شناسهٔ خبر: 154780 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پرونده تخلفات واگذاری پالایش نفت کرمانشاه به قوه قضائیه ارسال‌شد

صحن مجلس پرونده تخلفات سازمان خصوصی سازی در مورد در واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه به قوه قضائیه ارجاع شد.

به گزارش «نماینده»، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص تخلفات مرتبط با شرکت پالایش نفت کرمانشاه در اجرای ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

کمیسیون انرژی به دلیل عدم اجرای ماده ۲۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و عدم رعایت شئونات در اجرای ماده ۴ آئین نامه اجرایی شیوه قیمت گذاری بنگاه‌ها در واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه توسط سازمان خصوصی سازی خواستار اعمال ماده ۲۳۴ در مورد این تخلف سازمان خصوصی سازی شده بود.

نمایندگان پس از قرائت این گزارش با ۱۲۷ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه علنی، پرونده تخلفات سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه را به قوه قضائیه ارجاع دادند.

در این گزارش آمده است: با توجه به تخلفات صورت گرفته در این واگذاری پیشنهاد می‌شود صرف نظر از اینکه املاکی هم در قیمت گذاری لحاظ نشده و کتمان گردیده است قرارداد واگذاری فسخ و متخلفان به علت فراهم کردن موجبات ضرر دهی و بدهی شرکت پالایش نفت کرمانشاه تحت پیگرد قرار گرفته و پس از سودآوری شرکت و اصلاح ساختار با رعایت صرفه و صلاح بیت المال و الزامات قانونی به حالت قبل از واگذاری اعاده وضعیت گردد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

۱- روش بررسی کارشناسی قیمت پایه سهام شرکت پالایش نفت کرمانشاه ایراد اساسی دارد.

۲-و اگذاری به بانک‌ها به موجب مصوبه سال ۹۰ منجر به قرارداد واگذاری و تحویل شرکت به بانک‌های موضوع مصوبه هیأت وزیران گردیده است و ایشان حقوق مالکانه اعمال نموده‌اند. لذا بدون جهت و علت موجه قانونی سازمان خصوصی سازی از انتقال سهام به نام بانک‌های مذکور خودداری کرده و هیأت عالی واگذاری صلاحیت رفع اثر از مصوبه هیأت وزیران در سال ۹۲ را نداشته است.

۳- علی رغم اینکه امکان بهسازی پالایشگاه وجود داشته اما متأسفانه قبل از مصوبه سال ۹۴ هیئت وزیران، سازمان خصوصی سازی از بانک‌های خریدار خلع ید نموده است.

۴- مساحت زمین پالایشگاه مطابق اسناد ثبتی موجود حدود ۹۲۰ هزار متر مربع بوده که در کارشناسی به عمل آمده از قرار هر متر مربع ۵۰۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است در حالی که زمین‌های اطراف پالایشگاه به قیمت هر متر مربع ۳۰ میلیون ریال معامله می‌شود.

۵- بسیاری از دارایی‌ها، اموال، تجهیزات، کالای انبار، املاک و مجموعه‌های وابسته به این پالایشگاه در ارزش‌گذاری لحاظ نشده است. از جمله موجودی مخازن ذخیره خوراک و محصول، کاتالیست‌ها، کمپرسورها، جرثقیل‌ها و ماشین‌های آتش نشانی، منازل مسکونی قدیمی و جدیدالاحداث و همچنین مجموعه خدماتی، رفاهی و ورزشی متعلق به این پالایشگاه.

نظر شما