شناسهٔ خبر: 154779 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزیر اقتصاد: بسته رونق تولید در حال مطالعه و تهیه است

دژپسند وزیر اقتصاد با بیان این‌که تصمیمات اقتصادی باید به‌نفع مصرف‌کننده باشد اما نباید سدی در راه صادرات ایجاد کند گفت: بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف در حال مطالعه و تهیه بسته‌ای با هدف تحقق رونق تولید هستند.

به گزارش«نماینده» ، فرهاد دژپسند در هشتاد و چهارمین جلسه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران افزود: برخی بحث‌ها، اقتضای شرایط نرمال و طبیعی است، بنابراین وقتی شرایطی خاص به اقتصاد تحمیل می‌شود، حتماً باید واکنش‌های ما هم متفاوت باشد اما می‌توانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم یعنی ظرفیت ترانزیت کشور باید مد نظر باشد اگر از مرز شرقی واردات و از مرز غربی صادرات به‌صرفه است باید این ظرفیت را در اولویت نگه داریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در رسانه‌ها مشاهده می‌شود که تقاضای دانشگاهیان این است که چرا وزارت اقتصاد متناظر با وزارت خزانه‌داری آمریکا میز خاصی برای مدیریت مبارزه با تحریم ندارد، گفت: البته ما کمیته مقابله با تحریم داریم، اما به هر حال این انتظارات وجود دارد و بر اساس شرایطی که تحمیل شده ما باید تصمیمات ویژه اتخاذ کنیم، هرچند درایت مدیریت و تدبیر اقتضا می‌کند که همان تصمیمات را در قالبی بگیریم که بخش خصوصی دچار اختلال در رفتار نشود.

وی با اعلام اینکه بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف در حال مطالعه و تهیه بسته‌ای با هدف تحقق رونق تولید هستند گفت: بخش خصوصی نیز باید مطالعات خود را در این رابطه انجام دهد و قبل از تصویب بسته‌های مذکور پیشنهادها و موضوعات خود را با دستگاه‌ها در میان بگذارد و آنها را در این بسته‌ها بگنجاند.

دژپسند تأکید کرد: هدف ما این است که این بسته‌ها کارساز و منسجم باشند و بتوانیم از فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم. باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها را تهیه کنیم که متضمن اقدامات اساسی بوده و تضامین اجرایی داشته باشند. دولت، مجلس و قوه قضائیه با مسائل و مشکلات بیگانه نیستند اما این بخش خصوصی است که هرآنچه را ما می‌دانیم از نزدیک حس و تجربه می‌کند. بخش خصوصی در این رابطه از متولیان یک قدم جلوتر است، بنابراین استفاده از تجربیات آنها می‌تواند در تهیه برنامه‌های منسجم و کارآمد به ما کمک کند.

به‌اعتقاد وزیر اقتصاد در این برنامه‌ها باید افزایش نرخ بهره‌وری در ظرفیت تولید به‌عنوان اولویت اول مورد توجه قرار بگیرد. برنامه‌ریزی برای رونق تقاضا موضوع دیگری است که باید در این بسته مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: باید به‌کمک برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بدانیم که چگونه تقاضا را تحریک و بدین ترتیب از تولید کشور حمایت کنیم.

نظر شما