شناسهٔ خبر: 154735 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

خزانه دار شورای شهر تهران:مخالف کمک به سیل زدگان نیستم

حسن رسولی خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه مخالف کمک به سیل زدگان نیستم، گفت: لایحه شهرداری فاقد عدد و رقم و ردیف های پیشنهادی است.

به گزارش «نماینده»  ، سیدحسن رسولی، در مخالفت با کلیات لایحه مجوز به شهرداری تهران جهت کمک به سیل زدگان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان، اظهار کرد: استناد شهردار تهران در این لایحه بند ۱۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری است که بر اساس این ماده شهردار اجازه دارد نسبت با قبول و تقدیم هدایا به اشخاص حقیقی و حقوقی به نام شهر پس از تصویب در انجمن شهر اقدام کند. همچنین طبق ماده ۷۳ قانون شهرداری مصرف تمامی عوارض و درآمدهای شهرداری منحصراً باید در محدوده شهر مربوطه هزینه شود از این رو لایحه ارائه شده به لحاظ شکلی منطبق با مواد ۷۳ و ۵۵ قانون شهرداری نیست.

وی ادامه داد: لایحه مذکور فاقد عدد و رقم بوده و ردیف پیشنهادی در این لایحه مربوط به هزینه‌های پیش بینی نشده برای اداره شهر تهران است که خواسته شده از این ردیف کمک و مساعدت شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید با شفافیت با مردم صحبت کنیم اما نسبت به هموطنان سیل زده نیز مسئولیت داریم، اعلام کرد: طبق بند ۳ و ۸ ماده ۴ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران پیشنهاد می‌کنم که لایحه شهرداری تهران از حالت کلی خارج شود تا شهرداری تهران نسبت به ارائه خدمات مهندسی، اعزام اکیپ‌های تخصصی، کمک‌های لجستیک جمع آوری کمک‌ها و هدایای مردم و پرهیز از هرگونه کار غیرقانونی پرداخت مالی اقدام کند. در کنار وظیفه انسانی برای کمک به سیل زدگان باید به فکر مالیه بحرانی شهرداری تهران نیز باشیم.

رسولی با تاکید بر اینکه من مخالف کمک به مردم سیل زده استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان نیستم، گفت: همچنین به استناد به قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران پیشنهاد می‌کنم در قالب تبصره‌ای آورده شود وزیر کشور و استاندار تهران ضمن تعیین نقش شهرداری از محل اعتبارات مربوطه نسبت به تأمین هزینه‌های جبرانی خدمات شهرداری اقدام کند.

خزانه دار شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود برای قانونی بودن لایحه در ابتدای متن استناد به بند ۳ ماده ۴ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران نیز قید شود.

در این جلسه سید محمود میرلوحی هم تاکید کرد: صلاح نیست مصوبه‌ای که در زمینه هزینه کرد می‌باشد بدون عدد و رقم به تصویب برسد.

زهرا نژاد بهرام نیز گفت: شهرداری از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد یعنی ماشین آلات و سیستم‌ها امداد رسانی می‌تواند استفاده کند. وقتی مبلغ را تعیین می‌کنیم یعنی انتظار تأمین منابع مالی هم داریم. شهرداری در سیل گلستان، لرستان و خوزستان نیز همین کمک‌ها را کرده است. ضمن اینکه چنین ارقامی هم تأثیر گذار نیست.

وی افزود: از نظر قوانین بالادست شهرداری اجازه ندارد منابع مربوط به شهر تهران را جای دیگر هزینه کند اما از آنجایی که تهران پایتخت است ظرفیت‌های جدی در فنی و مهندسی دارد که می‌توان از همین منظر کمک‌ها صورت گیرد.

حجت نظری نیز گفت: اگر عدد مشخص نکنیم نمی‌توانیم معیار یا متری داشته باشیم و شفافیت را به حداکثر برسانیم و انضباط مالی را به بهترین شکل انجام دهیم.

در نهایت این پیشنهاد به تصویب رسید.

در ادامه جلسه پیشنهاد دیگری مبنی بر ارائه گزارش عملکرد در پایان هر فصل داده شد که بر مبنای آن شهرداری مکلف است عملکرد این ردیف اعتباری پیش بینی نشده را پایان هر فصل ارائه دهد. این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.

در ادامه جلسه احمد مسجد جامعی دو پیشنهاد ارائه داد. نخست آنکه در متن لایحه بعد از تا سقف ۱۰ میلیارد تومان کلمه " علاوه برخدمات لجستیک" ذکر شود. دوم آنکه شهرداری ساماندهی کمک‌های مردمی را نیز به عهده گیرد.

وی در تشریح پیشنهاد نخست خود گفت: در آن مناطق خدمات لجستیک شهرداری تهران منشأ اثار می‌باشد و این بحث تخصص و امکانات است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در پیشنهاد دوم خود با اشاره به ظرفیت ستاد شورایاری‌ها و سمن‌ها به عنوان بزرگترین ظرفیت‌های نهادهای مدنی در کنار مدیریت شهری تهران گفت: با ساتفاده از این ظرفیت‌ها می‌توانیم کمک‌های مردمی شهر تهران به سیل زدگان را ساماندهی کنیم.

نظری در این باره گفت: این حد از ورود به بحران از حیطه وظایف شهرداری خارج است همین اکنون سازمان هلال احمر وظیفه دریافت کمک‌های مردمی را بر عهده دارد. ما به سهم خودمان به مسئولیت اجتماعی عمل می‌کنیم.

در نهایت دو پیشنهاد مسجد جامعی نیز به تصویب رسید.

نظر شما