شناسهٔ خبر: 154731 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کمیسیون برنامه با حضور لاریجانی طرح حمایت از آسیب‌دیدگان سوانح طبیعی را بررسی می‌کند

لاریجانی عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید گفت: کمیسیون برنامه با حضور لاریجانی طرح حمایت از آسیب‌دیدگان سوانح طبیعی را بررسی می‌کند.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا تابش عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس، با اشاره به بررسی طرح حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از سوانح طبیعی دو ساله اخیر برای شمول شدن زلزله کرمانشاه و سیلاب‌های اخیر و جبران خسارت‌های وارده گفت: این طرح بعد از اعلام وصول توسط هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شد و تاکنون در سه جلسه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قرار است، این طرح فردا هم در نشست کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌شود و لاریجانی رئیس مجلس و دیگر نمایندگان مسائلی را درباره آن مطرح می‌کنند و در صورت اتمام، روز دوشنبه به صحن علنی ارائه می‌شود.

تابش تأکید کرد: این طرح به دلیل آن که ۳۰ طرح دو فوریتی در دستور کار مجلس قرار داشت به صورت عادی ارائه شد، اما اکنون با درخواست و امضای ۵۰ نفر از نمایندگان قرار است با اولویت در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: جمعی از نمایندگان با توجه به خسارت عظیم جانی و مالی که سیل برای هموطنانمان در برخی استان‌ها به وجود آورد، از ۶ فروردین ماه به دنبال طرحی بودیم تا به نحو موثری برآورد خسارت‌ها مطابق با استانداردها صورت بگیرد و هم اینکه جبران خسارت شود.

وی اظهار کرد: این طرح در ایام تعطیلات نوروز با جلساتی که نمایندگان از طریق فضای مجازی و حضوری داشتند، تدوین و بعد از تعطیلات هم با مشارکت مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه تقریبا کامل شد و ما سعی کردیم به حواشی در این طرح نپردازیم.

تابش با اشاره به اینکه ۴ موضوع اصلی در این طرح مدنظر قرار گرفته است، افزود: تأمین منابع از طریق صندوق توسعه ملی و صرفه جویی در ۲.۵ میلیارد دلار و جابجایی بخشی از اعتبارات ۲.۵ میلیارد یورویی که از طریق کمک شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و اوراق مشارکت در بودجه دیده شده بود، به عنوان مکانیزم تأمین منابع مالی در این طرح در نظر گرفته شده است.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: برداشت از صندوق توسعه ملی نیازمند مجوز مقام معظم رهبری است و از سوی دیگر ما نمی‌توانستیم طرحی را ارائه کنیم که هزینه‌های آن پیش بینی نشده باشد، لذا با اطلاع از نامه رئیس جمهور به رهبری برای برداشت دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی و در صورت موافقت ایشان با این برداشت یا پذیرش تأمین منابع مالی توسط دولت، این طرح قابلیت اجرا داشته و ایراد قانونی آن رفع خواهد شد.

وی اظهار کرد: همچنین بحث نظارت مستمر مجلس، دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی بر اجرا و برآورد خسارت‌های سیل براساس یک تابعی که روش آن را دولت تعیین کند، در این طرح پیش بینی شده است.

تابش افزود: توجه به همه بخش‌های عمرانی، زیست محیطی، کشاورزی، فعال کردن دستگاه دیپلماسی برای جذب کمک‌های بین‌المللی هم در این طرح دیده شده است، طبعا یکی از موضوعات مورد توجه جامعه و مناطق سیل‌زده و نمایندگان پیگیری این طرح است که امیدواریم هرچه سریع‌تر طی این هفته تعیین تکلیف شود.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تاکنون مقام معظم رهبری پاسخ نامه رئیس جمهور را ارائه نکرده‌اند، گفت: رهبری قاعدتا با توجه به موجودی صندوق توسعه ملی تصمیم گیری خواهند کرد، اما در نهایت این موضوع را در تعامل با مجلس و دولت می‌گویند عمل شود که زیرساخت‌های اجرایی شدن این تصمیم هم و مکانیزم در این طرح دیده شده است.

نظر شما