حکم قضایی، بازداشت 665 سارق، مالخر و زورگیر و تشکیل 761 پرونده برای افراد بازداشت شده، اظهار کرد: در مرحله بیست و چهارم طرح رعد 147 هزار و 519 عدد از اموال مسروقه، 170 دستگاه خودرو و موتورسیکلت کشف شد که ارزش اموال کشف شده بالغ بر 6 میلیارد تومان است.

رئیس پلیس تهران بزرگ با اشاره به انهدام 20 باند سارق و مالخر در بیست و چهارمین مرحله از طرح رعد، خاطرنشان کرد: حدود 87 درصد از اموال به سرقت رفته در این مرحله از طرح کشف شده و از مجموع سارقان بازداشت شده 353 نفر دارای سابقه هستند و 312 نفر برای نخستین بار بازداشت شدند.

به گفته وی در این مرحله از طرح رعد 4 قبضه سلاح جنگی و 49 قبضه انواع سلاح سرد کشف شده است.

 کشف 146 هزار کالای قاچاق در بیست و چهارمین مرحله از طرح رعد

رحیمی افزود: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، 50 قاچاقچی عمده و خرد بازداشت شده و 146 هزار اقلام و اقسام کالای قاچاق از این افراد به دست آمد. همچنین در یک مورد 5 تن موارد فاسدشدنی در یک انبار کشف و 5 باند نیز در زمینه قاچاق کالا منهدم شدند.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به جدیت اجرای طرح‌های پلیس در سال 98، تصریح کرد: در دو سال گذشته 37 درصد از سرقت‌های کل کشور و جرائم در تهران رخ می‌داد که با اجرای این طرح‌ها توسط پلیس، این رقم به 23 تا 27 درصد کاهش پیدا کرد که نشان از اثرات مثبت اجرای این طرح‌ها دارد.

وی افزود: در سال 98 پاکسازی پایتخت از لوث وجود معتادان متجاهر در اولویت است، زیرا حدود 70 درصد این افراد در جرائمی مانند زورگیری، سرقت‌های به عنف و جرائم دیگر دخالت دارند.

به گفته رحیمی تا به این لحظه و با گذشت حدود 80 روز از اجرای طرح پاکسازی مناطق شوش، مولوی، هرندی، دروازه‌غار و عودلاجان از معتادان متجاهر و خرده‌فروشان مواد مخدر،‌92 منزل با 860 اتاقک که اکثرا مخروبه و جولانگاه معتادان بودند، پلمب و آب، برق و گاز این منازل قطع شده است. همچنین پلیس اکنون در حال هماهنگی با مقام قضایی برای تخریب زیادی از این منازل است.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به ایجاد پایگاه قدرتمند پلیس مبارزه با مواد مخدر در مناطق مذکور و رصد پاتوق خرده‌فروشان مواد مخدر توسط پلیس، متذکر شد: پاکسازی معتادان متجاهر و بازداشت خرده‌فروشان مواد مخدر در سایر نقاط تهران نیز توسعه پیدا می‌کند و تمامی پلیس‌ها اعم از پلیس راهور، گشت‌های انتظامی و یگان امداد مکلف  شدند به محض مشاهده معتادان متجاهر در سطح شهر تهران آنها را جمع‌آوری کرده و در اختیار پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار دهند.

برخورد جدی پلیس با دلالان ارزی ادامه دارد

وی از برخورد جدی پلیس با دلالان ارزی در سال 98 نیز خبر داد و گفت: برخورد جدی با دلالان ارزی در نقاط مختلف تهران بویژه سبزه‌میدان و خیابان فردوسی در سال 98 همچون سال 97 ادامه دارد و صرافی‌های غیرمجاز پلمب می‌شوند.

رحیمی درباره اجرای طرح جدید زوج و فرد نیز گفت: پلیس در این رابطه منتظر شهرداری تهران است و به دوستان در شهرداری اعلام کردیم که از اجرای آن عقب هستیم. این طرح در سال 98 برای بهبود وضعیت هوای شهر و کاهش ترافیک اجرا می‌شود.

رئیس پلیس پایتخت افزود: درباره بحث طرح ترافیک و زوج و فرد صحبت‌های زیادی شد و با رعایت حقوق شهروندان، کاهش آلودگی هوا و ترافیک 20 روز تردد خودروها در هر فصل به تصویب رسید، در حوزه انضباط اجتماعی و ترافیکی پلیس با متخلفان برخورد جدی می‌کند زیرا انجام تخلف زیرپا گذاشتن حقوق جامعه است، پلیس به عنوان تنها نهاد ضابط عام قانون، وظیفه برخورد با متخلفان را دارد و تخلف در حوزه زوج و فرد ترافیک نیز شامل این موضوع می‌شود.

وی تصریح کرد: یک ریال از جریمه تخلف در طرح زوج و فرد به پلیس تعلق نمی‌گیرد و به خزانه می‌رود، پیش از این نیز گفتیم که یک فرد برای تخلف باید یک بار جریمه شود و افرادی که به طور غیرقانونی وارد طرح شوند جریمه ورود به محدوده ممنوعه، اعمال می‌شود.

رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت مرکز حقوقی پلیس راهور ناجا به دلیل تخلف معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و اخذ عوارض تردد خودرویی غیرقانونی از شهروندان با تایید انجام این شکایت گفت: در این رابطه منتظر رای دیوان عدالت اداری هستیم.

وی درباره اجرای طرح امنیت اخلاقی در تهران و با توجه به نزدیک شدن به تابستان، یادآور شد: بخشی از بحث شئونات اسلامی به رعایت سایر حقوق شهروندان برمی‌گردد و حفظ ارزشها برعهده پلیس است. از نظر قانون پلیس مکلف است با هنجارشکنان یا افرادی که به دنبال ترویج سبک زندگی غربی هستند برخورد کند و یک گام از ترویج فرهنگ اسلامی عقب‌نشینی نمی‌کند.

نظر شما